Angie1979 Skrevet 12. oktober 2007 #1 Skrevet 12. oktober 2007 Hei, Jeg skulle gjerne hatt noen synspunkter fra dere i forbindelse med min forvirring og frustrasjon når det gjelder fødselen min i januar. Jeg har en kronisk sykdom som har utviklet seg til å bli svært plagsom i løpet av svangerskapet, noe som innebærer at jeg får tett oppfølging hver tredje uke på Riksen. Ved en tilfeldighet kom jeg over en artikkel på internett hvor det står at det frarådes å føde vaginalt dersom denne sykdommen er aktiv ved fødelstidspunkt. Årsaken til dette er at en vaginal fødsel kan føre til komplikasjoner og forverring av sykdommen. Basert på denne informasjonen, ble det klart for meg at det er uaktuelt å sette min helse på spill og føde vaginalt. MEN - dette skulle vise seg å ikke bli så enkelt som jeg hadde trodd.... Selv på Riksen, hvor jeg trodde de var relativt fleksible i forhold til de gravides ønsker på slike ting. Jeg var til samtale der i går, og nevnte min bekymring når det gjelder vaginal fødsel, og at jeg ønsker keisersnitt. Dette ville de ikke høre på! De krever en attest fra en spesialist på denne sykdommen på at keisersnitt er beste løsning for meg. Problemet er at min lege på Ullevål ikke vil anbefale keisersnitt fordi han mener at "vaginal fødsel er ALLTID det beste for en kvinne, uansett". Han er lite oppdatert på ny forskning når det gjelder sykdommen min, og vil ikke høre på eller lese de rapportene jeg har funnet om komplikasjoner i forbindelse med vaginal fødsel. Til info er dette seriøse artikler publisert hos Tidsskrift for den Norske Legeforening, altså troverdig informasjon. Hva gjør jeg da!??! Jeg er livredd for å føde vaginalt, og risikere at sykdommen min forverrer seg og ødelegger livskvaliteten min ytterligere. Hvilke argumenter skal jeg i så fall bruke for å få innvilget keisersnitt? Håper noen kan hjelpe meg med noen innspill på dette. Jeg begynner å bli veldig sliten av bekymring, stress og redsel og føler at jeg ikke greier å nyte svangerskapet mitt slik jeg ønsker.
motherO Skrevet 12. oktober 2007 #2 Skrevet 12. oktober 2007 Så synd at du ikke blir hørt. To tanker fra meg: Hvorfor ikke bytte til Ullevål Sykehus? De kan kanskje følge deg opp like bra, pluss at de har en policy der det er "lettere" å be om keisersnitt selv. Men, jeg trodde egentlig Riksen også var det, så det er nok veldig legeavhengig dette, hvem du møter hos begge sykehus. Hvis ikke det er mulig, kan du ikke kontakte artikkelforfatter da, og be om et møte for å diskutere saken din og kanskje han er en tung nok ekspert til at Riksen godtar en uttalelse fra han? Verd å prøve. Kan jo hende han/hun ikke praktiserer som lege (dvs er forsker på heltid), men har vel lisens og lov til å ha pasienter? Ellers vet jeg ikke hvordan du skal få snudd legen(e) på Riksen. Muligens be om en second opinion der også? Til opplysning fikk jeg selvbestemt keisersnitt på Ullevål i fjor, uten store problemer. Hadde traumatisk fødsel bak meg, det var vel det som gjorde utslaget - men altså, legen var veldig forståelsesfull og innvilget med en gang - så jeg kunne nyte resten av svangerskapet, skjønner deg godt på det du skriver der. Å få en avklaring betyr alt. Håper du fikk noen innspill her. Riktig lykke til!!
SusyQ Skrevet 12. oktober 2007 #3 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg ville tatt meg en ny prat med Riksen, og forklart at det du sier nå: At du pga den artikkelen er blitt så redd at vaginal fødsel desverre er uaktuelt. Pass på å få tydelig fram at du har bestemt deg, og at du ikke er til å rikke (på samme måte som du legger det frem her). Ta gjerne med artikkelen fra Tidsskriftet for å underbygge det du sier. Jeg hadde planlagt keisersnitt etter eget ønske på Riksen for halvannen måned siden, og fikk det innvilget uten problemer selv om jeg er førstegangsfødende uten noen god grunn. Og det var en fantastisk opplevelse, -veldig dyktige og hyggelige leger og jordmødre. De prøver selvfølgelig å gi litt motstand til oss jenter som kommer og "krever" keisersnitt, men legene understreket til meg at Rikshospitalets policy er å aldri tvinge noen til vaginal fødsel som ikke ønsker det selv. Dette går så bra så :-)
Emblaa Skrevet 13. oktober 2007 #4 Skrevet 13. oktober 2007 Min erfaring med Rikshospitalet er at de er svært fleksible med hensyn til fødselsmetode. Har selv en medfødt bekkenustabilitet slik at det er en viss risiko for permanente bekkenskader. Har også slitt med høyt blodtrykk og antydning til svangerskapsforgiftning nå mot slutten av svangerskapet. Føler virkelig at jeg er blitt godt fulgt opp. Vi har hatt tolv ultralyder pga medisinering for høyt blodtrykkog flere gjentatte vekstestimeringer. Da det viste seg at babyen har stort hode, og det derfor kan være trøblete for meg å føde vaginalt, så tok jeg opp . dette samtidig som jeg leverte en beskrivelse av problematikken fra min manuellterapeut. I brevet var han tydelig på hva som kunne skje dersom fødselen ikke forløp greit. Jeg har hele tida fått beskjed om at jeg får velge fødselsmetode, de ville ikke tvinge meg til verken vaginal fødsel eller keisersnitt. Ved siste kontroll, i uke 38, ble vi anbefalt prøvefødsel, altså å prøve å gå i fødsel, men med svært lav terskel for et planlagt keisersnitt underveis. Fikk også medhold i at fødselen skulle settes i gang nå i uke 38 pga størrelsen på babyens hode, og på tirsdag, i uke 38+5 så skal jeg innlegges for igangsetting. Vi har vært hos flere leger, men er svært godt fornøyd med dr Sarko Novakovic (han snakker flytende svensk) som virkelig lytter til pasientene sine. Har også fått samtaler med jordmor for å snakke om hva jeg er bekymra for, og da har de passa på at det har vært samme jordmor hver gang. En av legene som vi har vært mye hos er den som skal sette i gang fødselen på morgenen, og jordmora vi kjenner kommer på jobb klokka halv tre den dagen. Så alt har blitt tilpassa, delvis uten at vi har bedt om det. Jeg ville ha skrevet ut konklusjonene til den studien du sikter til, men vær obs på at en eneste studie ikke er særlig mye dokumentasjon. Du bør nok finne en spesialist som også kan beskrive akkurat din problematikk i forhold til fødsel. Anbefaler deg å be om å få en time hos dr. Novakovic - han er svært flink til å lese det jeg har lagt fram av dokumentasjon, og siden jeg tror vi nå har vært hos alle legene, kanskje den mest lydhøre av dem alle. Lykke til, og la oss får høre hvordan det går med deg!
Lynet Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 Hei Leit å høre at du møter lite forståelse på Riksen. Jeg har litt samme opplevelse. Jeg var i tilsammen 4 fødselssamtaler på Riksen. 3 hos samme jordmor - og hun viste liten forståelse for mitt ønske om ks (sugekopp, knekt halben, mista over 2 l blod og mye arrvev etter forrige fødsel). Masa oss full av alle komplikasjoner med ks. På den 4 samtalen traff jeg ei jordmor som var veldig forståelsesfull og hadde ingen behov for å fremheve ulempene med ks. Du kan be om å bli satt opp med en annen jordmor eller lege for neste samtale. Også syns jeg de andre damene her kommer med gode forslag angående artikkel og kontakte artikkelforfatter. Fikk forøvrig innvilget planlagt ks. Møtte en helt super og positiv gjeng på operasjonsstuen, oppvåkning og barsel. Masse lykke til!
lizjenta Skrevet 13. oktober 2007 #6 Skrevet 13. oktober 2007 huff,helt sykt att di skal vær så vanskelige,spesielt når en har hatt vonde minner om fødsler tidligere,har jeg også,så får håpe jeg møter på en forståelsesfull jordmor.viss ikke går det ann å snakke me helsesøster i annen komune? jeg har ei ser dere så kjnner meg ut og inn,hun er en time unna,men kan vel gå til henne å få henne til å snakke me dem eller skrive et brev klansje,eller vil ikke det telle?
XXIII.VI.MMVI * XXI.XII.MMVII Skrevet 13. oktober 2007 #7 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg ville bedt om en samtale til og det med en annen lege/jordmor. Ikke spør om du kan få ks. Du må være bestemt og si du SKAL! Og hvis du ikke får så finner du et annet sykehus!
Angie1979 Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 13. oktober 2007 Hei igjen, Og takk for innspill og god støtte! Jeg er nå litt roligere i forhold til at dette forhåptentligvis ordner seg til det beste. Har skjønt at jeg må være mer bestemt og klarere på hva min angst og frykt innebærer når jeg snakker med Rikshospitalet neste gang. Dessuten skal jeg gjøre det jeg kan i forhold til å dokumentere de forskningsresultatene som er offentliggjort, og ta med dette i samtalen. Det er jo tross alt helsen min det handler om! Skal til svangerskapskontroll hos fastlegen min om halvannen uke, og planlegger å ta opp dette med henne da. Kanskje hun vil skrive en anbefaling til Rikshospitalet....? Neste time hos Riksen er om tre uker - jeg holder dere oppdatert på hva som skjer etter det!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #9 Skrevet 13. oktober 2007 Bytt sykehus og oppgi en annen grunn om sykdommen ikke er grunn nok for ks.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #10 Skrevet 14. oktober 2007 Har samme greie som deg ang kesiersnit og en sykdom, var på ullevål og fikk full forståelse, snakket med jordmor og fastlege som å sendte brev til fødselslege. Minne rpå at man kan velge keisersnitt på riksen og ullevål, så de kan ikke bestemme over deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå