Zummi Skrevet 15. oktober 2007 #26 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg kjenner noen opprettere i området Sunndalsøra - Kristiansund som av og til får kattunger utenfor planglagte kull. (F.eks hunkatten rømmer og kommer hjem ferdig befruktet og siden man ikke vet hvem faren er kan de ikke registreres selv om mor er registrert NFO). Vil du jeg skal prøve å formidle kontakt? (Hun ene på Sunndalsøra prøver forresten å få parret ene katten sin med vår hannkatt akkurat nå. Hvis alt klaffer der kan de være leveringsklare en eller annen gang i siste halvdel av februar)
Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #27 Skrevet 15. oktober 2007 tror de er gratis. Jeg har hatt skogkatt og den var gratis. men det er jo en liten stund siden. men det er sikkert litt forskjellig.noen tar kanskje betalt og noen ikke
Zummi Skrevet 15. oktober 2007 #28 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg tror nok aldri katter av rasen Norsk Skogkatt (NFO), med stamtavle og regitrering har vært gratis, men at folk populært har kalt langhårede katter for skogkatt kan nok stemme. Fordi rasen tar utgangspunkt i de kattene som man mente var unike og en egen rase så er mange katter (og også med rette) populært blitt kalt skogkatter men en renraset Norsk Skogkatt kan med stamtavle® spores mange mange ledd bakover. At man kan få omplassert, få og få en skogkatt på for er mulig men det er nok mere unntaket enn regelen Kortversjonen er at man mente at vi hadde en egen rase med utgangspunkt i slike langhårede katter som man ofte så rundt om i landet at man ønsket å formalisere dette til nettopp dette. For å få dette gjort måtte man først definere en standard for hvordan katten skulle se ut (Ur-skogkatten "Pan's Truls" kan man lese om på sidene til skogkattringen). Så måtte katter såkalt "novisegodkjennes" for å få klarhet i om katten "lignet nok på standarden" og så etter hvert godkjent som egen rase i 1977. Se http://www.norskskogkattring.no/omskogkatten.htm for beskrivelse av "hvordan en norsk skogkatt ser ut" og http://www.norskskogkattring.no/omskogkattenstandard.htm for selve ordlyden i standarden.
Zummi Skrevet 15. oktober 2007 #29 Skrevet 15. oktober 2007 Var det en stambokført Norsk Skogkatt (NFO) eller en "skogkatt"?
Salat Skrevet 15. oktober 2007 #30 Skrevet 15. oktober 2007 En norsk skogskatt koster vel rundt 5000,- og er en rasekatt. Det vanlige mennesker ofte kaller norsk skogskatt er egentlig huskatter/gatemix og de er gratis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå