Gå til innhold

hvor ofte spiser deres 5-6-7 ukers baby?

Anbefalte innlegg

Min ligger ofte ved puppen, han kan spise jevnlig i flere timer virker det som for så å sove i 3-4 timer på dagtid. Han viser alle tegn på sult, spreller med arm og ben, sutter på hånda og viser tunge til meg, men når jeg legger han til brystet så sovner han ofte etter bare 5 minutter så jeg mistenker det er like mye kos som mat? '

Han følger nok ikke malen med spise 5-6 ganger i døgnet nei..... heller spise fra 10-13 så sover han i 3-4 timer, så på igjen med spising i fra 17-19, så sover han i 3 timer....

Er det slik deres holder på eller?

Fortsetter under...

lillegutt her spiser veldig effektivt nå , men har en tendens til og bruke puppen som sutt.....da bytter jeg bare ut puppen med sutten og han roer seg og sovner som regel.....problemet her er vel heller at han sover så innmari lenge......han kan sove i 6 timer uten og få mat....men på morgenen og kvelden er det stort sett hver tredje fjerde time......

Det her hørtes veldig kjent ut. Datteren min er seks uker gammel, og jeg føler at jeg flyr rundt med puppen hele dagen. Et opphold på noen timer mens hun sover, også er det igang med mat igjen. Veldig energikrevende! Jeg har prøvd å pumpe meg for å ha et par flaskemåltider om dagen, men får det liksom ikke til. Derfor har vi begynt med mme etter kveldsstellet for at jeg skal få litt "fri". Jeg føler meg nesten fæl som sier det, men det er slitsomt å måtte være tilgjengelig hele tiden. Men vi får vel bare bite tennene sammen og satse på at det blir bedre. Jeg vil jo så gjerne amme en stund til.

min er akkurat 5 uker idag da,og jeg gir min bare mme,da han ikke vil ta puppen...men dagene våre er ca slik...

får mat kl 08.30-09.00,så sover han ute i vogna si til fra ca 10.00-13.00,og får da mat igjen.

så sover han fra ca 15.00-16.00-16.30, og får mat når han våkner igjen.

så får han mat i 18.00 tiden,før han sover litt,får mat igjen i 20 tiden.

så tar vi kveldstell og siste måltid kl 21.30,og da sover han til kl 03.00 om natta,og får da mat,sovner igjen,og får mat kl 06.00,sovner igjen,og får mat rundt 09.00

Det er et ganske vanlig mønster for en så liten baby. På engelsk kalles dette for "cluster feeding", vet ikke om det finnes noe norsk ord for det. Det vil si at babyen spiser og spiser og spiser over en lengre periode, for så å ta noen timers pause. Kanskje litt slitsomt, men du får jo noen gode pauser innimellom, da! Da må du være flink til å slappe av og kose deg :-)

Det varierer jo veldig hvordan så små babyer "organiserer" måltidene sine og hvor ofte de spiser, det meste er vel normalt så lenge de legger fint på seg og ellers har det bra. Jeg er også hellig overbevist om at det er best å la babyene få regulere dette mest mulig selv, iallefall i de første ukene og månedene.

Og ja, når de er så små så er puppen ikke bare mat, men også trygghet og kos, som er vel så viktig! Det er egentlig ikke noe skille mellom disse tingene for en nyfødt baby.

Og ellers, den "malen" som du nevner, med 5-6 måltider i døgnet, er temmelig uvanlig for en så liten baby som fullammes. De fleste er vel oppe i det dobbelte, vil jeg tro, og i perioder så hyppig at det er vanskelig å vite når det ene måltidet slutter og det neste begynner.

Og til slutt: ja - begge mine har holdt på sånn, men eldstemann droppet de lange soveøktene i mellom ;-) (Hun sov greit på natta da).

Det regulerer seg etterhvert som de blir større og klarer å spise mer til hvert måltid.

Vi fikk vår andre mann nå i sept så han er 5 uker nå. Han har hatt ca 5-6 måltider siden første døgn, og det hadde vi med førstemann også.

Vi begynner dagen da han våkner som regel(for en uke siden våknet han mellom 4-5) 6 tiden og da er det ny bleie og pupp i senga. Så sover han til han våkner selv og det er som regel vært 3-4 timer. Da får han komme opp og vi går ned og da er det skift og ny runde med pupp. Så ligger han som regel og sover i vogna si ute og da sover han i tre timer og da vekker i han(prøvde å la han sove til han våknet, men da snudde han døgnet), så er det ny runde med pupp, så er det å sove igjen og så pupp et par ganger som regel på kvelden med to timers mellom rom for da er han som regel en del våken. Så legger vi han ca 21-22 og da sovner han som regel etter en times tid med pludring i senga si. Han har som regel i løpet av dagen og kvelden noen timer han er våken men det varierer når det er. Jeg bruker mme i tillegg avogtil på kvelden og noen dager også litt tillegg på ettermiddagen da jeg ikke hver dag har nok til pluggen.

• 5 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...