Gå til innhold

paracet eller ibux??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er det paracet eller ibux vi ikke kan bruke under de første 6 mnd av graviditet. Føler at jeg drar på meg en forkjølelse, og det passer dårlig nå. Jeg er i uke fem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmora sa til meg i dag at jeg skulle holde meg til Paracet, da det er den medisinen det er forsket mest på. Og de anser den som trygg for barnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi skal være forsiktig med begge. Men ibux er sterkere, så hvis du MÅ ha smertestillende ville nok jeg heller tatt paracet. Jeg er veldig usikker. Hør med legen din for sikkerhetsskyld? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke ta ibux! I ibux er det acetylsalicylsyre. Detter virker blodfortynnende, og er ikke bra for babyen. Leger osv anbefaler å ta paracet om man trenger. Har man feber er det mer skadelig for foster, en at man tar paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør uansett være forsiktig med medikamenter når en er gravid, men hvis du skal ta noe, ta paracet. IKKE ibux!!

 

God bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bare innom fra 3.trimester og titter litt..

For et par uker siden hadde jeg ekstremt store smerter i ryggen, pga utvidet nyre, noe som visstnok ikke er uvanlig ved graviditet.

Jeg fikk da beskjed av legen og jordmoren om at jeg trygt kunne ta paracet. 2 tabletter opptil 3 ganger daglig, det er ikke skadelig i det hele tatt.. men hold deg unna ibux som de andre sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at det er mange som har svart deg allerede, og blir glad for å lese at det står mye av det samme som jeg ville skrevet, og skriver litt om her nå. Jeg ringte til legevakten i helga, fordi jeg hadde så enormt vondt i hodet mitt at jeg knapt klarte å stå oppreist. Snakka med ei der om hvordan det er med smertestillende, og ho sa at Paracet ikke er noe skadelig for barnet, men at man ikke skal ta mer enn hva det står på pakningsvedlegget, som er 2 tabletter inntil 3 ganger daglig.

 

Det står forøvrig på pakningsvedlegget at det ikke er påvist at det er skadelig for fosteret å ta Paracet, men at man bør kontakte lege først for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gynekolog sa at jeg trygt kunne ta Paracet for hodepinen min. Jeg kunne også gjerne ta Ibux, men ikke i siste trimester fordi det da er en klaff eller noe i hjertet som skal lukke seg.

Men har nå greid meg uten Ibux i over 2 år siden vi har prøvd å bli gravid lenge, så da greier jeg vel litt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibux inneholder IKKE acetylsalisylsyre men ibuprofen som er et NSAID (nonsteroidal anti inflammatory) Dvs at det er betennelsesdempende.... Det anbefales IKKE å bruke ibux under graviditet og spesielt ikke i de tre siste månedene.. Ta paracet, det er ufarlig så lenge du overholder doseringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal iallefall ikke ta ibux i første og siste trimester.

Riktig at ibux er et NSAID, men den er også svakt blodfortynnende.

Paracet er som alle sier, ufarlig i riktige doser..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter også innom fra ett annet trimester her,og ibux skal man holde seg unna. Paracet kan man ta etter behov. Og fødselslegen ved sykehuset sa til meg,når jeg har bekkenløsning,at jeg også kan ta paralgin forte bare det ikke blei hver dag. Så hør med legen hva du kan få om smertene tar helt av for deg. Bare virkestoffet er paracetamol. Jeg velger iallfall å høre på legen,vakthavende gynekolog på sykehuset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...