Gå til innhold

Hvordan vet man om man har bekkenlåsning eller løsning?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ikke 100% sikker, men har forstått det slik at ved bekkenlåsning har man bare vondt bak, mens ved bekkenløsning er det både foran og bak.

Det står litt om det her også: http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/komplikasjoner_under_svangerskapet/bekkenl_sning_eller_bekkenl_sning

Eg har bekkenlåsning, og det er smerter på baksida. Kjenner det godt på begge sidene, sjølv om det er verst på høgre sida. Du kan også kjenne det godt i korsryggen (når du sitter, står, ligg for lenge) eller kan smertene stråle nedover beina, og du kan ofte føle at dei "visner"

På slutten av svangerskapet var smertene verst for meg om natta. Det kunne då hjelpe å legge ei pute mellom lår/kne når eg låg på sida. Slik at bekkenet fekk avlastning.

Annonse

Først hadde jeg dratt til kiropraktor eller naprapat. De kan si i løpet av 5 minutter om du har låsning eller løsning. Er det låst vil kiropraktor/naprapat kunne knekke det opp. Du må nok risikere oppfølgende behandling og du bør begynne å trene (i allefall når ungen er ute) for å bygge opp småmuskulaturen i bekken/rygg. Du må betale selv.

Er det lØsning bør du så dra til lege for å få henvisning til fysio. begge deler gratis. Fysio vil med behandling og øvelser kunne hjelpe deg til å stagnere bekkenløsningen eller i beste fall at du får det bedre. Du har rett på så mye gratis behandling som du trenger i 6 mnd før termin og 6 mnd etter første behandling etter termin.

Ikke bare sitt hjemme og ha vondt. Gjør noe med det!

Jeg har bekkenløsning, og har vondt bak i ryggen, foran i symfysen, og i lysken. Alt føles forferdelig ustabilt, og løst på en måte.

Det verste, er å sitte still for lenge, men er ikke godt å gå for mye heller. Må veriere litt :)

Tror at når en har låsning, blir en mere stiv, men en kiropraktor kan være til god hjelp. De kan og diagnostisere hva du har.

Jeg har løsning. Skikkelig vondt i halebeinet og oppover korsryggen. Kan bare glemme å gå, for da blir det ti ganger verre. Det "knepper" når jeg går. Og hvis jeg har vært mye i bevegelse i løpet av dagen, så blir det vondt foran også. Jeg fikk henvisning til varmtvannstrening i basseng. Det er det eneste som fungerer for min del. Anbefales på det sterkeste.

Jeg har låsning. Dro først til legen min som henviste til kiropraktor. Hadde veldig vondt i rompa,korsrygg og nedover høyre ben. Har vært hos kiropraktor jevnlig etter dette og skal frem til fødsel bare for å sjekke at det ikke låser seg igjen. Fungerer normalt nå, men kroppen sier fort ifra hvis jeg overanstrenger meg- jobber i barnehage........ Trygdekassen betaler 100 kr hver gang og jeg 280,- så det er levelige kostnader, pluss at det føles kjempetrygt med så god oppfølging av bekken og kropp:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...