Gå til innhold

kan man se hareskår på ordinær ul?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden jeg selv har barn med totalspalte så kan jeg svare det jeg vet. De oppdager misdannelser i ansiktet i ca. 20 % av tilfellene. Det er vanskelig å få et godt bilde av ansiktet og barnet ligger sjeldent så lenge i ro at det er mulig å stille noen diagnose. De ser uansett bare om det er i leppen. Kjeven og ganen ser man etter at barnet er fldt. De kan dermed konkludere med at det er spalte, men de sier sjeldernt noe om hvor stor den er.

Hva er grunnen til at du lurer egentlig?

Annonse

Sønnen min ble født med leppe- og kjevespalte, men dette blei ikkje oppdaga på UL (og eg hadde 4 eller 5 ultralyder iløpet av svangerskapet). Syns egentlig at det var like greit å ikkje vete om det på forhånd. For mulig at en vil bekymre seg unødig for framtida viss en veit om det på forhånd. Sjøl såg eg berre ein nydlig liten gutt som var MIN sønn, då han blei født. Faktisk så syns eg det var veldig uvant å sjå han den første tida ETTER at han var operert, for var igrunn vant til at han hadde ei spalte i leppa. Det verste med heile greia var igrunn at det var problem for han å få i seg mat, men brukte noken spesialflasker så det også ordna seg jo:)

Men selfølgelig, alle reagerer jo ikkje likt når en får vite at ungen har en medfødt misdannelse, og det er lov å synest at det er tøft!!!!!! Men det eg vil fram til, er at i foreldra sine auge, så er ungen nydlig uansett:) Håper iallefall at det er sånn!!

Jeg har ei god venninne som fikk en gutt med ganespalte,hun slet litt med å få i barnet mat, jeg bare lurer sånn generelt bare om de kan se det på ultralyd, har ikke noe imot det selfølgelig,men husker vi hadde en gutt på skolen som ble ertet så fryktelig,vi jentene forsvarte han så veldig men gutta brød seg ikke om det, og lærerne fikk gjort så lite.tenker på han gutten hver gang jeg ser et barn med spalte.

De oppdaget at gutten i magen min har leppe spalte på den ordinære ultralyden. Har vært på en ultralyd til å der fikk vi vite at han mestsannsynlig har kjeve spalte og. Legen kune ikke sikkert om han hadde gane spalte..

Jeg er veldig glad for st jeg vet om det på forhånd. Kommer nok til å synes han er like perfekt som han andre sønnen min.

Bekymrer meg egentlig ikke mye over det. Gleder meg bare til han blir født:)

De kan se det med stor sannsynlighet, fortalte min jordmor. Hun hadde kun tatt feil en gang. Jeg ville vite ettersom jeg har leppespalte selv, og gjerne ville være forberedt hvis gutten min har det.

Men vær så snill, ikke kall det hareskår, det er som ett gufs fra fortiden når man trodde at det skjedde med barnet hvis moren var blitt skremt av en hare mens hun var gravid..

:-)

Man kan se kjevespalte på ultralyd, usikker på leppedelen. Ganespalte kan man ikke se. Har vært borti flere tilfeller av slike spalter, bare én visste om spalten på forhånd, hun hadde vært hos en jordmor som hadde oppdaget spalter før. Men dette var en svær spalte.

På min ultralyd kunne vi tydelig se at det var hel kjevebue på overleppen. Håper det stemmer.

Folsyre er forebyggende mot leppe-kjeve-ganespalter!!! Litt sent når man er i 2.tri...

Annonse

Jordmora som jeg var hos ved ordinær ul med storebror sa hun kunne se at leppa var hel, altså at leppen ikke var spaltet. Men nå fikk hun inn et veldig godt bilde av ansiktet. hun sa også at dette ikke var noe som man vanligvis sjekket, men siden hun fikk inn et så tydelig bilde av ansiktet ville hun nevne det. Nå er jo spalte en liten bagatell i forhold til alvorlige misdannelser som kan oppstå, så jeg skjønner godt at det ikke har prioritet.

Jordmoren jeg var hos på den ordinære ultralyden var nesten helt sikker på at gutten min bare hadde leppespalte. Jeg var så hos lege og han var nesten sikker på at han har leppe/kjeve spalte. Tror det er like lett eller vanskelig å se leppe spalte som kjeve spalte på ultralyd.

Men tror det er vanskelig å se om de har gane spalte. Men som sagt så har det veldig mye med hvordan barnet ligger..

Dette ser de vell bedre på 3d UL?

Jeg skal inn å skjekke det i uke 29.

Det er fordi jeg fikk så tungt astmaanfall i uke 11/12 og måtte ta så innmari sterke medisiner.

Disse medisnene kan medføre leppe/ganespalting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...