Gå til innhold

Risikosv.skap bare fordi man er litt overvektig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på dette, kan man kalle det en risko bare fordi man er litt overvektig?er ikke snakk om femti kilo for mye heller da,syns det fokuseres så mye på riktig vekt, og kjenner jeg blir opprørt og litt lei meg bare fordi jeg er litt overvektig,jeg er veldig høy i tillegg,så vil antagelig JM si at jeg har et risikosv.skap bare fordi jeg er litt overvektig?Sålenge jeg spiser sunt etter jeg ble gravid og trener regelmessig så burde jo det telle også, ikke at jordmor gnir det inn at je er feit og det er en risiko for meg å gå gravid?skal på ordinær ul i neste uke,jeg har alltid hatt problemer med å veie meg foran folk,men noen sier man må veie seg på kontroller,men andre sier at de kan ikke tvinge deg, men at du kan veie deg hjemme og si fra hvor mye du har gått opp fra sist gang.Noen som har vært borti dette?Ble litt langt dette her men...takk for alle svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble litt usikker på hva du mener. Høres ut som du stresser før du har vært hos jordmor etc og at du på forhond har "bestemt" deg for hva de kommer til å si. Eller har jeg misforstått`?

Jeg er i kategorien 50 kg overvektig og er kort og har ikke fått høre noen vondord uansett hvem jeg har snakket med av jordmødre, leger eller på ultralyd.

At det blir disutert risiko som svangerskapsdiabetes f.eks blir gjort fordi at man har større risiko for å utvikle dette som overvektig, men selve svangerskapet blir nok ikke betegnet som et risikosvangerskap bare på grunnlag av overvekt. Tror nok det skal en del andre faktorer til før man ender der!!

Kos deg med graviditeten og ikke ta sorgene på forskudd!

Skrevet

Legen min sa at jeg måtte veies hos jM for å sjekke min BMI og hvis den var før høy så var det stor risiko for både det ene og andre, og han la ut om jeg måtte spise sunt og at jeg måtte få oppfølging pga jeg er 25 kg overvektig. Jeg veide mye mer før, slanket meg 55 kilo faktisk og var kjempefornøyd,fikk masse skryt. Dessverre har jeg gått opp 10 kilo før jeg ble gravid og enda 15 til etter jeg ble gravid.Når ejg var veldig overvektig fikk jeg støtt høre at jeg var tjukk og at jeg måtte gå ned, og nå som jeg begynner å gå opp igjen er jeg redd for å få de samme kommentarene som sårer så veldig. Er hårsår sånn liksom. Jeg burde kanskje si det som det er til jordmor når jeg kommer dit og bli ferdig med det.

Skrevet

Jeg er 30 kg overvektig og har ikek fått noen forelesning om risikosvangerskap.

Kun en ekstra sjekk for å utelukke svangerskapesdiabetes er det eneste jeg har fått høre noe om.. Gruer meg da.. "bare" 7 uker igjen til glukosebelastning..

Snakk med jordmor du.. Vi er nok ikke de første overvektige som tråkker over terskelen deres med masse tanker og følelser rundt dette..

Skrevet

Jeg veide +20 ved starten av svangerskapet og har gått opp ca 15 kg.

Jeg har kun gått til legen hele tiden, fordi jeg trives med henne.

Dette er mitt andre svangerskap og samme lege.

Hun har aldri påpekt at det har vært risiko svangerskap.

Men har rost meg for å holde vekten så bra, har ikke gått opp særlig mer enn nødvendig.

Men veie meg må jeg, hver gang. Men dette har jeg fått lov til å gjøre hjemme den dagen jeg skal på kontroll.

Grunnen til at de vil vite vekten er vel så mye for å ha kontroll på slutten hvis du skulle få mye vann i kroppen. Det kan indikere svangerskapsforgiftning.

I mitt første sv.skap måtte jeg også ta en glukosetest (drikke en søt drikk og vente 2 timer, blodprøve før og etter), fordi jeg hadde stort symphysemål. Det var for å være sikker på at jeg ikke hadde sv.diabetes. Ikke tilfelle.

Denne gangen har hun kun fulgt med på blodsukkernivået og siden det er helt normalt, slapp jeg testen denne gangen.

Begge mine svangerskap har gått etter boka. Alle verdier har vært fine hele veien.

Så lenge du har normale verdier og ingen problemer eller at noen i familien din har diabetes eller hjerte og karsykdommer, burde ikke du heller være i risikogruppen. Hvis din mor i tillegg har hatt greie svangerskap, burde det også telle.

Hvis jeg var deg, ville jeg veid meg hjemme og til jordmoren sier du at du veier deg hjemme før kontroll. (viktig å ikke lyve på vekten da ;-))

De kan ikke nekte deg det. Bare vær bestemt og si at sånn vil du ha det.På UL måtte ikke jeg veie meg og har heller ikke hørt om det fra andre, det er ikke en vanlig kontroll, kun UL.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk beskjed av jm at siden jeg hadde BMI over 32, så ble fødselen regnet som en `risikofødsel`, hun sa ingenting om svangerskapet, bortsett fra å gi meg de vanlige rådene om kosthold. Men selv om det blir regnet som en risikofødsel, er det meget mulig jeg får en helt normal fødsel. Tror det kommer litt an på kroppsfasong og hvor det ekstra fettet ligger...en annen jm fortalte meg at grunnen til at det blir regnet som en risiko, er at det kan bli vanskeligere å trykke ut babyen, hvis man har mye fett på magen...det kan være greit for sykehuset å vite på forhånd, slik at de er godt forberedt:)Men det er de sikkert uansett..Vi må stole på at de målingene som blir tatt av oss er for gjøre det hele tryggest mulig. Det har jeg valgt å tenke:)

Vil du ikke veie deg hos legen og jm, så vei deg hjemme og før tallet inn i skjemaet på helsekortet. men det blir jo i prinsippet det samme da...tallet står jo der....

Skrevet

Veier dobbelt av hva som er anbefalt, og ikke hørt noe om risikosv.skap pga det. Eneste er jo at alle med BMI over 27 må ta glukosetest da.

Skrevet

jeg har en bmi på 32 å har aldri måttet ta noen glykosetest....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...