Gå til innhold

Trygt og godt å føde på Voss

Anbefalte innlegg

Har født en gang på KK. For meg var det en opplevelse av å være på samlebånd. Alt gikk fint med barnet, så etter fødselen la jeg alt vekk. Men jeg klar ikke å være intim med mannen min på nesten to år. Det bortforklarte jeg med at det nok var stressende å være småbarns mor. Ikke så jeg på andre heller på denne tiden.

Da fødsel nr 2 nærmet seg, begynte fødsel nr 1 å komme opp. Jeg husket på hvor nedvergende det var når det stadig kom nye mennesker inn under fødselen. Mange av de sa direkte til meg kom igjen nå se å pust sikkelig, du må da klare dette. Hvor hjelpesløs jeg følte meg da jeg ble presset til å ligge på rygg av jordmødrene. De bokstaveligtalt holdt meg nede i sengen. At jeg hadde press rier i 2 timer og måtte tilslutt få epidural. Alle aparatene som overvåkte babyen. Og at plutselig ble det krise og de skrek på meg for å få han ut. Selvfølgelig revnet jeg nesten til anus : (.

Prøvde å snakke med kk om dette, men de har blankt avvist meg og bedt meg om å slutte å tulle og stole på de.

På Voss er det en liten avdeling med ansatte som brenner for jobben sin. Selv kom jeg dit oppløst i tårer og turde ikke å føde. Ikke for smertene sin del men pga jeg var livredd for hva som kunne skje rundt meg. De behandlet oss med den største respekt og jeg fikk tilitt til de.

Fødsel nr 2 foregikk i rolige og behagelige omgivelser med samme jordmor og hjelpepleier. Jeg fikk presse på første press rie og det var bare tre som skulle til så var babyen ute : ). Ingen bedøvelse eller epidural : ) Og kun tre små pynte sting. Det var en stor seier.

Etterpå var det rolige dager på barsel der jeg fikk snakke så mye jeg ville med jordmoren som var med under fødselen.

Mannen min og jeg er kjempe glade for at vi turde å sette oss i bilen og reise til Voss med rier. Vi har forstått at min manglende interesse for sex i to år var knyttet til fødsels opplevelse nr 1 og det faktum at jeg ble så skadet nedentil. Det tok lang tid før jeg ikke hadde smerter under samleie.

Selvsagt synes folk at det er litt sært av oss å reise 1,5 time for å føde. Men svært mange som jeg kjenner har hatt negative opplevelser på KK. Og jeg forventer ikke forståelse for at en "normal" fødsel kan føles som et overgrep.

Jeg valgte å gjøre noe med de erfaringene jeg har fått, prøvde en ny vei. For meg var Voss det rett, vi har fritt sykehus valg.

Min oppfordring til alle som kvir seg til å føde på KK, ta turen til Voss se om du for tillit til de. Det skader ikke å undresøke en mulighet for mye. Alle passer ikke inn på KK, jeg gjør det ihvertfall ikke, det har jeg erfart etter fødsel etter nr 1.

Den som intet våger inte vinner.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

hei. Tusen takk for at du har skrevet dette innlegget. Sitter her kjempe deppa etter å ha vært på kk bergen i går.Har en gutt som ble født i januar 2006 å måtte i gjennom mye sying etterpå og mye smerte. pga fare for større ødeleggelser denne gangen..venter nr 2 29.12 mente både fast legen min og jordmor at keisersnitt kanskje var en bedre måte å få barnet til verden på. men ble møtt av den klysete legen på kk,ville bare over kjøre meg totalt enda jeg har slitt med skader i ettertid. var ikke mye menneskelighet og sympati der nei..satt med gråten i halsen. har i dag fått lege time i november der jeg skal tryggle legen min om å kontakte voss.vanlig fødsel eller ikke,er helt skremt over mine erfaringer fra kk..så takk igjen dette var akkurat det jeg trengte i dag,følte meg sååååå urettferdig behandlet og ble nå litt i bedre humør....anne73

• 2 uker senere...

Hei,

det var kjekt å høre at det hjalp noen å lese om min opplevelse.

Håper du tar turen til Voss og lar hjertet bestemme. Det er ditt valg hvor og hvordan du vil og kan føde.

Dette går bra. Bare stol på deg selv og sørg for å slappe av mye!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...