CathrineM Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har ei lita jente på snart 6 mnd. På grunn av at hun ikke ville ta puppen, har jeg pumpet og gitt henne melk på flaske helt siden hun var tre uker. Jeg har ikke hatt nok melk, så hun har i tillegg fått morsmelkerstatning, men mest morsmelk. Nå blir det mindre og mindre i puppen, samtidig som jeg synes det er ganske slitsomt å skulle pumpe jevnlig. Det jeg lurer på er; når er det ok å slutte å gi morsmelk? Jeg har liksom ikke samvittighet til å slutte bare fordi det er slitsomt, men hvis det er sånn at morsmelk er "mindre nødvendig" etter 3 eller 6 eller 9-måneders alder, kan jeg kanskje slappe litt av med dette? Håper noen kan hjelpe...
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg var i nøyaktig samme situasjon, og har svart deg på skravlesiden:-)
moniccen og Stina 14.06.07 Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 Så utrolig flink du har vært! Skjønner godt at det er slitsomt, jeg pumper kanskje annenhver dag og syns det er et tiltak innimellom... Hva du skal gjøre videre er jo helt ditt eget valg! Klart det er godt for jenta di å få morsmelk, den inneholder jo fremdels masse verdifulle immunstoffer, og den best tenkelige næringen for henne. Det kan også hjelpe magen hennes når hun skal begynne å få fast føde nå fremover. Morsmelken inneholder enzymer som hjelper å bryte ned maten. Du har kanskje sett hvor tynn feks grøt blir når man blander den med mm? Det er nettopp pga disse enzymene. Men som sagt, valget er ditt. Og du har jo allerede gjort en kjempejobb!
trollet66 Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 De viktige 6 mnd er snart passert, og du har gjort en kjempejobb.... Det som kan være lurt selv om du er lei, er å opprettholde noe produksjon slik at hun får mm noen ganger til dagen når hun skal over på fast føde, det er en del gode enzymer i mm som kan hjelpe henne med fordøyelse etc når hun skal over på fast føde. Jeg har fullammet 2 barn tidligere, og pumpet i tillegg ganske mye, er nå i gang med 3 barn, leverte da som nå melk til sykehuset. Det er litt stress, men samtidig blir det en livsstil i den perioden det gjelder, som alt i alt tatt i betraktning ikke er så innmari lang.....
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 "De viktige 6 mnd", sier du. Er 6 mnd en slags "milepæl" mht til amming?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg har en gutt på en uke og to dager.. Pumper 6-8 ganger om dagen fordi han er født med et lite hull i ganen og ikke kan ammes, får ikke vakum. Hvis jeg skal holde på som dette i 6 mnd, så tror jeg at jeg kommer til å bli gal!!! Foreløpig er jo hverdagen helt koko uansett da men Det er ingen prestasjon å amme, man er like god mor uansett!! Min mann vokste opp på erstatning og kun det på 70-tallet og har nesten ikke vært syk som barn, og er svært oppgående i dag;) Det er viktigere at man er harmonisk og fornøyd både mor og barn enn at det skal være stress!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå