Gå til innhold

dun, termo eller vanlig fiberdyne?? hjelp..

Anbefalte innlegg

var i 3 butikker i går, og de anbefalte 3 forsjellige.. en anbefalte dun, koster 600, en anbefalte termodyne, koster 300, og fiberdyna koster litt under 300.. ehm, noen som har noen for og imot argumenter?

mor sier dun kan fremkalle allergi eller noe(gutten vår har endel utslett, atopisk eksem sier noen?) noen sier dun er tungt, men det synes ikke jeg når jeg kjente på den.. noen sier fiberdyna kan fremkalle allergi, pga det er bare sånne kommer ikke på hva det heter, men "uekte" stoffer, mens dun er naturlig liksom..

også dette med midd.. hvilken er best med tanke på det?

skal kjøpe juniordyna nå, til gutten vår på 1 år, fordi han hafr enda bare den lille babydyna 65*80, og den vrir han seg ut av på natten og blir iskald..

Fortsetter under...

Jeg spurte om det samme for et par uker siden, her er svarene

http://www.dinbaby.com/forum/thread/10569697

vi kjøpte en dundyne, han har æret veldig varm de førte dagene, men nu er han ved og være vant til den (sov nesten uten dyne før, da den andre var for lille)

Anbefaler absolutt dun!

Fiberdyne/termodyne(som er ei fiberdyne i to lag, så du får luft mellom lagene som varmer), puster dårligere, noe som kan resultere i at hvis det er for varmt, blir barnet svett og svetten kommer ikke ut gjennom dyna og man blir bløt rett og slett og kan dermed bli kald.. Noen har bedre trekk enn andre, best er da de med bomullstrekk.. Midd får dermed også gode vekstvilkår i fiberdyner, de trives jo veldig godt der hvor det er varmt og fuktig miljø..

Mens ei dundyne(da også med bomullstrekk) puster kjempegodt, og transporterer fuktighet bort fra kroppen, ei dundyne regulerer på denne måten varmen og man skal aldri bli for varm i ei god dundyne.

Noen mener dundyner er tunge, men de har nok vært borti dyner med mye fjær i.. Fjær må du ha myyye av for å fylle ei dyne og den blir dermed tung, mens dun er mye mer fluffy og fyller mye mer, og man trenger ikke så mye "masse"..Gode dundyner veier dermed svært lite.. Bæreevne leser man dette utb i fra, vanlige gode dyner ligger på bæreevne fra 10-12 og opp til 14(hvor skalaen stopper)

Mye dyner i dag er merket med "Nomite", de er da godkjent av astma og allergi forbundet og skal IKKE fremkalle allergi.

Dun ligger "tyngre" på barnet, ikke så lett å sparke av? Jeg har hele tiden tenkt at fiberdyner er lettest å vaske, men de er "stive" og lettere å sparke av seg... Dundyner ligger bedre "inntil" kroppen...

Jeg hadde nok kjøpt dun en annen gang..??

Annonse

Greit å vaske dun også! Produsentene anbefaler spesialrensing av dun, men det går ann å vaske også. Blir like fin å fluffy om man tørker den i trommel med en tennisball som banker den litt mens den tørker. Eller om man ikke har tørketrommel kan man bare riste den godt med jevne mellomrom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...