Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Trenger så sårt hjelp/ tips ang medisiner før svangerskap.

Har gjennomført 1 ICSI som ikke gikk bra siden, jeg fikk ut veeeeldig få egg.

Så har jeg jo hørt at visse betennelsesdempene medisiner (i gruppen NSAID) hindrer eggløsning.

Når kuttet du ut evt disse medisinene, før du ble gravid?

Hilsen ei som håper på svar

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10647742-noen-med-ra-her-inne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har ikke RA, men Lupus. NSAID virker både fruktbarhemmende og kan øke risiko for spontanabort betydelig, så det er helt riktig at du må slutte med de før du blir gravid. Hvor lenge før man skal kutte ut medisinene før man blir gravid, avhenger litt fra type til type. Det beste er å høre med legen din, slik at du også kan bli satt på evt. andre medisiner som er trygge i svangerskapet, om du ikke kan være foruten. Det beste er jo å ha en kontrollert sykdom med lav aktivitet FØR man blir gravid.

Selv har jeg ikke brukt NSAID's på mange år pga nyreproblemer, men jeg har brukt andre typer medisiner som hadde en tid på alt fra 1 mnd til 1 år fra jeg kuttet de ut til jeg fikk lov å bli gravid. Stort sett tror jeg at de fleste NSAID's er ute av kroppen relativt raskt. Hør med legen din, eller du kan ta kontakt med mødresenteret på st.olavs hospital i trondheim, som er spesialister på gravide med revmatiske sykdommer. Du kan nå de både på tlf og mail.

http://www.stolav.no/StOlav/Virksomhet/Behandling/Ortopedi+og+revmatologi/Enheter/Revmatologi/Enheter/Modresenteret/

Lykke til! :)

Da vi skulle ha vår første, hadde vi prøvd i ni måneder da jeg fikk høre om dette med NSAID-medisinene. Jeg har også RA. Sluttet med medisinen, og tre uker etter var jeg gravid...

Anbefaler også at du tar kontakt med Mødresenteret. Jeg hadde litt kontakt med de under første svangerskapet, og siden vi nå bor i Trøndelag, har jeg full oppfølging der nå i andre svangerskap. De er helt fantastiske!

Om du trenger smertestillende, kan du trygt bruke paracet. Avtal med legen din, dosen som passer for deg. Dette kan være individuelt. Om du også trenger betennelsesdempende i tillegg til smertestillende, kan du bruke prednisolon under svangerskapet, for å holde sykdommen i sjakk.

• 1 måned senere...

Noen som vet om Zalazopyrin og/eller Paralgin Forte påvirker hvor lett/vanskelig det er å bli gravid?

Har kutta Methotrexate, Voltaren, Orudis og Ibux, men tar paracet, paralgin og Zalazopyrin i prøveperioden. Er veldig dårlig for tiden, så i januar skal jeg til revmatolog for å vurdere om jeg kan få noe annet/mer i prøveperioden videre.

Annonse

hei igjen kiss:)

Pinex forte skal ikke påvirke din mulighet for å bli gravid og heller ikke paracet...blir du derimot gravid så bør du vurdere å slutte med pinex forte siden det kan gjøre fosteret avhengig....og må du gå på det så må du slutte en mnd før nedkomst og seponere p.forten...

Du kan bruke prednisolon i prøveperioden for leddbetennelsen i små doser som revmatologen setter opp til deg...

zalazopyrin vet jeg ikke hvordan virker inn på prøvingen desverre...

Hvis du føler du trenger å komme deg til revmatologen fort kan du også sette deg på hasteliste og da kan man komme innimellom hvis det blir avbestillinger og slikt hos revmatologen...

ps...sorry at jeg sier dette men husk på at vi er i risikosonen for å spontan abortere hvis man blir prøver når sykdommen er veldig aktiv slik som nå for da er blodårene innsnevret pga av betennelser og da er risikoen først og fremst at egget fester seg ikke så lett, fester det seg kan det bli dårlig vekstvilkår for babyen og dårlig blodsirkulasjon som igjen kan føre til at babyen slutter å vokse....

en positiv ting er at vi får aldri store barn....håper det klaffer for oss begge veldig snart...både jeg og venninna mi sliter med å få knøttene til å feste seg....:(

Hei Kiss

Jeg går selv på Salazopyrin, og det er i følge felleskatalogen, revmatologene og legene på ivf - eneige i at den kunne jeg ta som jeg pleier.

Noe jeg har hørt, er at man bør holde seg unna bettenelsesdempende medisiner ( NSAID-preparater) for de hemmer eggløsningen.

Hei BAAE :)

Revmatologen har anbefalt meg å slutte med Zalazopyrin når jeg en gang forhåpentligvis :) tester positivt - altså er gravid. Voltaren kunne jeg visst ved behov bruke i 2 trimester - ikke i første eller tredje...Methotrexate må jeg selvsagt unngå gjennom hele prøveperioden, svangerskap og amming. Kunne få kortison i moderate doser i svangerskapet etter behov (ønsker ikke det i utgangspuntet - har ikke prøvd det før, men det var nå bare det de nevnte. Ingen andre medisiner var aktuelle underveis ifølge henne.)

Hvilke anbefalinger har du fått vedr. medisinering under svangerskapet. Har du vært gravid før? Har du egne erfaringer vedr. medisinering og/eller sykdomsforløp før/under og etter du har fått barn?

Sliter litt for tida da jeg har blitt veldig dårlig nå. Sluttet på cellegift i sommer og på voltaren tidlig i høst. Har prøvdt siden oktober måned, men regner vel med å måtte prøve en stund.

Hei Kiss

Det er vårf første barn vi prøver å få nå - så jeg har også null erfaring vedrørende medisiner under svangerskapet.

Men har hørt det samme som deg ang salazyperin - at den dagen testen viser positiv slutter man med den.

Selv bruker jeg nå medifenc som egentlig er den samme som voltaren - og den bør men ikke bruke i det hele tatt - vist nok - så nå som jeg er igang med den 2 icsi,(begynt med spraying/nedregulering - og glad nedrguleringen tar en måneds tid, så jeg har litt tid til å bli vant med å ikke bruke den) og gått så smått over til kun paracet og folsyre

Nå si du er tøff siden du ikke bruker det ene eller det andre for sykdommen. For jeg merker veldig godt at jeg bruker halv dose.

Men om kortison har jeg hørt forskjellig - at siden jeg ikke går på den til valig, så er det fryktelig lite som skal til før jeg føler meg bedre - og det sier revnatologen er ok - men de på IVF sier at den er i grunn det samme som modefenac - så den bør man holde seg unna når man prøver - heller paracet da, og liten dose kortison når man har blitt gravid.

Håper vi blir som andre som har leddgikt når vi blir gravide - at vi blir bedre så vi klarer oss uten medisiner.

Har dere prøvd lenge forresten?

Hei igjen Kiss10!

Jeg er øyeblikkelig 30 og mannen min er 30 år. Så vi håper vi snart får arvinger

Og det stemmer det du skrev om icsi, at det er en form for prøverør.

Stor honnør til deg som klare å jobbe. Ble selv trygdet for par år siden, fordi dagene kan være så forskjellig, og det er ingen som kan gi fleksible arbeidsdager lenger. Men akkurat nå som jeg har kuttet ut en del av medisinene er det godt å kunne være hjemme. Er heldig som slipper de store smertene. Er mer stiv, støl, svak og opphoven – men er glad mannen min jobber nattskift så jeg ikke plager han med våkenetter og dårlig søvn, selv om det ikke er så stort problem.

Men merket stor forskjell etter at jeg begynte å trene regelmessig for et års tid siden – det hjalp mye på bevegligheten og stivheten. Men merket ikke noe til at man blir opplagt av å trene – heller trøttere :-/

God samvittighet fikk jeg da i hvertfall :-)

Merker jeg blir litt sjalu på de som ikke behøver å planlegge medisinsk, om de skal prøve å få barn eller ikke. Blir litt håpløst, for alt man skal gjøre, så må man innom legen for å spørre først. Eller så får du den om fastlegen som smiler og sier ”det går sikkert fint dette” Og når man går ut derfra er man like forvirret og usikker som da man gikk inn.

Det som er så dumt med mange typer medisiner, er at man må kutte dem ut så lenge før man prøver. Det å prøve blir så stort prosjekt førut.

Har du prøvd Embrel? Jeg prøvde den i et par år, men den virket kun moderat på meg – men jeg ser frem til å kunne bruke ordentlig medisin igjen.

Har du hatt revmatisme lenge?

Håper revmatologen din kommer med noen gode forslag til deg.

Hvor i landet hører du til? Jeg bor selv på østlandet så revmatologen jeg bruker, er på Revmatismesykehuset på Lillehammer.

Ble litt rotete dette her, men hva annet skal man forvente på fredag ettermiddag ;-)

For nå er det HELG.

God helg forresten.

Hei igjen :)

Kjekt å ha noen å chatte med her inne !

Jeg synes også det er ganske vanskelig alt dette. Kjenner ikke så mangen andre med helseproblem som er i liknende situasjon og ønsker ikke å fokusere på sykdommen min når jeg er sammen med venner og familie. Men det blir anderledes med folk som er litt i samme båt.

slettet etter brukers eget ønske. MVH jordmor Siri

Annonse

Ved mangel på b12 kan det være vanskelig å bli gravid:

Lengere tids bruk av en rekke legemidler kan gi B12-vitaminmangel:

Asacol, Dipentum, Mesasal, Pentasa, Salazopyrin mot vedvarende tarmbetennelser.

Colcicin mot gikt.

>Kolestyramin og klofibrat mot forhøyet kolesterol.

Chloramphenicol, erythromycin, penicillin og sulfametoxazol mot bakterieinfeksjoner.

Isoniazid mot tuberkulose.

Methotrexat mot kreft.

Har selv fibromyalgi og bekhterev og har akkurat klart å bli gravid etter lengre tid prøving....jeg gikk på multivitaminer,jern og omega 3 i prøveperioden og hadde tenkt å begynne med vitamin e og sink neste mnd men plutselig var jeg gravid..

Begynner også på babyklister neste uke for å klare beholde denne spiren.....

Lykke til dere:)

Jeg brukte ved sist svangerskap (etter å skjønt dette med nsaid) prednison, og det bruker jeg også denne gangen. Holder meg på ca 5 mg, og det har vært nok siden jeg likevel ble sykemeldt. Hadde jeg vært i jobb hadde jeg nok økt dosen.

Skal på St.Olav og Mødresenteret denne uka, og er glad for den oppfølging jeg har fått der. De vet virkelig hva de gir av råd osv!

Nå har jeg ca 6 uker igjen, og gleder meg til å se den lille gutten vi venter!

Lykke-ønskninger til dere andre RA-prøvere! Kjekt at vi har denne siden, slik at vi kan lære av hverandre.

Hei Midtilandet!

Jeg er en dame på 32, har RA og prøver nå å bli gravid Skal til Revmatolog på mandag og skulle gjerne ha utvekslet erfaringer vedr. medisinering og svangerskap med noen som har egne erfaringer. Dette er første gang vi skal prøve og jeg er litt fortvilet for hvor dårlig jeg har blitt. Om du vil sende meg en mail, sette jeg stor pris på det :)

Adressen min er: [email protected]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...