Gå til innhold

Spørsmål til IVF-jentene!

Nina 40+

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter, og gratulerere en masse med graviditeten! :-D

Jeg har vært gjennom 3 IVF forsøk uten å bli gravid.

Det jeg lurer på er om noen av dere som har lykkes med IVF har opplevd å ikke bli gravide på noen forsøk, for så å ha full klaff.

Har liksom inntrykk av at de som har suksess med IVF gjerne blir gravide for så å miste, og så treffer de på gullegget som sitter tiden ut. (f.eks. Jenny Jensen).

Lurer liksom på min situasjon siden egget ikke har festet seg i det hele tatt på 3 forsøk... og derfor spørsmålet om andre har opplevd det samme, og så blitt gravide på senere forsøk..

Er i tenkeboksen ifht hva vi gjør videre, og om vi skal gjøre flere forsøk. Har tette væskefylte eggledere, og er bekymra for om det påvirker klima i livmor slik at egget ikke fester seg. Vet at det kan gjøre det. Men det kan jo også være dårlig eggkvalitet siden jeg er over 40 år.

Men takknemlig for svar ifht om andre har opplevd flere forsøk uten at egget har festa seg, for så bli gravide på senere forsøk???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg. Huff, det er slitsomme greier dette her. Men om det er en trøst så hadde jeg to ivf og et frys uten at noe festa seg. På tredje og siste ivf ble det klaff. Siden har vi hatt to søskenforsøk der jeg har blitt gravid på begge. Ma første gangen og tvillinger på neste:-) De er 16 uker i dag.

Lykke, lykke til. Jeg føler med deg. Var for øvrig uforklarlig barnløs og 33 år første gang og 36 nå.

Skrevet

Jeg er også 40+, og gravid etter 6 IVF. Så ikke gi opp, legene gir deg oppriktig svar dersom det er grunn til å tvile på om en kan lykkes. Hos noen tar det bare litt lengre tid....

Skrevet

Hei, hei,

IKKE gi opp! Jeg har hatt 4 IVF og 4 frysforsøk, ble gravid tre ganger men mistet 1 SA og 2 MA. Ble så gravid på egenhånd mens jeg ventet på frysforsøk. Skikkelig BOMBE, men det gikk altså. Nå er jeg i uke 11, de andre gangene har jeg mistet litt tidligere, så er ved godt mot nå:-)

Ønsker deg lykke til:-)

Klem

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei Nina 40.

Ser du skriver du har væskefylt eggledere såkalt hydrisalpinx. Har ikke ivf legene rådet deg til å fjærne egglederne??? Den væsken virker nemlig toxisk på miljøet for et embryo i livmor og vil ikke feste seg i et slikt miljø. Dette sa ivf legene til meg og jeg måtte stenge av eggleder inn til livmor/sterilisasjon. De skulle egentlig fjærne dem men pga mye sammenvoksninger så stegte de bare av.

Jeg ble gravid på første forsøk etter denn lap. operasjonen. Forsøk før opr. var alle negative tross for flotte embryo som ble satt inn.(jeg er 38 år nå)

Jeg ble fortalt at de hadde dårlig resultat med de som hadde væske i eggleder, så jeg råder deg til å gjøre noe med dette dersom du vil forsøke med nye forsøk.

Skrevet

Takk for fine svar Åleby, Benta, Sol m spire og Purple! :-)

Purple, legen min har ikke rådet meg til å fjerne egglederne... Har blitt fortalt at de ikke vet nok om det til å råde meg til å fjerne siden man ser at noen kvinner med hydrisalpinx blir gravide med IVF.

Men jeg har vært i kontakt med en klinikk i USA som sa at litteraturen viser bedre resultater for kvinner som har fjernet slike eggledere. Legen min har henvist meg til lap nå, etter mitt ønske.. Men er litt i tenkeboksen.. Men en stund til jeg skal inn, så beslutningen kan modnes.

Kan jeg spørre deg hvilken klinikk du har vært på?

Skrevet

hei igjen.

hadde ivf forsøk på Haugesund sykehus. Begge ivf legene jeg hadde der, sa at de hadde dårlig erfaring med hydrosalpinx og ivf. Så de overtalte meg til å gjøre lap. det var han en ivf legen som utførte inngrepet. Jeg anger ikke selv om jeg egentlige ikke ville pga mange åpne operasjoner tidligere. Var redd for komplikasjoner, men det gikk fint.

Jeg har og lest om flere på gravid sidene som først ble gravide etter fjærning av eggledere med væske, samt lest litteratur om emnet som sier det samme at væsken virker toxisk på miljø i livmoren.

I og med dine eggledere nå er tette pga denne væsken er oddsen høyere for en graviditet om du fjærner dem enn at du ikke gjør det iallefall. Inngrepet er ikke stort med få sår og du er raskt på bena igjen. Var kun sykemeldt ei uke.

Jeg er veldig glad for at jeg fulgte rådet til legene her iallefall.

Skrevet

Hei igjen!

Har vært til samtale i dag ved en annen klinikk. Legen der var ganske bestemt vedr egglederne: "De skal bort....før vi gjør noe som helst....." He-he... så det var klar tale. Begrunnet med at væska kan lekke ut i livmora og ødelegge miljøet der...

Er jo som sagt henvist til lap, og har fått frist innen 01.02.07. Kjenner at jeg begynner å bli spent igjen, og så smått glede meg til å gå igang igjen... Hmmmmm...... ;-)

Lykke til med graviditeten videre!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...