Gå til innhold

kontroll hos jordmor..

su-su-susa-i-hodet m/rampegutt

Anbefalte innlegg

Jeg er da fryktelig fersk i dette her..

Leser stadig om at andre har vært hos jordmor i uke 16, 17 osv.. Er det standard kontroller, eller er de ønsket utenom??

Jeg fikk beskjed om at første besøk hos jordmor var i uke 20, og time måtte jeg bestille selv..var da i uke 10, og syns det var forferdelig langt frem!! Er dette vanlig?? Lurer veldig på om jeg har gått glipp av noe her! Så nå skal jeg både til jordmor og på UL i samme uke.

Har time hos legen på tirsdag pga bekkenløsning, og lurte på om jeg skulle høre med henne om å høre hjertelyd.. hmm.. Er 16+3 i dag.

Fortsetter under...

Hei!

Jeg var på min første kontroll i uke 9 hos jordmor på helsestasjonen, søkte samtidig på fødeplass, i Oslo er det så rift om plassene at man bør søke før uke 10 for å være helt sikker på å få føde der hvor man ønsker. Du kan også ha første (og alle kontrollene for den saks skyld) hos fastlegen din, viktig er at du iallefall får søkt om fødeplass tidlig.

• 4 uker senere...

Jeg ringte til jordmor når jeg var ca 6 uker på vei, fordi jeg tenkte det kanskje var venteliste. Hadde da avtalt første kontroll hos gynekolog. Jordmora ville hilse på meg før sommerferien, så jeg fikk komme inn når jeg var 13 uker. Og fikk en ny time i uke 16, før ordinær ultralyd. Neste time ble da i uke 24, så uke 28, og i uke 32 skal jeg til gyn igjen, før jeg skal til jm uke 36.

Så fra ordinær ul og utover har vi fulgt skjema.

Det er opp til hver enkelt jordmor om hun vil og kan følge deg opp mer enn det som er minimum, nemlig uke 8-12, 18 (ultralyd), 24, 28, 32 og 36. Så hvis du er heldig, har du en jordmor med god tid:)

Hvis du har spørsmål og ønsker å få mer oppfølging fra jordmor, så ta kontakt og spør om du kan få en time litt tidligere!

Annonse

var hoss jordmor på helsestasjonen i uke 5 og på tidlig ultralyd i uke 6 og 7..

skal tilbake til jordmor i uke 9..

hun sa jeg kunne komme etter og ha vert på tidlig ultralyd så vi kunne snakke...

fastlegen ringte og ville ha samtale etter at sykehuset sente notis om at jeg var gravid til han.

varierer veldig på hvor man er i landet tror jeg.

noen får ikke inn før uke 20 mens andre plasser får man komme og gå litt som det passer seg tror jeg.

spørs sikkert på kapasiteten

• 4 uker senere...

Fersk jeg også. Er i uke 21, hatt to legetimer der den andre var for og ta celleprøve. Dette var i aug-sept. Kontaktet da jordmor som sa at d ikke er vanlig med time før i uke 24!! Legen min sa også at jeg ikke trengte og komme tilbake til henne før i januar..Var på ultralyd 4. des. Så har i utgangspunktet hatt en time hos lege siden jeg tok en positiv hjemmetest. Synes ikke at d er god oppfølging. Er jo første gang også da..men skal til lege og jordmor i januar. termin 27.apr.

• 2 uker senere...

Jeg har vært to ganger hos legen, sist gang på ordinær kontroll i begynnelsen av uke 11. Skal til jordmor i uke 19 og så til legen igjen i uke 24. Det var visst sånn systemet funket nå for tiden om det ikke var behov for ekstra oppfølging, så da så. Men gjett om jeg gleder meg til ul 13. februar - på bursdagen til sambo :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...