Gå til innhold

forskjøla og gravid..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei...har alltid trodd at man ikke kan bli fokjøla når man er gravid, eller syk i det hele tatt. Vet ikke hvor jeg har det fra, og håper det ikke stemmer siden jeg er både forkjøla og (fortsatt håper jeg..) gravid.....

Hva stemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal love det at det er mulig å bli forkjøla samtidig som man er gravid.

Jeg sitter her og er potte tett, og skikkelig forkjøla. Først trodde jeg at man ikke kunne ta noen form for smertestillende/febernedsettende.... men fikk tips fra noen her om at Paracet var ok. Sjekket på apoteket og de sa det samme.

MEN på apoteket sa de at jeg ikke kunne bruke nesespray.... og det er litt krise for meg, for jeg er så TETT!!!!

Noen som vet hvorfor man ikke kan det?

Skrevet

Jeg spurte jordmor om jeg kunne bruke nesespray, å hun sa at det var heilt greit.

Skrevet

Åååå da skal jeg jammen snike meg til å bruke litt!!!!

Skal til Jordmor i morgen, og hadde tenkt til å spørre da! Men gjett om det skal bli deilig å legge seg i kveld, og faktisk få puste gjennom nesa!!!!

Skrevet

jeg er også konstant tett i nesa og fikk beskjed om at vanlig nesespray ikke skal brukes men at man kan bruke en som heter rhinett. funker ikke like bra som vanlig nesespray men den virker.

Skrevet

NB! Man kan bruke saltvansspray, men ikke vanlig nesespray! Saltvansspray er ikke like effektivt, men det hjelper i alle fall litt!

Skrevet

Var hos jordmor i går, og hun sa at det var ok å bruke nesespray.... så lenge man holder seg innen for anbefalt dosering. Også sa hun at hun anbefalte Otrivin....

Saltvann hjelper hvertfall ikke for meg! Så jeg har kjøpt nesespray, men bruker bare når jeg absolutt må. feks. når jeg skal sove!

:-)

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg har også fått beskjed fra bekjente om at jeg ikke burde bruke nesespray, men spurte tanta mi som er jordmor og hun sa at d var greit.. jeg får helt angst om jeg går for tett for lenge..

men syns jeg har kjent mindre bevegelse fra den lille etter at jeg begynte me sprayen.. men tørr vedde på at det er jeg som bare innbiller meg ting :)

Skrevet

Jeg har brukt nesespray selv, men det anbefales ikke å bruke det uten at man virkelig trenger det, fordi det kan gi kynnere. Men hvis man er veldig tett, så får man heller gjøre det! Tror ikke det kan gi fosterskader, mest bare ubehag for mor.

Det er ikke sant i det hele tatt at man ikke blir syk når man er gravid, dessverre, snarere tvert imot! Immunforsvaret blir dårligere når man er gravid. Og godt er det, for ellers ville kroppens eget forsvar reagert på de ukjente cellene som er fosteret og støtt det ut. Det er slik vi beskytter oss mot f.eks kreft; at immunforsvaret reagerer når det møter celler med "feil" gener. Fosteret er jo bare 50% av ditt genetiske materiale, så da blir det kluss:) Men det går jo fint, siden immunforsvaret roer seg ned:)

Dette er grunnen til at bakterier som ellers ikke er så farlige, kan være skadelige for gravide. For eksempel Listeria. Og det er også grunnen til at en forkjølelse varer lenger enn vanlig. Så ta det med ro, drikk nok og ta paracet hvis feberen går over 38.5 grader!

God bedring!

• 4 måneder senere...
Skrevet

Åh, man kan nok bli ganske så syk selv om man er gravid. Det er faktisk større sjanse for å bli syk da fordi immunforsvaret er nedsatt. Derfor går også mange gravide kvinner forkjølet i en lengre periode enn man normalt sett ville ha gjort. Og flere gravide får urinveisinfeksjon o.l.

Når man blir syk i svangerskapet bør man være obs på om man har feber eller ikke. Feber kan føre til at nurket i magen blir overopphetet og det er ganske farlig. Man kan ta paracet i dagsanbefalte doser, men det er også greit å bruke litt sunn fornuft. 2 paracet 3 ganger om dagen i 9 måneder er jo ikke akkurat gunstig for noen... Men det er bedre å ta en paracet og få ned feberen enn å bli for varm.

Når det gjelder nesespray står det følgende i felleskatalogen på internett:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Man kan altså bruke Otrivin under graviditet i terapeutiske doser!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...