AttpåklattNummer4:) Skrevet 12. oktober 2007 #3 Skrevet 12. oktober 2007 Enkel og god: Skrell poteter og skjær i tynne skiver. Kok i fløte, (så mye fløte at det står under potetene i gryta. Ha i litt salt, pepper og ev muskat + hvitløk (presset) er godt. Du kan godt koke litt hvitost sammen med potetene. Kok til potetene er møre. Ha i ildfast form. Strø ost over. Gratiner på 225 grader midt i ovnen i 15 minutt ca.
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 12. oktober 2007 #4 Skrevet 12. oktober 2007 DU kutter poteter opp i greie biter:)Ikke for tynne og ikke for tykke.Ligg de opp i en panne,fyll opp med fløte til det dekker potetene nesten helt,så dekker du potetene helt med h-melk.Krydre med salt og pepper,ha oppi hvitløk.Kok til potetene er ferdig,ha oppi maisena?-stivelse.Ha alt oppi en ildfast form,ligg ost oppå og sett i stekeovnen til osten er smeltet. Jeg er ikke så flink til å forklare,og det var vanligvis mannen som gjorde det,men det er kjempegodt og jeg vil nesten bare ha potetene når vi har det;o)
AttpåklattNummer4:) Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg pleier å koke fløte og poteter sammen. Bruker H melk i av og til. Pleier aldri å bruke jevning....men jeg er lat da:)
Babyfacepsycho Skrevet 12. oktober 2007 #7 Skrevet 12. oktober 2007 Det var da veldigt så komplisert folk skulle gjøre det da. Forkoker og så gratinerer i ovnen? Hvorfor ikke slenge det sammen og la det lage seg selv? Da får man tid til noe annet i mens + at det ikke blir ekstra oppvask. Jeg skjører tynne skiver av potetene. Hakker en løk i passe store biter. Så tar jeg en form som jeg legger lagvis poteter og løk. (kan også ha revet ost i hvis man vil, men jeg er ikke så glad i smeltet ost) Du skal ha litt salt og pepper mellom lagene. (eventuellt litt vitløk) Så heller du fløte over det hele. Sånn at det nesten dekker. (ikke for mye bare, da blir det ikke "stivt" nok) Topp med litt ost hvis du har lyst til det. la stå i ovnen til det er ferdig. 30 - 60 minutter. (kommer helt ann på potetene og hvor stor formen er.) Noen ganger har jeg også kassler/skinke mellom lagene. Da kan man bare servere den sammen med grønnsaker og brød så har man en hel middag. =)
Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 De frosne på Kiwi hehehehe jeg har helt sluttet å lage selv etter at jeg kom over dem.
~sjiraff~ Skrevet 12. oktober 2007 #9 Skrevet 12. oktober 2007 Så kompliserte folk er da.. Kutt opp noen fedd med hvitløk, en hel løk, riv ost og skjær poteter (skrellede) i tynne skiver. Legg alt lagvis (også litt ost i hvert lag) + salt og pepper på hvert lag. Hell på fløte til det nesten dekker potetene og ha på ost på toppen. 45-60 minutter i ovnen, og jeg kan love deg at det finnes ikke bedre og enklere måte å lage det på ) Må jo ogsåbare skryte på meg at alle elsker mine gratinerte poteter )
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 12. oktober 2007 #10 Skrevet 12. oktober 2007 Vi tok de også rett i ovnen før,men så lærte vi den metoden å koke de først i fløte.Og det er sååå mye bedre:)
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 12. oktober 2007 #11 Skrevet 12. oktober 2007 skjær de i skiver, lag på lag med fløyte, hvitløkspepper og salt... ost på toppen, i ovnen en time... legg på osten når det er 30 min igjen... 200-220 grader.... fått mye skryt av denne... ) j\kan kokes opp sammen med fløyten først, tar så lang tid før det koker opp i ovnen....
Nitte Skrevet 12. oktober 2007 #12 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har omvendt "utallige" med min versjon... Hehe. Jeg skjærer potetene i terninger i stedet for skiver. Synes det blir bare rør med skiver... Forkoker i fløte sammen med salt pepper og hvitløk(blir best da) og gratinerer i ildfast form etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå