Gå til innhold

Til bodiln f

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi sees kanskje på neste Oslo-treff.

Er veldig spent på å høre hvordan den første barseltiden er, nå er det ikke så lenge til det er min tur, ca 1mnd til termin.

Det er selvsagt noe helt annet med 2 gutter enn 1, men noen erfaringer er sikkert like.

Nå for tiden er bevegelsene hans mer markant synlige på utsiden av magen, veldig hyggelig å følge med på. Tror han ligger med hodet ned, skal på svangerskapskontroll i morgen.

Det mangler fortsatt noen ting hjemme, men det begynner å bli klart for junior.

Er det noe du vil anbefale, noe du ikke hadde tenkt på, noe du ikke har hatt behov for, noe du har hatt behov for mer av?

Er usikker på om jeg f.eks har nok klær. Har en del i størrelse 50, så jeg får håpe gutten ikke er for stor for det i utgangspunktet.

Men det er selvsagt ikke krise om man har glemt noe heller, bor jo ikke akkurat milevis fra butikker.

Fortsetter under...

Hei liten kuling!

Fint å høre at det går bra med deg. Jeg hadde også masse synlige bevegelser utenpå magen, det er kjempekoselig.

Barseltiden var slitsom her, men den fortoner seg nok ganske ulikt for alle. Kommer jo ann på keisersnitt eller ikke, tidlig fødsel eller fullgått svangerskap osv. Jeg sliter nok litt med å komme meg fysisk også pga et stillesittendeiggende svangerskap med stor livmor med mye vekt i lenge ... der får jo du det lettere.

Tror det er en fordel å ha lest/hørt litt om barseltiden før man er der selv. Det er mye flott og fantastisk, men også mye som er tungt, vondt, overaskende og rart.... Mange kropslige og følelsmessige endringer som renselse, såre brystknopper, barseltårer osv. Det er viktig å ta imot all den hjelpen man kan få på sykehuset, men også å være litt bestemt på hvordan man selv vil ha det det er jo din kropp og dine/ditt barn det dreier seg om. Spør og grav så mye du kan.

Ting:

Vi manglet en masse små og store ting, men så kom jo fødselen litt brått og tidlig også. Skal nevne noen ting jeg synes har vært det nyttigste i disse 6ukene.

Lammeskinn: både i senga og i vogna, regulerer varmen bra.

Babytepper (sånne hullete helseteper): fine til å svøpe barna i, da blir de rolige og sover lenger (våkner ikke av sine egne bevegelser).

Ullbodyer, holder på varmen og blir ikke klamme. Tåler også litt gulp før de blir våte og kalde (kjekt om natta).

Stellematte, fin å stelle på ja...men overaskende nok deilig å ligge på magen på for små gutter når de har vondt i magen.

Sterilisator, et must hvis du bruker mye flaske (dreper også parasittene i Oslovanner:))

Klær: Hvis gutten din kommer til termin så bruker han nok ikke størelse 50 lenge, kun et par uker vil jeg tro. Mine veide nå 4150g og er i ferd med å vokse ut av 50.

Noe av det beste å ha når vi kom hjem fra sykehuset var faktisk svigermor, som hjalp oss noen dager. Hun vasket gulv, lagde mat og handlet inn. Nybakte tvillingmammaer og pappaer er veldig slitne, og har mer enn nok med mating, raping, bleieskift, kosing osv.

Også er det utrolig deilig å bo så sentralt når man har små. Mye lettere å komme seg ut på tur, på butikken, på kafe osv. Barna sover veldig godt i vogna.

ble hvist langt dette...

Satser på å komme på treff på onsdag, håper vi ses!

Takk for mange fine tips.

Helsetepper har jeg ikke kjøpt inn. Har de teppet rundt seg under dyna?

Eller når man f.eks ammer?

Og jeg har heller ikke satt opp 1 stk. svigermor på lista! Får tenke litt på det.

Skal på fødselsforberedende kurs på Ullevål på søndag, der skal det også være litt om barseltiden.

Jeg har i hvert fall innstilt meg på at den første tiden er ekstra krevende og jeg har ingen ambisjoner om å rekke noe særlig annet.

Har nå 5 arbeidsdager igjen og har de siste dagene merket at jeg begynner å bli klar for permisjon. Nattesøvnen er sånn passe og jeg har ikke så mye krefter igjen etter en vanlig arbeidsdag. Skal bli godt å få ladet opp batteriene fram mot fødsel og barseltid.

Gleder meg veldig til å bli kjent han inne i magen.

Det er såpass varmt på soverommet at vi kun trenger et teppe over der igjen. Dyne bruker vi kun når de legges uten svøping og i vogna. Man kan sikkert ha dem i teppet ved mating på natta, men mine er såpass trøtte at de da bare sovner midt i matfatet... så jeg pakker dem ut :-)

Vet at noen bruker såkalte dyneposer om natta. De fungerer nok litt på samme måte som svøping i teppe, og man slipper å legge ungen ned i en kald seng.

Teppene er også fine når de trenger noe ekstra over seg ved soving på dagtid. Også fint å ha over små kalde bein når de ligger på magen og øver på å løfte hodet.

En annen nyttig ting er en treningsmatte til å ha på gulvet. Gir et passe mykt og sklisikkert underlag for mageleie på dagen. Den bør kjøpes i babybytikk, eller iallefall påse at den ikke inneholder skadelige stoffer for babyer.

Prøv å kos deg den siste tiden. Tenk på den dårlige nattesøvnen som kroppens måte å forberede deg til nattaming

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...