Gå til innhold

Unge foreldre er de mest ansvarfulle og modigste jeg vet om!!!

Mammaen til Ina

Anbefalte innlegg

jeg kan ikke tenke meg noen andre i samfunnet som er så ansvarsbevist som en ung jente som velger bort abort! Det er ingen i vårt samfunn som tar mer ansvar for egne handlinger enn disse unge jentene (som kanskje til og med er alene) som velger å sette barnet til live til tross for alle fordommer og dårlige mottagelser som unge foreldre opplever i Norge.

Tenk hva de sier i fra seg i forhold til eldre damer når de velger å beholde et barn.De sier kanskje fra seg utdanning til og med, og gjør det vanskelig for seg selv senere, alt dette fordi de tar ansvar for det de har gjort!

Må bare si jeg beundrer dere ufattelig mye!! hev dere over alt det negative dere måtte komme over, dere er bedre enn det!!!

Fortsetter under...

Så du mener at man ikke tar ansvar om man velger å ta abort? Man må se hver situasjon i perspektiv - i noen tilfeller er abort det beste, i andre tilfeller er det det stikk motsatte.

At folk har fordommer mot unge mødre har de ikke bare i Norge. Folk skal være glad de faktisk bor i velferdsnorge og føder barna sine her. Livet hadde jammen ikke vært like lett andre steder i verden.

Utdanning trenger man vel ikke si ifra seg? Jeg håper da folk er voksne nok til å kunne se at man kan klare å få seg en utdannelse tiltross for barn, hvis det skulle være et ønske?

Klarer ikke helt å se at jeg har skrevet å ta abort ikke er å ta ansvar, heller ikke at det er å beholde som er riktig? Og ikke at det bare er i norge det er fordommer? Og ikke at man slutter med utdanning for alltid når man får barn? Hmm!!!

"jeg kan ikke tenke meg noen andre i samfunnet som er så ansvarsbevist som en ung jente som velger bort abort!" - Er man ikke ansvarsbevisst hvis man tar abort...? Jeg bare spør....

"som velger å sette barnet til live til tross for alle fordommer og dårlige mottagelser som unge foreldre opplever i Norge." - Sier bare at det ikke er så mange fordommer i Norge som man kan oppleve i mange andre land. Her får man faktisk støtte.....

"De sier kanskje fra seg utdanning til og med, og gjør det vanskelig for seg selv senere, alt dette fordi de tar ansvar for det de har gjort!" - Hvem har bestemt at man sier ifra seg utdanning? Ingen gjør det, er bare et personlig valg.

Til siklerotte!!!!!!

Ka i H du skal gå rundt på alle innlegga å kritisere det folk skrive å det folk meina?? Har du faen ikke anna å gjer på?

Det virka som om du har VELDIG lite som går rundt i haude på deg!

Ej skal ikke sitte her å dømme deg for at du tok abort, men ej synst det at når man går å he seg me mannfolk å blir gravid så e det ikke bare å stikke på sykehuset å ta abort, som om man går til frisøren!

Har man vert så dom i haude at man har seg, å blir gravid, så voks opp å ta ansvar for det!! men hadde det vert at man blei voldtatt, så skulla ej ikke sakt noe.. Men blir veldig provosert når så forbanna mange stikke å tar abort, for det e tydlivis så J vanlig!!

Men gjer deg sjølv en tjeneste å slutt å bland deg i det folk skrive her!

du har egetlig ingenting å gjer her.

det virka som om du e her bare for å krangle med folk.

La andre ha sine meininge.

Annonse

Jente19;

Trenger ikke å banne eller antyde til banning, det gjør det igrunn ganske usakelig. Men jeg skal overse det og svare fordet.

Jeg har ikke lite som går i "haude" på meg... Det handler om at det er mine meninger basert på hva jeg har sett. Jeg må kommentere det hun skriver da jeg oppfatter at hun mener det på en måte jeg ikke skjønner meg på. Det er ikke dermed sagt at jeg påstår at hun mener det. Jeg stilte spørsmål tilbake, jeg påstod ikke at alt hun mente var så feil.

Nei, du skal ikke sitte å dømme meg for at jeg tok abort - for alt du vet så ble jeg voldtatt.Akkurat det har du lite med. Og om jeg ikke ble det, så var det vel et valg jeg måtte stå for i en alder av 13 år - og da hadde jeg ikke vært gammel nok til å bli mor, voldtekt eller ei. At man har sex i en ung alder, betyr ikke at man er voksen nok til å ta ansvar for det. Det skjer at folk blir uplanlagte gravide, og ofte er abort den beste løsningen. Hvorvidt jeg mener at det er bra at folk bruker det som en enkel utvei og siste prevensjonsmetode har jeg ikke sagt noe om.

Ytringsfrihet går mye på at jeg kan mene hva jeg vil:) Såfremt jeg ikke hetser og henger ut enkeltpersoner. Jeg ser ikke at jeg bryter denne loven, så jeg har all rett til å være er, og ha mine meninger og. Akkurat som deg!

Ej sa til DEG at ej ikke dømme deg, så hallo!!

Så veldig synd for deg om det var det du blei som 13 åring, men ikke sitt her å synst synd på deg selv, for det e faktisk ikke bare du som har opplevd ting her i verden!

men da kan man holde seg langt unna sex om man ikke er voksen nåkk til å ta seg av en unge som kan komme, selv om man bruker prevansjon da, iste for å bruke abort som prevansjons middel!!

Du sitte her å trur du e såååå voksen og har opplevd så mye i livet ditt, men det virka for mej som om alle andre her inne har mer i skrotten enn ka du har.

Så slutt å prøv å provosere folk, folk e her inne for å prate om det e noe man lurer på, og at det er kjekkt å prate me folk her, men når du kommer me dine innlegg og dine kommentara så prøva du ødelegge for andre her inne, for det e nemlig ikke det vi e ute etter vi som er her.

sirkelrotte.... nå ga HI her ros til de i ung alder som valgte å beholde barnet. hva er så feil med det?? sto ingenting om de som tar abort ikke har en grunn og at de er drittsekker osv....

prøv å aksepter at de som velger å få barn i ung alder også kan få ros... skjønner virkelig ikke hvorfor du skal være så negativ til at noen får en klapp på skulderen.

Unge kvinner som blir gravide må bli voksne veldig raskt! Og det imponerer meg hvor bra det går med de, og at det faktisk går bra med så mange som det gjør.

Jeg respekterer deres valg, enten det er å beholde eller å ta abort, og det er en voksen beslutning som må taes.

Jeg kan komme til å synes synd i de som blir gravide alt for tidlig i livet, men jeg må tenke på at livet er ikke likt for alle. De som får barn tidlig får ikke et ufullstendig liv av den grunn. Utdanning er det fremdeles mulig å ta, men det blir hardere enn for de fleste, både økonomisk og tidsmessig tenker jeg. Men så er viljestyrken, leselysten og studiemoralen sterkere og høyere hos de som fikk barn i ung alder. De er så motiverte at de klarer det, og det har jeg sett mange ganger.

Fordommer som må takles, en hverdag uten venninner i samme alder og situasjon... Det er tøft gjort! *bra jobba damer*

Jeg sitter å synes veldig synd på meg - det er lite ved meg seg jeg sitter å synes veldig synd på... Og jeg har heller ikke påstått at jeg ble voldtatt - om jeg ble det eller ei har ikke du noe med.

Jeg sitter ikke å tror jeg er kjempe voksen heller. Har jeg sagt det? Jeg er en helt vanlig, gjennomsnittlig 18-åring. Hverken mer eller mindre enn noen andre. Mindre i "skrotten" har jeg heller ikke. Men det kan du godt få mene for min del.

Den eviiige diskusjonen vi ALDRI blir enig i=P

Men det var veldig fint det du sa HI!

Unge mødre klarer mer enn hva en tror!!

Jeg er stolt over å si at jeg er mor, selv om jeg kun er 16, for jeg VET at jeg gjor en god jobb!!

Respekter det Siklerotte, at andre har andre meninger en deg, slutt å vær så negativ, er nok usikkerthet fra før av ved å få barn, ikek kom her med enda litt mer å måtte tenke på.

Mange tar abort som prevensjon, men det er like mange som tar abort pga barnet beste.

Å det er jo greit.

Mern mange tenker at gjort er gjort, å tar konsekvensene av det.

Man vokser med ansvaret uansett!

Høres sikkert litt rart ut, men vi som er unge kan jo bo hjemme, å få hjelp med pass når vi skal gjøre lekser å sånn, det er jo ingen skam!

Men de fleste er jo samboere da, emn det finnes jo hjelp der og!!

Lykke til alle unge gravide!!

Det kommer til å gå KJEMPE bra=D

Gosh.... Har heller ikke tråkket ned og sagt at man fortjener ris fremfor ros når man får barn i ung alder.... Jeg har da blitt mor i ung alder selv!!

Jeg bare spør hva hun mener med at man gir opp utdanning, og hvorfor man nødvendigvis er så mye sterkere når man ikke tar abort... Jeg stiller spørsmål ved det hun sier - jeg belærer ikke og mener at det hun sier er VELDIG feil...

Annonse

Vel UngMamma.... Klart andre har andre meninger om meg - vet jeg også at du har. Jeg stiller da bare spørsmål ved hva hun sier. Klart alle er usikre rundt det å få barn, når det er noe ukjent. Har vært der selv. Men jeg synes faktisk det er greit at man åpner øynene sine for alt som kan være vanskelig, fremfor at man lukker deg ut fra virkelighetens verden....

Jeg stiller bare spørsmål ved noe hun sier, og har ikke sagt at jeg er direkte uenig i alt. Det er en stor forskjell.

sirkelrotte.. greit at du mener det du gjør, men når man først har fått barn så er det jo koslig med en liten oppmuntring oppi alle disse fordommene. la nå noen si noe positivt til unge gravide uten å stille kritiske spørsmål. dere fortjener oppmuntling også=) stå på, beundrer dere virkelig for å klare å måtte vokse såpass fort opp for å ta vare på et nytt menneske:)

dere er flinke=)

ja det er jo sant at det ikke går å leve i enboble å forvente at babyer bare smiler og sover å er glad heeele dagen, men det er jo få som gjør.

Ingen kan si at det er en dans på roser å få barn, mendet er bare sånn det er, å man blir vandt til det...

Ser ikke noe galt i å stille spørsmålstegn ved oppmunting og ros heller... Ikke opplever jeg en hel haug med fordommer heller - de er der... Men folk går jo ikke rundt å slenger med leppen til enhver tid.

Er ikke mer flinke enn andre foreldre. Tilpasser oss vår egen situasjon og gjør vårt beste for barnet.

"Tilpasser oss vår egen situasjon og gjør vårt beste for barnet."

det er bra. derfor fortjener dere unge foreldre ros=) flinke dere!!!

enig at det ikke er lett å bli ung mor, men når det først skjer, syns jeg dere er kjempeflinke og gjør det bete ut av dere. det fortjener dere ros fpr syns nå jeg:D

For det første, siklerotte (tviler litt på hvordan dette navnet kom frem, men...) har ganske mange gode poeng. Hun er veldig voksen og reflektert i sine uttalelser! Mange mener hun er negativ, og jeg antar hun kan oppfattes som det, men les for guds skyld teksten hennes nøye da jenter. Istede for å tenne på alle plugger og beskylde henne!

Ja, til dere som velger å bli foreldre i ung alder, det ER tøft, det ER mange fordommer. Men get over it and get real. Behøver dere bry dere egentlig?

For å si det sånn, dere er ikke den eneste gruppen mennesker som møter litt motstand i livet og som møter fordommer!

Hei!

Jeg er enige med både Silkerotte og Lacey. Jeg blei selv planlagt mor som 18 åring, og nå 12 år etter vet jeg at jeg var ALTFOR umoden!

Jada, jeg gjorde mitt beste og barnet har vokst opp til en ung, snill og fornuftig gutt.

Men jeg ante ikke hva jeg gikk til, jeg levde i en rosa boble, der det var SÅ romantisk å få et "kjærlighetsbarn" med mannen jeg skulle leve resten av mitt liv sammen med(NOT!!)

Jeg har måtte slåss for ALT!For utdanning, for jobb, for barnepass, mens andre på min alder reiste og opplevde ting, gjorde seg ferdig med sin utdanning!

Jeg kan aldri si jeg angrer, for sønnen min er det viktigste i mitt liv (ved siden av mine andre barn..). Men hadde jeg fått valget en gang til, hadde jeg valgt anderledes uten tvil!Fått den utdannelsen jeg EGENTLIG ønsket, reist til de landene jeg drømte om og ikke minst vært den modne, stabile moren jeg har blitt for de andre barna mine!

Så folkens, ikke planlegg å bli gravide i hvertfall!For det er ikke så rosenrødt som mange unge gravide skal ha det til!

Emmmm, går det ikke ann og reise med barn da???

Greit nok vis man skal ha fyllatur til Svinesund eller noe, da er jo det uaktulet med barn.

Men hvem å hva sier at man ikke kan reise og oppleve forskjellige ting selv om man har barn da??

Det var aldri meningen å lage noe krangle innlegg her! men jeg er voksen nok til å se hva du mener.. men du leser teksten min på feil måte! jeg skrev virkelig ikke at abort er en negativ/feil måte å ta ansvar på!! For det mener jeg absolutt ikke.. det kan være vel så ansvarsfullt og rett som å beholde, hvis ikke mer i enkelte tilfeller.

Vi bor vel i Norge?? det var derfor jeg skrev norge, for det vet jeg noe om.. jeg vet ikke noe serlig om hvordan det er i andre land, og jeg har heller ikke skrevet at det er noe mer her i Norge i forhold til andre land, heller ikke mindre. Skrev bare at du møter masse fordommer i Norge, og det er det og kun det som er poenget!

De sier jo fra seg utdanning i en periode! Jeg skrev ikke at man sluttet med utdanning for alltid. som jeg ser du har fått med deg skrev jeg "og gjør det vanskeligere for seg selv senere i livet" med dette mente jeg at det er vanskeligere å gjennomføre en utdannelse når du har et barn, og da ikke bare deg selv å tenke på.

jeg synes det er trist og unødvendig å vende om et positivt innlegg rettet til folk jeg sier jeg beundrer til et krangle innlegg!! Du er også en ung mor, som vil si at innlegget også er rettet til deg. Ta i mot beundringen og la være å lage dårlig stemning, skjønner virkelig ikke hva du får ut av det, men for all del:)

hjelpes, en endeløs debatt. siklerotte, forstår det du sier med at man må åpne øynene sine og se virkeligheten, men virkeligheten er jo ikke alltid så fæl i alle tilfeller? jeg er helt sikker på at de unge og gravide/med barn her inne kan se, og ser virkeligheten, selv om de ikke vil trekke frem alt det negative hele tiden. det er nok tøft å få barn som ung (såvel som voksen), helt sikkert! men når man allerede er gravid, så er det jo klart det blir reaksjoner når noen skal fortelle de at det ikke er så bra som de tror. jeg tror ikke de sitter og forteller alt som er negativt, selv om de helt sikkert også opplever det. og ja, vet du siktet til de som planlegger under 20 år, men når de har tatt det valget, så er det lite du kan gjøre med det. forsøk heller å snakke mer personlig, ut fra dine erfaringer, for jeg må inrømme jeg får litt intrykk av at du mener alle som planlegger ikke vet hva de går til, fordi de er under 20... skal ikke nekte deg å ytre meningene dine heller, men jeg tror virkelig ikke dette er plassen, desverre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...