stibli Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 Var på min førstegangskontroll hos legen idag og gikk inn med skrekkblandet fryd fordi jeg visste at hun kom til å veie meg, noe jeg har fryktet lenge. Vekten viste akkurat 90kg, og jeg hadde vokst 2 cm mer enn jeg hadde trodd så det stoppet på 177cm høy. Så kom hun til BMI-regningen, noe jeg faktisk ikke trodde at de gjorde. Men joda, hun styrte på med den rundingen sin, og pulsen min økte. Så ringte telefonen, hun kastet rundingen fra seg og tok den opp etterpå. Så skrev hun ned "BMI 34"...34!!!!! Jeg fikk totalt sjokk. Sist min BMI ble målt, var jeg litt over 28, og det var for 2 mnd'er siden. Så der satt jeg, totalt i sjokk mens jeg hørte på at hun snakket om overvekt, trimming og slanking. Hun sa forøvrig at det gikk helt fint å slanke seg selv om man er gravid (?). Det endte med noen tårer i bilen før jeg kjørte til skolen. Men...nå kom jeg nettopp hjem, og gikk inn på de fleste BMI-kalkulatorer jeg kunne finne på internett (er jo ikke alltid internett er til å stole på, men jeg ville prøve). Joda, der lyste opp BMI på 29 (!!). På alle de jeg trykte inn, så kom det 29. Det var LITT stor forskjell. Så det jeg egentlig lurer på, er om legene måler annerledes. Hun sa nemlig jeg kom innenfor gruppen "overvektig", hun nevnte aldri noe om Fedme 1 og 2, som 34 kommer under. Eller skrev hun rett og slett bare feil? Tallet 34 lyser hvertfall fortsatt imot meg når jeg ser på det skjemaet, og vil helst fjerne det selv med en gang!
Galskapens overhode Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 Det er nok litt feil... Din BMI er jo 28.7.. For at du med en høyde på 177 cm skal ha BMI på 34 må du veie ca 107 kg.. Hør med legen din igjen neste gang du er der inne.. Men med en BMI på 28 eller mer anbefales en glukosebelastning for å utelukke svangerskapsdiabetes..
Galskapens overhode Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 du kan selv sjekke din bmi her.. http://www.astrazeneca.no/sykdommer/angina_pectoris/bmi.php
mrss83 Skrevet 15. oktober 2007 #4 Skrevet 15. oktober 2007 Legen eller jordmoren min har ikke nevnt overvekt eller bmi med et ord! Jeg har sagt selv at jeg håper å kunne holde meg under 100. Veide 93 da jeg var på kontroll i uke 8. Jordmor sa at det skulle jeg ikke regne med å klare og at jeg må passe på å spise nok, men om jeg er redd for ekstra overvekt så pass på sukker inntaket sa hun. For det kan også gjøre at babyen blir veldig stor. Hun er fornøyd med min vektøkning, og jeg veier 100kg nå i uke 25. Jeg er 168cm og føler meg i tipp topp form, litt vondt i ryggen nå og da men eller fint. Er trett så det holder, men det er vel normalt når man er gravid. Husk at man kan bytte lege på nav sine sider lett som bare det!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 Det at de måler bmi er nytt de seneste årene, og er noe de "prøver" ut fortalte min JM meg. Jeg veide akkurat 94 kg ved andre kontroll og er 168 høy, min bmi er altså over 27 som er i risiko-sonen. Men det er ingen som stresser noe særlig med det, siden mine to barn var ganske små ved fødsel( 2900gr, og 3070 gr). Så de sjekker bare for sikkerhetsskyld, og det er jo egnetlig bra at de tar noen forholdsregler? Er jo altfor mange som føder for store barn, og det er ikke alltid så sunt hverken for mor eller barn. Uten at jeg nå kritiserer noen, bare for å ha sagt det:-) Skal selv ta sukkerbelastningsprøve for sikkerhetsskyld, slik at jeg ikke utvikler sv.skaps-diabetes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå