Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 Vi planlegger en ny baby til våren, har en gutt på 6 mån. Jeg jobba ikke før jeg ble med førsta man fordi jeg hadde høytblodtrykk osv.. Samboren jobber 100%, men hadde jo vært fint hvis jeg også hadde hatt noen penger. Jeg skal også bli dagmamma fra våren.. så er jo ikke dagmamma så lenge kan man si, hvordan skal vi gjøre det? samboeren min sa at han evt kunne være hjemme med barna så kunne jeg jobbe så får han fødselspenger, eller at jeg evt kan tjene penger på en annen måte.. kan dere hjelpe oss?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 Om du ikke er gravid nå blir det ikke unge til våren men tidligst til sommeren. Om du skal ha rett på foreldrepenger må du har hatt inntektsgivende arbeid i minst 6 av de 10 siste mnd før permen starter. Om mannen din skal være hjemme med foreldrepenger og du ikke har jobbet minst 50% 6 av de 10 siste mnd før permen starter faller 6 uker fedrekvote bort og du må ut i 100% jobb. Så om du skal være dagmamma må du gjøre dette hvit og betale skatt.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #3 Skrevet 13. oktober 2007 Er ikke gravid nei, skal begynne til våren hadde vi tenkt oss. Ok så jeg må ha jobba 50%, men hvis jeg velger og gå ut i arbeid når babyen min er ca 1 måned, hvor lenge kan pappan være hjemme? kan han evt ta hele min permisjon og jeg kan jobbe? sånn at han får fødselspenger + at jeg får lønn når jeg jobber?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #4 Skrevet 13. oktober 2007 Om du ikke jobber opp rett til foreldrepenger kan du søke om engangsstønaden på 33 584 kr og være hjemme de første 3+6 ukene og gå ut i full jobb etter dette. Så kan far ta over permisjonen og være hjemme i 29 uker om dere velger uttak med 100% lønn, eller 39 uker om dere velger 80% lønn.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 for at han skal ta det ut så må jeg ha 100% stilling?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #6 Skrevet 13. oktober 2007 Du bør ha 75% stilling for at det skal lønne seg for dere. § 14-14. Særlige regler der bare faren har opptjent rett til foreldrepenger Hvis bare faren har opptjent rett til foreldrepenger, er stønadsperioden opptil 145 stønadsdager (29 uker) med full sats eller opptil 195 stønadsdager (39 uker) med redusert sats. Det er en forutsetning at vilkårene i § 14-13 er oppfylt under perioden og innenfor 205 stønadsdager (41 uker) eller 255 stønadsdager (51 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, se § 14-9 første og annet ledd. Farens stønadsperiode reduseres løpende når vilkårene i § 14-13 ikke er oppfylt. Faren kan bare ta ut foreldrepenger når vilkårene i § 14-13 er oppfylt. § 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen a) går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid, c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid, d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, e) er innlagt i helseinstitusjon. Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel. Dersom moren mottar graderte foreldrepenger, se § 14-16, kan farens uttak av foreldrepenger etter bokstav a ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel. Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen. Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring. Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #7 Skrevet 13. oktober 2007 Hmm.. si at jeg f.eks tjener 120 kr timen og jobber fra 8-16 man-fre. hvor mye kan han ta i permisjon? vil ha så lenge som mulig..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #8 Skrevet 13. oktober 2007 Hvordan veit man at faren har rett og har tjent opp til å få foreldrepenger/ fødselpenger?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #9 Skrevet 13. oktober 2007 Når du jobber 8-16 man til fre så blir det heltid. Altså 100%. Hvis du klarer å jobbe under graviditeten, slik at du har jobbet 6 av 10 mnd så kan far ta resten av permisjonene etter dine 3 før termin og de 6 etter fødsel!! Så si at du jobber som dagmamma fra april av... og dere blir gravide i april og du jobber 100% (8-16 man-fre) til oktober mnd så har du opparbeidet det retten til permisjon med foreldrepenger. Og hvis dere gjør dette... så må du ta 9 uker permisjon, de 3 før og de 6 etter fødsel... så kan samboer ta resterende.... altså de gjenverende ukene for 100% lønn i 44 uker eller 80% lønn i 54 uker. Så fremt DU har opparbeidet deg rett til foreldrepenger...... Håper du skjønte noe:) hehehehe... litt tv-titting innimellom!!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #10 Skrevet 13. oktober 2007 Ok skal jo nemlig jobbe som dagmamma fra januar.. så det blir jo ikke mye og tjene der skal jeg si deg.. så jeg lurer på om jeg bare jobber litt som dagmamma, men så har jeg en månedsoppsigelse hos dem.. sikkert ikke lett og få jobb som en gravid heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå