ElinaN Skrevet 13. oktober 2007 #1 Del Skrevet 13. oktober 2007 Hei Jeg har nylig flyttet til Sverige og blitt student, samtidig som jeg har tatt med meg min 50% stilling fra Norge. I og med at jeg bare skal være her til juni 08, tenkte jeg at jeg ikke melder flytting hit. Nå har jeg blitt gravid, og forventet termin er 16.06. Er det noen som vet om jeg må meldig flytting til Sverige for å kunne gå til legen/jordmor her? Har en følelse av at man ikke får gjort noe uten et svenskt personnummer. Et annet spørsmål er, om jeg melder flytting hit, er barselspermisjonen her lenger eller kortere enn i Norge. Dette er spørsmål jeg nå går og funderer på. I og med at jeg er såpass ukjent med svenske lover og regler, ikke ikke minst hvor man finner informasjon om forskjellige ting, prøver jeg her først. Det pleier alltids å være noen som vet noe eller som kanskje har en interessant link. Takk for eventuelle svar. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10631893-gravid-i-sverige/
isprinsessan Skrevet 14. oktober 2007 #2 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hei! Grattis med graviditeten! Jeg bor i sverige og har bodd her i snart to år, med min svenske man og sönn på 3 år. Er gravid nå og i min 9.uke:-) Da vi flyttet hit var det bare å melde flytting med engang, du får ikke gjort stort uten svenskt personnr. Noe som viste seg å faktisk ta noen uker. Tar en stund för det blir med i et stort register her i Sverige så å få svensk tlf f.eks var vanskelig.... Men siden du skal bo her har du vel tenkt å få svensk tlf og bankkort? Ellers blir det vel litt dyrt, da må du jo nesten melde flytt? Men om du ikke skal bo her så lenge behöver du kanskje ikke melde til folkeregisteret? Men bare til posten. Permisjonstiden er lenger her i sverige, 390 dager. de regner på en annen måte. I norge regner de mandag til fredag, mens her mandag til söndag. Du må fylle ut hvilke dager du velger å väre hjemme så ser man etterpå hvor mange prosent det blir. En annen bra ting her er at permisjonsdagene kan man "spare", men må brukes för barnet blir 8 år. Du kan jo alltids sjekke på www.forsakringskassan.se På www.skatteverket.se kan du kanskje finne info om å melde flytting og personnr. osv. Håper alt ordner seg for deg, lykke til!! Det er bare å skrive PM til meg om du lurer på noe mer. Hvor bor du forresten? Jeg bor i Karlstad. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10631893-gravid-i-sverige/#findComment-10637151
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå