Gå til innhold

Kan dette være pcos? (intime detaljer)

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt mer enn gjennomsnitllig m hårvekst (legger, armer, nedentil). De siste åra er det bare blitt mer, endel hår på magen og ganske mye mer nedentil. Det har begynt å vokse nedover lårene, på innsiden, og hårfesetet "der nede" kryper sakte men sikkert oppover magen. Har også litt hår på fingrene, og litt på tærne. Håret er stivt, tykt og mørkt, så det er ikke snakk om dun. Heldigvis ikke noe i ansiktet/brystet (enda). Hårveksten økte på etter at jeg fikk barn, har blitt litt mer for hvert barn.

Har også hatt mye uregelmessige menstruasjoner, men dette har holdt seg stabilt nå i snart ett år. Det siste halvåret har jeg begynt å miste endel hår på hodet, og de siste 3 mndr har jeg fått masse kviser. Det er alt fra små vanlige,til svære "underjordiske"kviser.

Hormonprøver er tatt for noen år tilbake, det var litt høye verdier, selv om det var innenfor "normalen". Hvilke hormoner/verdier det var snakk om husker jeg ikke lenger.

Nå lurer jeg på om det likevel kan være pcos. jeg vet at det kun er legen som kan svare helt sikkert på dette, men hadde vært OK å få noen meninger om dette på forhånd. Vite om jeg er inne på noe eller ikke.

Kan også nevne at jeg er 28 år, ikke gravid. har heller ikke hatt problemer med å bli gravid etter at jeg fikk mitt første barn. ( tok ett år første gang)

Fortsetter under...

Ja, dette høres ut som klassiske pcos tegn. Som du selv sier, så er det bare legen som kan stille diagnose, men det høres veldig ut som pcos.

At du ikke har problemer med å bli gravid trenger ikke være et tegn på at du ikke har pcos. Enkelte pcos'ere sliter ikke med å bli gravid, selvo om flestparten gjør det.

Takk for svar. Hvordan går jeg frem for å bli undersøkt for det? Og hva hvis verdiene viser at jeg ikke har noe hormonforstyrrelser? Kan det fortsatt være pcos? Er det noen som kan fortelle meg om egne erfaringer? (har jo lest litt på nett om pcos, men dog.) Er helt grønn på dette, og er litt redd for at det bare er mye testosteron som "feiler" meg. Hvis det er pcos så er det jo idetminste mulighet for enslags behandling, etter hva jeg har lest. Men det er jo like ille å føle seg og å se ut som en apekatt for det, pcos eller ikke. :-(

Jeg kan ikke så mye om dette. Selv fikk jeg diagnosen etter at jeg begynte utredningen for ufrivilligbarnløshet.

Jeg ville tatt dette opp med fastlegen. Det finnes mye hjelp å få, blant annet metformin, Dersom du ikke planlegger graviditet anbefales p-pillen diane. Denne p-pilletypen demper symtomene når du går på disse, men symtomene kommer da tilbake når du slutter.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...