Fisk7408 Skrevet 15. oktober 2007 #1 Del Skrevet 15. oktober 2007 Takk for langt og støttende svar. Det fikk skuldrende mer ned. Jeg har nå begynt på 14.uke, har termin ca 22.april. Jeg skal på UL nå på torsdag. Både gleder og gruer meg veldig! Håper de finner et foster med et bankende hjerte, og at alt ser friskt og normalt ut.... Har hatt flere tilfeller av brunt utflod, vet det ikke trenger å bety noe, men.... Jeg går til dia kontroll 1gang i mnd. Jeg har en helt herlig dia sykeplerier, heldigvis!, for jeg sliter med dia legen min. Har bla fått beskjed om ikke å måle blodsukker oftere enn 6 * i dagnet, og ikke være over 8 mer enn 1 gang i uka!!! Dette har resultert i en del fortvilelse og stress. Tror jeg kommer til å bytte... Håper å høre mer fra deg, det er jo ikke så mange dia gravide her, og det er godt med noen å utveksle erfaringer med :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10650354-hei-leontine/
Leontine Skrevet 16. oktober 2007 #2 Del Skrevet 16. oktober 2007 Hei hei Vi dia jenter må støtte hverandre, vett'du ;o) Føler ofte at dia'en tar over hele svangerskapet, og det eneste jeg gjør er å fokusere på blodsukre. Så det kan være godt å ha noen som er å samme situasjon å snakke med. Jeg har vært til UL tre ganger allerede, fordi jeg har mistet to ganger. Og alt ser bra ut, men likevel er det vanskelig å roe seg ned. Og som kommer alt dette med dia'en i tillegg. Skal til ordinær UL den 1. nov, og gleder meg til det. Blir godt å se at alt er ok. Jeg går også til dia.sykepleier en gang pr. mnd, og hun er helt herlig! Det er så godt å gå til noen som skjønner hvordan det er og at man av og til har mest lyst til å drite i hele dia'en. Jeg har dager hvor jeg måler bare en til to ganger, hvor jeg føler på kroppen at alt er ok. Og dia. pleier sa at det er viktig å ha slike dager også sånn at man ikke blir så lei av alt styret rundt dia'en. Syntes å måle mer enn 6 ganger i døgnet var mye. Selv ligger jeg på ca. 4 målinger og da har jeg godt kontroll. Selvfølgelig bør man ikke ligge høyt, men i og med at svangerskapet påvirker dia'en så mye, må du ikke stresse med å ligge under 8. At man av og til ligger over 8 og 10 er helt normalt, og så lenge man kommer seg ned igjen, er det ikke skadelig. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke gått til dia lege i svangerskapet, bare til dia.sykepleier. Det er mer enn nok, og spesielt hvis du følges opp av gyn.avd for måling og ultralyder. Hvis ikke kan det bli mye fokus på dia'en. Snakk med dia sykepleiern din om dette!!! Lykke til på UL Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10650354-hei-leontine/#findComment-10657908
Fisk7408 Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hei, var på ul i dag. Var som beregnet 13+3 uker. Det var en overlege som gjennomførte undersøkelsen, huff... Jeg burde jo ikke bli overrasket nå, etter flere gangers erfaring, men han OGSÅ var helt utrolig dårlig på komuniskasjon/ pasient kontakt!! Jeg har jo gruet meg litt for at det ikke var noe lite hjerte som slo, og hvis det var så kanskje noe annet var feil.. Han startet rett på og ba meg legge meg på senga, ikke noe om hvordan jeg hadde det/ tenkte om situasjonen siden jeg har hatt flere aborter. Dessuten føltes det som en evighet før han gav beskjed om at hjertet slo.. Jeg turte jo ikke titte på skjermen. Videre foretok han undersøkelsen i relativ stillhet, han merket nok ikke at tårene rant engang... Ble engstelig av at han holdt på lenge på samme sted, somet inn og ut, og dyttet litt på magen. Tilslutt måtte jeg spørre om han så noe galt, men da sa han bare "nei, men jeg må jo gjøre det grundig". Altså, ikke en spesielt informativ lege. Timen ble ikke noe kos, fikk bare en følelse av at dette var en medisinsk undersøkelse og at jeg måtte være stille så han fikk gjort jobben sin. Ikke noe, "se så flott babyen er", eller noen annen kommentar, ikke ble det tatt bilde heller...Heldigvis mente han at det som var mulig å se så tidlig så helt fint ut. Skal på ordinær ul 29.november, og så får jeg en innkalling på en undersøkelse av babyens hjerte i uke 22-24. Enig med deg at det blir mye dia styr, heldigvis har jeg roet masse ned de siste ukene. Skal prøve å glede meg mer over den lille som vokser i magen. Mannen har gitt beskjed om at tre barn er nok, så dette blir vel den siste. Har en gutt på 8 og ei jente på 4 fra før. Snakkes :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10650354-hei-leontine/#findComment-10677380
Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #4 Del Skrevet 18. oktober 2007 heisann! jeg blander meg litt inn her, håper det er greit :-) diabetiker selv m mitt andre barn... første svangerskap gikk veldig bra sjøl om jeg innimellom hadde noen høye målinger. poenget er som det blir sagt her er å få det fort ned :-) jeg fikk også et tips om å drikke 1/2 liter vann om blodsukkeret kom over 10. dette for å skylle ut ketoner, men om det hjelper barnet vet jeg faktisk ikke :-) så langt ser alt normalt ut for meg å babyen og jeg gjør mitt beste og mer kan man ikke forlange :-) men jeg ser at jeg er mer avslappet dette svangerskapet enn jeg var i mitt første :-) lett å si det, men verre å gjøre det: ikke stress :-) lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10650354-hei-leontine/#findComment-10677505
Annie Bailey Skrevet 19. oktober 2007 #5 Del Skrevet 19. oktober 2007 Fisk7408 Sniker meg litt inn her jeg.. Selv om jeg er ferdig med svangerskapene mine.. eller man vet jo aldri om det blir nr 3 også.. Det er jo litt av en jobb, men man kommer seg igjennom det. Men lurer på hvorfor du ikke skulle måle mer enn 6 ganger i døgnet. Jeg målte mellom 15-20 ganger i døgnet. Legen syns det var mye men flott at jeg orket.. Og det andre.. ser dere går til kontroller hos dia sykepleier.. det gjør jeg til vanlig, men i begge mine svangerskap har jeg bare gått til dia lege. Hver 14 dag helt fra starten av... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10650354-hei-leontine/#findComment-10686706
Leontine Skrevet 20. oktober 2007 #6 Del Skrevet 20. oktober 2007 Fisk7408! Ingenting er så frustrende som å komme til en lege som ikke kan vise empati! Spesielt når man selv er så nervøs og redd at tårene renner. Et lite råd til deg: ta med deg mannen din neste gang, og avtal på forhånd hva dere ønsker å snakke om og hva dere vil ha svar på. Da er dere to, og det kan være greit å ha noen å støtte seg på. Ikke la en ufølsom lege påvirke svangerskapet ditt! Heldigvis virker det som om alt er bra, og trøst deg med det. Jeg selv har gått en del ut og inn av legekontor, og har nå beynt å stille krav. Jeg spør og graver, og ber om svar på det jeg lurer på. Om de synes jeg er kravstor og masete, bryr jeg meg ikke om. De kan ikke nekte meg å få svar! Jeg ber om bilde hver gang, og sier det er fordi jeg har en hjemme som venter spent på lillebror eller søster. Neste gang får du et nydelig lite bilde skal du se Brummelise! Min dia.sykepleier er opptatt av at dia'en ikke skal ta over livet og gravididteten. Så lenge man er godt regulert og klarer å holde måltider og insulininntak til omtrent samme tider, samt høre på kroppen, er det ikke nødvendig å måle mer enn 3-4 ganger hver dag. Er du derimot usikker og ikke godt regulert, bør man jo måle oftere. Jeg har hatt dager hvor jeg bare målte til frokost og når jeg la meg, og var ute i skogen og koste meg resten av dagen. Kjenner kroppens signaler ganske godt etter 18 år med dia, så sålenge jeg spiste og kjente etter, gikk det bare bra. Det er sunt med slike dager innimellom, slik at dia'en kommer bitte litt på avstand. Hvert føler jeg det slik ;o) Tror det er litt forskjellig fra sted til sted hvordan dia'en følges opp i svangerskapet, men syntes kontroll hver 14 dag var mye. Går en gang i mnd, og ringer hller hvis det skulle være noe jeg lurer på. Det er godt å vite at vi er flere der ute som jobber hardt i svangerskapet, og som befinner seg i samme båt. Godt å ha noen å støtte seg til og dele erfaringer med som vet hvordan det er Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10650354-hei-leontine/#findComment-10689030
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå