Gå til innhold

Hvem synes dere "har rett" til å stelle en grav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Famile, venner, bekjente? Alle?

En kamerat døde for et par mnd siden og jeg lurer på om det er teit av oss (meg, sambo og svigers - de hadde kjempegodt forhold til ham) å sette opp en lykt, blomster og "rydde" litt der oppe?

Svigermor har gjort det før. Synes det er koselig, men lurer på om det kanskje er litt "ikke helt hennes/vår plass" (?????).

De hadde kjempegodt forhold til kameraten vår, men hadde aldri møtt foreldrene hans før.

Hva synes dere?

Skrevet

Siden det ikke er familie,hadde jeg av respekt ringt familien og faatt tillatelse foerst.

Mange foelelser ute og gaar rundt saant...

Skrevet

Hmm...

Tenker at det i utgangspunktet er familie - altså kone, foreldre, barn. Eventuelt gode venner, men ikke venners svigermor. Høres rart ut.

Skrevet

Ja, det er det jeg tenker selv. Men svigermor er der oppe en gang i uka.......

Skrevet

Det er sikkert bare hyggelig at det er andre enn familien som bryr seg og tenker på den avdøde.

Men kanskje spørre allikevel. Hvis det dukket opp blomster eller lykt på ei grav som "tilhørte" meg, ville jeg likt å vite hvem som hadde lagt det der.

Skrevet

jeg må si at jeg hadde blitt lei meg hvis noen plutselig hadde plantet, satt på lys osv på graven til min mor. En blomsterbukett er koselig, men der går grensen også.

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig med lys, lykter og blomster.

At høstløv blir tatt bort og sånn er også greit, men planting, fjerning av planter etc er forbeholdt de som "fester" til graven i mine øyne i allefall...

Skrevet

Jeg synes kanskje det svigermoren din gjoer er aa ta seg litt vel mye tilrette...

Hadde nok spurt familien hans foer jeg hadde stelt "hele" grava..

Skrevet

Hyggelig med en bukett, men hadde ikke likt at andre la igjen lykter(annet en "engangs" lykter da, det er jo bare koselig, og kan fjernes når de er brent ut) eller plantet i jorden. De kan gjerne fjerne noe høstløv som har ramlet rundt graven.

Skrevet

stell av grav er forbeholdt nærmeste familie. Og i og med dere ikke har kontakt med foreldrene så blir det litt rart synes jeg.

Skrevet

Da må jå litt mot strømmen og si at jeg synes det hadde vært kljempekoselig om noen hadde satt blomst og/eller kys på grava til mamma.

Hun var fantastisk når hun levde og at folk tenker på henne etter at hun døde også ville ikke jeg blitt sur for iallfall.

Å rydde og fjerenm blomster synes jeg iallfall er greit å la være, mange finner terapåi i akkurat dette. Men det er ikke mulig å ha for mye friske blomster iallfall.

Skrevet

jeg må visst også gå litt mor strømmen her. ei venninne av mamma, eller rettere sagt ei så va venninne av mamma, hun planter blomster der og jeg synes det er kjempefint gjort. hadde noen tatt en full overhaling på graven og plantet mange blomster hadde jeg nopk blitt litt sinna, men om noen planter en fin blomst blir jeg bare glad:) at andre også vil pynte hos mamma. men som intensity synes jeg kanskje det at man ikkje skal luke, rygge eller fjerne blomster, det er forbeholdt de nærmeste.

Skrevet

Jeg tenker som så: blir det finere enn det var så hvorfor ikke? Kan jo være at de nærmeste ikke har tid eller mulighet til å vedlikeholde graven hele tiden, så at venner eller bekjente kan ta en oppryddning i blandt hadde ikke gjort meg noe, så lenge de ikke rev bort flerårsplanter, flytta på pyntesteiner, fjerna lykter osv.

Jeg var på grava til ei venninne og satte ned to hortensia og en jeg ikke husker her på sensommeren. Samtidig fjerna jeg to blomster derfra, de var helt nedvistna, og det ble langt finere når jeg hadde rensket litt opp. Snakka med mamman hennes like etterpå, og hun syntes det var fint gjort, og satte pris på det.

Men du kan jo ta deg en prat med familien, hør hva de synes, kanskje de hadde satt pris på at flere brydde seg med å stelle graven.

Skrevet

Jeg er ofte på grava til lillesøsteren til en venninne av meg, og hvis det er noen blomster som er visnet så tar jeg dem bort og kaster de. Jeg ringer alltid venninnen min og sier ifra at jeg har gjort det.

Men på andre sin grav tror jeg nok ikke jeg hadde gjort det, men dersom noen hadde gjort det på mamma sin grav, så hadde jeg bare blitt glad for jeg er der skjeldent. har ikke vært der siden julaften i fjor...

Men jeg ksulle gjerne ønsker de som gjorde det sendte meg en mld, mail eller ringte meg slik at jeg vet det...aner ikke hvordan det ser ut når jeg kommer og dersom det er fint vil jeg jo vite hvem det er...

Skrevet

Takk for svar alle sammen :-)

Vi har veldig god kontakt med foreldrene hans, det er kun svigers som ikke har hatt noe kontakt med dem.....

Svigers ble helt knust da han døde og jeg tror hun finner litt terapi i å dra opp til graven hans. Hun kjeftet på han i førsten, men nå "snakker de sammen".

Jeg bare synes det er litt ille om familien en dag har planer om å rydde graven og så kommer de og ser at den allerede er fin.....

Nei, vi bør snakke med foreldrene hans om det tror jeg.

Har ikke nevnt noe for svigermor, bør jeg det?

(Sier selvfølgelig ifra om de ikke synes det er greit!!!!)

Skrevet

Nå kjenner jeg at jeg faktisk blir litt forbannet.

Det er ingen uten om den nærmeste familie som har noe med nedsetting av blomster, lykter eller annet å gjøre.

Å sette engangslykter/blomsterbuketter er helt greit, men "å ta seg til rette" er ufint.

Noen plantet blomster på pappa sin grav, den ble dratt opp med røttene. Vi ville ikke ha en blomsterbutikk der. De kunne i hvertfall hatt såpass respekt for oss at de tok en telefon FØR de gravde der...

Det er vårt sted i sorgen og uvedkommende har ingen ting med slike ting å gjøre.

Spør først er mitt råd.

Ps: Selv om enkelte "uvedkommende" synes at det er pent med de blomstene de har plantet er det ikke sikkert at de pårørende liker det.

Skrevet

Hmm, uff, forstår godt at dette er noe dere tenker over....

Selv synes jeg at det er "familiens terreng", i den grad dette blir gjort.

Selv mistet jeg en bror for 12 år siden, og jeg vet at den første tiden synes foreldrene mine ( inkl. meg selv) det var vanskelig å gå til graven ( siden du skriver- det var et par mnd siden...)

Etter at den første vanskelige tiden hadde lagt seg, klarte de å gå opp og rydde på kirkegården.

Jeg tenker ;

- om det er slik at denne kompisen har foreldre/famile i nærheten, ville jeg vært litt forsiktig nå i starten. Å legge blomster/rose/etc er en ting ( som jo er koselig! ;) Men...å begynne å rydde, sette opp lykt og slik, er noe familien bør gjøre. men kanskje de trenger litt tid?

Kanskje de synes det er knalltøft å gå dit å ordne opp....

Men, synes likevel, den biten tilhører de nermeste, om du forstår...

I ettertid, er det mange som vi ikke vet om, som har vært på graven til min bror, og det synes vi jo er kjempekoselig, selv om vi og blir nysgjerrig på hvem som har lagt denne rosen, disse blomstene ... ;))

Det hender det står et lys i lykta ( som mine foreldre har satt der) og det er kjempekoselig!!

Men, jeg synes nok at det er litt "kjipt" om noen andre skulle plante blomster, sette en lykt der etc etc.... Å rydde litt hvis man likevel er der for å legge blomster el. l. er en annen ting...

Men, gi familien litt tid, dette er nok knalltøft for dem.

La de selv få sette opp lykt for lys, la de selv få plante, men dra gjerne dit for å legge en blomst/rose/et lys o.l. likevel. uten å gjøre om for mye, om du forstår....

Håper du forstår hva jeg mener, selv om dette kanskje ble litt inviklet....

:))

Skrevet

Bra sagt Rusketuska!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...