Gå til innhold

April: Sliter med legging på kvelden.

polarn & pyrene

Anbefalte innlegg

Siri har altid vært snill og lagt seg kl 19 hver kveld siden hun var 6 mnd til nå. Men nå har hun blitt helt vill på kvelden. Hun sover ikke på dagen, vi holder hardt på kvelds rutinen, men når sengen nermer seg blir det skrik og hyl. Da er hun våken, skal ha drikke, må tisse og leke.

Er sikkert en periode hun er i, men jeg er så lei hele leggingen og vill gjerne ha litt tid for meg selv på kvelden.

Er det flere enn oss som sliter med legging på kveld? Eller har dere noen tips til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bare fortsett og hold på deres, så hun skjønner at dere bestemmer. Snuppa legger seg så fint her (enda) at jeg har ikke så mange råd å komme med... :? Men ønsker dere lykke til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har leggingen stort sett regulert seg selv og gått mer eller mindre greit hele tiden, men ser at Maja girer opp noe voldsomt jo trettere hun blir... Her soves det fremdeles 1,5t på dagtid, og da sovner hun som en stein kl.19.30. Hva om dere prøver å la leggetiden bli litt tidligere på kvelden, før poden girer seg helt opp og "bikker over" og ikke vil sove? Så lenge dagshvilen er kuttet ut er det jo mulig at søvnbehovet er like stort og at det er det som melder seg på kvelden... Ellers er jo faste rutiner bankers... Vi har en vannflaske med drikketut med oss på rommet hver kveld som hun drikker av mens hun sitter i senga, da har hun ikke behov for å mase om å komme opp og drikke senere (kjenner meg igjen i den biten, ja...) Kanskje det kunne fungert hos dere også?

Lykke til, kveldene er gull verdt og det re IKKE kjekt når det blir stress med legginga... Satser på at det bare er en fase... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kjenner igjen fenomenet.

Men det roa seg veldig etter at me hutta hvilen på dagen, men det ser at det er slutt på hos dere også.

Men å ville tisse og leke - bruker hun ikke bleie på natten?

Eg ville prøvd å gjøre alle rutiner før en legger seg som før.

Vil en ha en bamse med seg i sengen så skal den tas med i det en legger seg ikke tulle og be om den lenge etterpå.

Lage en regel liksom - det en tar med i sengen i det en legger seg er det eneste en får med.

Det med å drikke har me kuttet helt ut, hadde det som Lykkelig mamma en stund. Men nå drikkes det senest til kvelds 18.30 siden hun ikke bruker bleie på natte mer.

Ikke gi opp, fortsett med dei rutinene du har og eventuelt legg til noen nye ettersom tuppa krever litt ekstra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Er helt sikkert en fase. Har aldri hatt problemer med legging. Har alltid vært konsekvent på at vi roer ned med barnetv, så spiser vi kvelds, går på badet, leser bok/ser litt tv. Så er det rett i seng. Han får ikke leke etter barnetv. Vi har vært veldig konsekvent på dette og det fungerer.

Mitt råd er, vær tålmodig, ikke vik fra dine faste rutiner og ikke la henne bestemme. Tilby henne alt det hun vil ha når hun har lagt seg, før hun har lagt seg og ikke la henne få det etter leggetid. Hun skjønner tegningen etterhvert. Tror hun tester dere og gir dere etter, så er det gjort...

Lykke til;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...