Gå til innhold

Ped leder vs assistenter

Anbefalte innlegg

Jeg er fullt klar over at ped ledere kan utrolig mye mer enn assistentene, men jeg må si at jeg føler at jeg ikke har noen ord i laget innimellom.

et eks: Har en gutt på avdelingen (kaller han x), han er 4 år, han har 1 bestevenn i bhg som er 5 år (kaller han y). X vil bare leke med Y, men enkelte ganger, som feks når vi har førskolegruppe, kan de ikke leke sammen. Vi prøver å få X til å leke med andre, men det går dårlig. I dag derimot, hadde x lekt alene i ca 1 time pga føskolegruppe, og så kom han litt i lek med noen andre barn ute. Da vi gikk inn etter lunsj, var X fremdeles alene, siden Y var da ute. det hadde ikke gått lenge før X kom å spurte om han fikk gå ut så han kunne leke med Y. Normalt sett ville jeg ha latt han gå ut, men siden han klarte å finne leken med andre barn tidligere på dagen, ville jeg vente og se om han klarte det en gang til. Men det hadde ikke gått 5 min engang før ped leder kom å sa at X kunne gå ut til Y. Det blir på en måte at han "slippper unna" iom at jeg sa nei, for å se det ann, og ped leder overså meg og lot han gå ut.

Jeg mener at når en gutt har vanskeligheter for å finne andre venner, så er vi nødt til å presse litt for å hjelpe han. Dette var 1 dag, alle andre dagene får han leke med bestevennen sin uten noe om og men.

Er det vanlig i alle barnehager, at ped leder bestemmer uansett hva? Jeg synes godt han kunne fått denne dagen til å prøve seg. Y begynner jo på skolen neste år, så X kan jo ikke leke alene i 1 år.

Hva mener dere? er jeg urimelig som vil bli hørt i mine valg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10649592-ped-leder-vs-assistenter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ped leder og når jeg tar beslutninger som stirder mot assistentenes ønsker og meninger, forklarer jeg dem alltid hvorfor. Det har også hendt at jeg har forandret meninger og beslutninger etter å ha hørt hva assistentene har å komme med fordi de har sett ting på en litt annen måte enn meg og som har fått meg til å tenke i andre baner.

Men ja, det er faktisk pedlederen som bestemmer i slike saker.

Og by the way, så ville jeg ut i fra de opplysningene du har gitt tatt den samme beslutningen som din pedleder.

Litt vanskelig å ta stilling til dette når jeg ikke kjenner guttene. Jeg synes egentlig både din og ped.leders måte å se på situasjonen på er riktig. Det jeg ville anbefalt deg, er å ta en prat med ped.leder om dette slik at dere kan stå mer samlet. Det kan sikkert være lurt å ta en prat med foreldrene også, dersom du mener gutten har store problemer med å skaffe seg venner. I stedet for at det blir en "ideologisk kamp" mellom de ulike ansatte, kan dere stå sammen om å gjøre det beste for denne gutten.

Hvis det er andre situasjoner der du føler deg overkjørt av ped.leder ville jeg spurt om disse sitasjonene i etterkant, spurt hvorfor ped.leder gjorde som hun gjorde osv. Formuler deg som om du ønsker å lære og vite hvorfor dere ser på situasjonen ulikt. Dere kan sikkert lære mye av hverandre.

Jeg har selv vært assistent i barnehage, og stilt mange spørsmål ved etablerte rutiner. Noen har jeg fått forklart, og forstått poenget med. Andre har blitt lagt bort etter at jeg tok de opp, fordi vi i fellesskap fant ut at de egentlig ikke hadde noen god virkning.

Lykke til!

Herregud, det er da ikke riktig at det er ped.leder som bestemmer i sånne saker, vel?? Hvorfor det? Fordi vi har 3 år på høyskole? Det er faktisk det dummeste jeg har hørt på lenge!!

Jeg ville ikke finne på å overstyre en assistent på den måten, men hadde kanskje tatt det opp med henne hvis jeg var skikkelig uenig. Hva i all verden skal det være godt for å bestemme over andre på den måten? Gutten hadde neppe hatt vondt av å være sammen med noen andre! De må jo lære seg det. Jeg har vært i en lignende situasjon der jeg jobber nå (men nå er jeg styrer da), men problemet her var at x og y var like gamle, men på ulike avdelinger, og mammaen til hun ene jobbet i barnehagen. For et styr!!

Nei, hvis jeg overstyrte en assistent på den måten håper jeg virkelig at h*n hadde fortalt meg at h'n ikke likte å bli behandlet slik og spurt om hvorfor jeg gjorde det! Enn om styreren i barnehagen skulle kommet inn og satt seg i mot noe jeg gjorde??

Snakk med ped.lederen din og be om forklaring på valget hennes. Det ville jeg gjort iallefall.

Jeg er assistent, og synes faktisk det er greit at ped lederen min har det siste ordet i slike saker, hun har faktisk det pedagogiske ansvaret. Men jeg hadde ikke likt at hun overstyrte meg på den måten uten å forklare meg hvorfor og hvilke tanker hun har om situasjoenen.

Annonse

Ja ped leder visste at jeg hadde sagt nei. Jeg forstår det pedagogiske i det hele, men å gå imot meg foran gutten var på en måte krenkende. Fikk høre av assistent nr 2 at ped leder gjør ofte det med henne og, men de har jobbet sammen i mange år så hun har blitt vant til det.. Hun fleiper ofte om det, at hun skulle nok ha blitt ped leder så hun kan ta avgjørelser.

Jeg skjønner godt at ped ledere har siste ord i de fleste saker, men når jeg allerede hadde sagt nei, synes jeg hun kunne latt det gå for den dagen, og evnt tatt det opp med meg og forklart at hun bestemmer.

pedagogiske ledere er flinke men det er også assistentene. jeg ser assistentene i barnehagen der jeg har barnet mitt er like flinke som pedagogen.

pedagogen har bare mere skole ikke nødvendigvis utlært praksis nok :D

det jeg mener er at en pedagog har ikke 10-15 års erfaring og bøker. en assistent har eks 10-15 års erfaring med bøker- vil nå si dem er like gode om ikke assistenten har mer psykologiske praktsiske opplysninger/handlinger.

det er hendt enkelte ganger at en ped leder har sagt til meg "åhhh sier du det, det må jeg prøve, det har jeg ikke gjort før" eller " så flott, det hørtes kjekt ut, hvorfor har jeg ikke tenkt slik før??" ehhhhhh

Synest du LadyWonder er temelig uvitene om dette med assistenter vs ped.ledere. Det du svarer i dine innlegg om disse temane viser at du ikke har peiling på hva en førskolelærer er. Hvordan utdaningen deres er lakt opp, og hva de lærer på skolen.

Svært få assistenter leser fagliteratur på området. Og bøker beregnet på foreldre som noen leser, er ikke faglitteratur. og kan ikke sammenlignes (har lest beggedeler selv). En assistent har ikke mer kunnskap om barns psykologiske, praktiske, utviklingsmessige utvikling. Det er jo nettopp dette en førskolelærer har brukt 3år på høyskole til å lære. Dessuten må du huske at mangen av førskolelærerene der ute i tilegg til utdanning har jobbet i mangen år, like lenge eller lengre enn assistentene.

Sier ikke at det ikke finnes mange svært dyktige assistenter der ute, og at man som førskolelærer skal lytte til og respektere dem. Men man ikke høyere utdaning for å kunne mindre enn en assistent. (er slik jeg synset du fremstiller det!)

jeg ville gjort det samme som deg. vi som ped,ledere skal faktisk se leken til barna, og dette barnet kunne utvide sin horrisont av leke kamerater så skal han selfølgelig få lov til det. en pedleder skal støtte opp om leken og veilede barn i lek med andre barn. syns faktisk at din ped,leder burde lese litt mer om det som går på lek og lekekamerater, så vil hun raskt finne ut at barn må få lov til å utvide horrisonten sin litt.

vi har også to barn som må leke sammen hver dag, men er ikke på samme gruppe. klart vi " tvinger dem " til å finne nye lekekamerater. og så lenge det ikke er vær dag at dere presser x til å leke med andre, så syns jeg du gjorde en god jobb.. jobber selv som pedleder med tilleggsutdannelse. og beunder gode pedagogiskemedarbeidere.

dere er unnærlige for oss, ser like mye som oss og helst litt mer, men det er vi som setter det pedagogiske språket på ting.

ikke la deg overkjøre og spør om begrunnelse for det ped.lederen gjør. ho skal jo være reflektert over de tingene ho gjør

har bare en annen mening enn det dere har jeg da :D

Men ped.ledere er nok flinkere enn assistenter. dere vet jo det dere som er ped.ledere eller studert...det er bra.

jeg har sikkert bare fått en dårlig erfaring på en ped.leder. beklager

Da har du nok møtt noen dårlige førskolelærere. Desverre er det jo ikke til å stikke under en stol, at det finnes dårlige førskolelærere der ute, og en del av de burde aldrig vært i jobbene de har overhode. Det skulle vært lettere enn hva det er å få folk fjernet allerede under utdaningen. Har møtt både medstudenter å ferdigutdannete førskolelærere som jeg synest er uegnet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...