Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 Er det noen som skriver det? Her i huset tjener den ene parten 3 x så mye som den andre, og ønsker derfor en slik kontrakt. Lønner det seg å skrive det? Vil den andre parten tape på det?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 Hvis det går kun på inntekt, så syns ikke jeg at det er en grunn til å ha en slik kontrakt. Hadde den ene personen en stor formue fra før, eller har arvet eiendom etc. som alltid har vært i familien så blir det en annen sak. Da bør dette tas hensyn til, og man bør bli enige om hvor mye den andre parten har krav på av dette ved et event. brudd. Nå vet ikke jeg om det er mannen eller damen i forholdet som tjener 3 x så mye som den andre, men veldig ofte tjener mannen mest. Damene går også hjemme med barn(a) en periode, og gjør som regel mest i huset. Jeg mener at alt kan ikke måles i penger, og syns at det blir helt feil å ha en slik kontrakt kun bassert på inntekt.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 Enig i det. Men hva hvis den ene har bolig fra før ekteskapsinngåelsen? Og den andre ikke betaler eller har betalt noe på den. Vil vedkomne da få hele boligen ved en evnt. skilsmisse også (siden det er slik at det man har når man går inn i ekteskapet vil være ens eget)?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #4 Skrevet 14. oktober 2007 Nå er jeg ikke 100% sikker, men hvis det ikke blir "skrevet noe" om dette før ekteskapet inngås så eier man 50/50 som gifte. Det er mange som velger å kjøpe seg inn i boligen til partneren sin i slike tilfeller, og da gjerne før ekteskapinngåelse.
vi blir 4 :o) Skrevet 15. oktober 2007 #5 Skrevet 15. oktober 2007 tror man må skrive en avtale om særeie før man gifter seg. Er enig i , som det står skrevet før her, at ved arv, formue ol, at en slik avtale kan være ok. Men jeg er ikke enig når det gjelder lønn.. Mannen min tjener vel 5 gangeren det jeg gjør, men så har jo jeg valgt 80 %, 8-16 stilling,nettopp for å kunne ta vare på barn og familie.. heldigvis mener mannen min at den innsatsen jeg gjør på hejmmebane teller like mye som hans jobb, og vi deler derfor likt.. Jeg tror at når man setter penger høyest, og begynner med særavtaler ol, at dette ikke er veldig positivt for forholdet.. statistikk viser jo også at pengekrangel er hovedårsaken til brudd..
Winterlady Skrevet 15. oktober 2007 #6 Skrevet 15. oktober 2007 Feil. Det man har fra før man gifter seg, tar man alene med seg ut ved evt brudd! F.eks. hvis ikke kona kjøper seg inn i boligen, vil mannen alene få denne med seg ut av ekteskapet (i de fleste tilfeller). Det man erverver seg mens man er gift, f.eks. båt, må deles hvis man ikke har skrevet ned at den er en av partenes særeie.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #7 Skrevet 15. oktober 2007 Det er en litt komplisert juridisk modell. Begge parter eier det tar med seg inn i ekteskapet, om det er før eller underveis. Men det gjelder eiendomsforholdet, som igjen er en litt komplisert juridisk affære, det er en sum av funksjoner, både de positive og de negative sider av den faktiske og den rettslige rådighet. Så har en det ekteskapelige felleseie som ikke har betydning for eiendomsforholdene, fordi om begrepet er litt misvisende. Det dreier seg om hvordan verdiene skal deles ved et ekteskapsbrudd, eller ved død i forhold til arveoppgjøret. Da er det verdien av tingene den enkelte eier som skal deles med den andre. Så har en skjevdelingsmidlene, det er de aktiva partene måtte ha somskal taes ut av felleeie delen. Den utgjevner ting der det er store forskjeller mellom hva den ene og den andre har barkt inn, bringer inn. Så er det særeiedelen, det er den delen ektefellene med kontrakt har avtalt at skal holdes utenfor en eventuell deling. Så har en det ekteskaplige sameie, det igjen går på eiendomsretten som blir opparbeidet over tid. f.eks. han tjener mest og kjøper et hus, men hun er hjemme med hus og barn eller jobber deltid, hun vil da sies å ha opparbeidet seg eiendomsrett il huset, eller hytta, fordi hun har muliggjort at han fikk penger til å bruke på huset, eller hytta, som han ikke ville ha hatt om han hadde stått hjemme med oppvaskebenken og passet barna. Så det er utgjevningsmekanismer i lovverket bortsett fra ektepakter. Einedomsretten står seg så uansett, det er da videre kun et spørsmål om verdi endring. I hvilken grad det lønner seg, eller i hvilken grad en taper på en slik kontrakt kommer nok an på hva som skjer. Er det et tap å skille seg uten at en får ting som den andre har tjent uten hjelp fra seg selv? Har en egentlig en moralsk rett på dette? Søk juridisk hjelp til dette, og se om det i det heletatt er nødvendig. Eller om det går an å løse situasjonen innenfor lovens normal regelverk, med eiendomsrett, og skjevdeling.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #8 Skrevet 15. oktober 2007 Takk for et utfyllende , godt svar! Du ha virkelig tatt deg tid, og det er jeg veldig takkemmelig for!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå