Gå til innhold

Nok et putebarn - hofteleddsdysplasi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jenta mi brukt pute i 1 døgn. Hun er ikke veldig glad i det ennå, spes. når vi tar den på etter bleieskift. Men det går da ikke så aller verst heller. Hun er nå 3 mnd, og skal ha den på i 2,5 mnd. Håper det blir med det. Venstre hofteskål er litt umoden, så det er ikke så alvorlig. Men likevel godt at det blir oppdaget og behandlet tidlig.

Hun ble føst i seteleie, og ble derfor fulgt godt opp pga. økt fare for hofteleddsdysplasi.

Ellers sliter jeg nå litt med å finne sete til bil. Andre ting jeg undrer på er; bør jeg skifte bleie på natta? Har jo ikke skiftet tissebleier før puta kom på. Men jeg synes det er litt lenge å ligge så tett så lenge. Hun får jo mat midt på natta uansett.

Så nå må jeg bare frem med symaskina og lage noen flere trekk. Kanskje andre løsninger enn borrelås - det er så hardt..

Jeg håper disse 2,5 mnd går fort. Med litt flaks er puta av før jul.......

Må også si at dette er det stedet jeg har funnet mest info om det på, og det føles veldig godt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei:)

Jeg har samme prob som deg med bilstol og pute... Skikkelig kjedelig, og det er ingen som leier ut seter... Aner ikke hvor vi får kjøpt de henn heller... Snuppa mi har hatt pute nå i 7 uker, og skal ha den i 5 uker til, hofta er helt bra, men det var visst vanlig at de skulle ha den i 3 mnd... Jeg har bare brukt en str mindre på puta i bilen jeg (har 3 forskjellige str), sa det til ortoped, og det gikk bra så lenge det bare var veldig korte turer... Men det er jo ikke helt heldig da... men men, har jo ikke noe annet valg...

Jenta mi blei også født i seteleie, derfor har vi pute.. Gla vi snart er ferdige:)

Jeg har ikke skifta bleie på natta, annet om hun har bæsja, men nå sover snuppa mi hele natta og da... Og jeg har ikke lyst til å vekke henne for bleie skift... Men som du sier er hun oppe om natta alikevel:)

Et annet tips, hvis du ikke har sett det allerede da:) På hennes og Mauritz har de leggingser til baby, veldig kjekke til pute barn:) Har de pluss sokker på utenpå strømpebuksa nå som det er så kaldt:)

Skrevet

Ja, mormor er i gang med å strikke lange strømper til henne nå. Etter tur i dag var hun litt kald på beina. De stikker jo nesten ut av vogna... Blir spennende å se hvordan det blir når hun vokser.

Siw: hvor gammel er lillemora di?

Angående bilsete så har jeg funnet ut at Akta graco Cosmic kan være et alternativ. Men jeg synes hun er veldig liten til et slikt sete. Men det er visst det folk med putebarn gjerne bruker. Sjekket litt rundt, og det er én babyshop-butikk (på Skårer) som leier det ut. Vet ikke helt hvor du bor, men denne butikken er like utenfor Oslo. Men det koster jo litt det og.. 700,- i mnd + 1500 i depositum. Nytt sete koster 3000,- og det kan du ha til barnet er 3-4 år gammelt. Så sånn sett taper man jo ikke på å kjøpe det... Men jeg tror det vil bli mye t-banekjøring på oss, og kanskje nytt sete dersom vi "finner" noen penger...

Ellers går det fortsatt bra her. Snuppa har hatt 2 skift der hun nesten ikke har grått da vi tok på puta. Hehe... Noen lyspunkt må det da være!

Og kontroll av hofta skal vi på 20. desember. Det blir enten tidenes beste julegave, eller litt av en nedtur! Best å forberede seg på det siste...

Skrevet

Hei hei:)

Jenta mi er 3 mnd, hun har hatt puta i 7 uker og skal han den i 5 uker til... Tror ikke jeg gidder å bytte sete nå, det er som sagt 5 uker igjen, og ortopeden sa det gikk greit å bruke ei mindre pute i bilen... Men nå kjører jeg ikke mye bil heller da, blir bare små turer:) Og hofta er jo helt frisk:)

Fikk brev i posten i dag om ny time, vi skal på ultralyd den 20 og til ortoped igjen den 26:) Så det er ikke lenge igjen gudskjelov:)

Man blir fort vant til puta og:) Blir nesten litt uvant å ikke ha den tror jeg... Hehe:) Skal krysse fingra for deg på at du slipper puta 20 desember:) Lenge har hun hatt puta da???

Skrevet

hadde pute på jenta mi, vi brukte maxi cosi bilstol..fikk plass i det.

Skrevet

og ja det va veldig uvant å få av puten, virket som vi hadde glemt å ta på henne noe...det var kjempeherlig å slippe det, men vi ble fort vant til den og. va værst de første dagene/ uken

Skrevet

Her har vi også pute:) De første dagene var helt pyton,med tanke på all sprelling hun var vandt til...men nå har hun hatt den på i 4 uker og det går kjempe fint...I dag fikk vi tisendt en ny type pute,den var bedre enn den skummputa,det var harde plast strimler,med ett plasttrekk på,enklere å holde rent og mye mer stabilt:) Vi skal på kontroll om 4 uker så da er det bare å vente i spenning å se hva som skjer:)

Skrevet

heisan du:-) lkke til med putebruken, du blir fort vandt til det skal jeg love deg! men selvsagt er det ingenting som er deiligere enn å kose litt uten puta også innimellom. Nå har vi bare 3uker igjen, og jeg må si jeg virkelig teller ned dagene ...

siw m. og lillemor- brukr du bare strømpebukse under? jeg har hørt noen si at man kun kan ha det, men vi bruker joggebukser også vi... ikke så lurt kanskje??! har dere fått beskjed av sykehuset å ikke bruke noe annet eller?

Skrevet

Nå har jenta mi hatt puta på i 10 dager. Det går jo egentlig helt greit. Hun hyler fortsatt når vi tar den på, men med en gang vi tar henne opp så går det over.

Jeg bruker også bare strømpebukse under. Synes liksom det blir for klumpete med bukse under... Også har hun på seg litt gode sokker da. Og mormora har fått i oppgave å strikke litt lange strømper som hun kan ha på når vi er ute. For det er ikke snakk om å få plass til en vinterpose oppi vogna med den benstillingen. :-)

Det som er litt spennende er at jeg snakket med manuellterapeuten som lillemor skal til behandling til, og fortalte han at hun hadde begynt putebehandling.. Har vært der før pga. favorittside/låsning i nakke/bekken. Og han sa at "han var imot putebehandling, men det var en annen sak". Så han ville heller bruke litt lenger tid på oss. Blir spennende å høre hva han har å si. Dette er den samme manuellterapeuten som var på God Morgen Norge 16. okt. sammen med Ute Imtoph. Det spørs om de har nogenlunde samme tanker om saken. Jeg har jo lest om de som har brukt henne sammen med putebehandling.

Og det er jo et paradoks at den samme behandlingen har vært i bruk i Norge i 40 år. Noe nytt må jo ha skjedd innen behandling av HD. I tillegg slår det meg jo at selv om hoftene blir bra, så er det andre motoriske ferdigheter som blir hengende etter, selv om jeg jo har forstått at de tar det raskt igjen.

Skrevet

Hei!

Regner med at manuell terapeoten heter Mark et eller annet. Jeg har stor tro på Ute og Mark. Jeg valgte å høre på dem og ikke på ortopeden. Han vet ikke at vi ikke brukte pute, og uttalte på kontroller at utviklingen var som forventet:) Jeg er helt enig i dine tanker. Regner med at du vil få det samme opplegget som vi hadde, iallefall hvis du også tar kontakt med Ute. Vi er kjempefornøyd, og har en knallsterk jente med frisk hofter i dag. MEN det var tøft å trene også, men heller det en pute.

Det at de blir hengende etter vil du løse ved trening. Ute fortalte meg forresten at de lurer på om det er en sammenheng mellom CLP og putebruk også. Dessuten er det ikke alle som blir liggende bare litt etter i utvikling. ute har hatt barn hos seg som ser ut som om de har CP, men de har bare brukt pute ol.

Ønsker deg lykke til fremover. Jeg er innom sidene med ujevne mellorom hvis det er noe du lurer på.

Skrevet

Ja, Clio. Det er Marc og Ute jeg var hos.

Begge to sa at det var galskap å bruke pute på henne! Hun har en ganske liten grad av dysplasi. Det eneste er at den ene hofta er litt strammere enn den andre. Jeg går også imot det de sa på ortopedisk på Ullevål, og velger å følge opplegget til Ute. (Selvfølgelig uten at Ullevål får vite det.. Kremt..) Fikk veldig, veldig god informasjon på barneklinikken altså. Jeg vil også få oppfølging av en lege på A-hus, slik at det er en lege invilvert også. Det er visst nesten bare i Norge de fortsatt bruker pute...

Må bare si at jeg er sjeleglad for at jeg har gjort som jeg gjorde. Og har stor tro på opplegget. Og vi vil også bli fulgt opp MYE tettere en på Ullevål. Der følte jeg meg bare skikkelig i veien. Det var 3 min hos legen, så ut. Ingen tid til å stille spørsmål eller noe. Og kom tilbake om 3 mnd... Det skulle ikke vært lov.

Skrevet

å, heldige dere er som bor i oslo... selv om jeg har roa meg litt nå, og innfunnet meg med situsjonen, er jeg fremdeles så forbanna på den dårlige oppfølgingen vi har fått at jeg kunne klikke!! Lykke til med treningsprogrammet deres; håper alt går bra! Skriv inn her da etter røntken om 3 mnd, og si hva de sa på sykehuset:-)

Skrevet

Jeg synes det er godt å se at det er flere enn jeg som trosser leger. Jeg synes det var en ganske tøff avgjørelse. Jeg er veldig glad for valget jeg tok. Og det er vel kanskje greit for deg å se at behandlingen for andre har vært vellykket......Jeg var forresten på ahus hele tiden, men sa ikke der at vi ikke brukte pute. Er vel ikke strålende fornøyd med oppfølgningen heller. Hadde det ikke vært for Ute så hadde jeg vel vært totoalt i kjelleren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...