Gå til innhold

Er all adferd lært?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg vært på møte ang min sønn som har AD/HD. I tilegg har han adferdsvansker. På møtet (adferdssenteret, samme prinsipper som http://web.fm.uit.no/rbup/foreldrekurs/ ) ble det sagt at utgangspunktet var at all adferd var lært. Ergo....Jeg har lært min sønn at aggresjon og vold er løsningen på problemer. Uten at jeg bruker denne formen for metode selv?? Hvordan kan det ha seg?

Er dette sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja, spørs vel hvodan du vrir på det.

Han kan ha lært at en viss type adferd frembringer f.eks. oppmerksomhet, at han får viljen sin e.l.

Men temprament i seg selv er vel en av de egenskapene som er medfødt og ikke så lette og kontrollere. Og med dårlig impulskontroll i tilegg.

Jeg vet ikke, bare filosoferer.

Skrevet

Nei, "ALL" adferd er ikke lært.

Jeg har 6 barn. Alle er forskjellige,selv om jeg er den samme mamman til dem alle,bare til forskjellig tid,så er de veldig ulike i adferden.

Han som har diagnosen adhd er den som er mest utagerende,og det er slett ikke lett å være et barn som har viljen,men som ikke klarer gjøre det gode han så gjerne ønsker.

Han er nå inne i en periode hvor han ødelegger ting. Klipper istykker klær,papir og ledninger (heldigvis har de ikke vært plugget til veggen!)

Ingen har lært han dette. Han vet ikke engang selv hvorfor han gjør det....

Nei,all adferd er ikke lært.

Men jeg skal være enig i at mye er lært når det kommer til ungene våre. Men ikke alt.

MVH

NL

• 5 måneder senere...
Skrevet

Som mor til to vidt forskjellige barn vil jeg svare et klart: "Nei!".

Jeg trodde ut fra litteratur før jeg fikk barn at jeg i større grad kunne påvirke våre små. Jeg er himmelfallen over hvor mye som er genetikk.

Det jeg mener er at hvis oppdragerne oppfører seg normalt. Behandler barnet i forhold til det som man føler er riktig og diskuterer med både barnehage og helsestasjon og er enig i oppdragelsen og likevel opplever ekstrem oppførsel, da kan man vanskelig si at den ekstreme oppførselen er lært.

Når det er sagt tar jeg likevel i mot spesialkompetanse på området, men det er nettopp det som er saken: Man må kunne noe spesielt i forhold til teknikker for å klare å veilede et barn med (begynnende) atferdsvansker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...