Gå til innhold

Overvektig og stoffskiftet, hva er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 1.64 og 90 kilo. Er 9+5.

Har stoffskiftet på 17, kan dere fortelle meg hva det betyr, for det sier meg ingenting.

Er det lite mye eller normalt, og hva er verst å ha: høyt eller lavt stoffskifte når man er gravid?

Er det da man må ta de glukosebelastningene?

Takknemlig for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stoffskifte på 17 er eg. ganske bra. Verdien på den prøven du har tatt skal ligge mellom 10-20 ca. Det er det som er normalt. Med 17 har du et godt regulert stoffskifte.

Jeg har selv lavt stoffskifte og får det regulert med Levaxin. Jeg tar ofte blodprøver for å passe på stoffskiftet og regulere medisinene. Legen er veldig fornøyd med mine prøver når de ligger på 14-15 og da merker jeg også at symptomene mine blir mindre merkbare. Når jeg fikk medisiner var jeg på 8-10. Da var jeg veldig uopplagt, sliten, hadde dårlig konsentrasjon, mm. Klarte ikke å lese avisen en gang. Hadde tørr hud og håret var livløst. Jeg merker godt når jeg svinger ned mot 11-12 og medisindosen må justeres.

I forbindelse med svangerskapet passer han ekstra på, og dosen er regulert opp i litt perioden mens vi prøvde å få barn også fordi stoffskiftet vanligvis synker litt når man blir gravid. Dette har vært lurt fordi jeg fremdeles ligger på de vanlige verdiene mine når jeg nå er 24 uker på vei. :)

Ellers er ikke stoffskifte og sukkersyke knyttet sammen så glukosetest og sjekk av stoffskifte har ikke noe med hverandre med å gjøre sånn eg. Legene vil vel eg. at vi som er litt "store" tar glukosebelastning fordi det er litt økt risiko for graviditetsbetinget sukkersyke for oss...

Skrevet

Takk for svar:)

Når jeg har 17 i stoffskiftet betyr det at jeg nærmer meg høyt nivå da?

Litt treg, må få det inn med teskje....

Er overvektige gravide mest plaget med lavt eller høyt stoffskifte???

Har ikke blitt tilbudt noe glukosetest, glukose hos meg var 5,2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...