Gå til innhold

Symptomer på jernmangel ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde veldig lav prodprosent sist sv.skap, men husker ikke de der tallene ?!? dvs - hva er lavt/høyt ?? Er f.eks 7 lavt ? Og - hva er symptomene - er slapp og fryser hele tiden - sammenheng ? Ja - ja - vet jeg kan spørre lege/jordmor, men har nettopp vært der, og glemte faktisk spørre.... Blodprøvene ble tatt i etterkant, og jeg skal ringe sykehuset nå og få "svarene". Vet noen det der om de tallene ??

Fortsetter under...

Skrevet

Eg trur at blodprosentverdi på ca 14 er "normalt" og under 10-11 er lågt....

Hadde sjølv ca 10 tidlegare i svangerskap og det blei diskutert om eg skulle ta jern (men dei er nå veldig restriktive med tanke på å ta jern verkar det som). Fekk beskjed om å få i meg mykje jern gjennom maten (grønne grønnsaker, brunost, leverpostei osv) og verdien steig til neste prøve. ligg nå på 11,4...

Skrevet

Symptomer på jernmangel er: tretthet og svimmlhet, er i vertfall de vanligste tegnene og ja blodprosent på 7 er lavt. Skal du begynne på jern tbl ville jeg ha snakket med legen først. men det er også ein del du kan gjøre selv: Hvis du liker leverpostei er det bare til å spise det å drikk appelsin juce til for c vitaminer hjelper kroppen med å ta opp jernet;). Men det er normalt at blod prosenten synker når en er gravid.

Lykke til;)

Skrevet

Hvis du har en blodprosent (eller Hb) på 7, så er det alvorlig lavt, og du bør i samråd med lege starte behandling. Da det ikke er sikkert at det er jernmangel som forårsaker det (selv om det er sannsynlig), bør du undersøkes skikkelig.

Men det vil kunne forklare at du føler deg slapp, men jeg tror mange gravide (i alle fall jeg) føler seg slapp og frostig, spesielt de første mnd, uten at det har noe å gjøre med jernmangel eller lav blodprosent. Det er mange faktorer som spiller inn, bl.a en del hormoner. Så at du er slapp nå trenger ikke å bety at du føler deg slapp og kald!

Skrevet

Blodprosent og jernmangel henger ikke alltid sammen. Derfor skal man være forsiktig med å ta jerntabletter uten å ha målt jerninnholdet i blodet først. Blodprosenten kan du måle med et lite stikk i fingeren, mens de må tappe litt blod (feks fra albuen) for å kunne finne ut om du har jernmangel eller lave jernlager. Jeg hadde i en periode helt normal blodprosent, men svært lavt jerninnhold i blodet. Det syntes jeg var rart, men legen sa at det var ganske vanlig.

Annonse

Skrevet

For kvinner er det normalt å ha en blodprosent/Hb på 12-13. I svangerskap er det normalt at det går ned. Men 7 er veldig lavt, da er du nok ikke i toppform nei! På grensa til å få blodoverføring vil jeg si. Er jernlagret (ferritin) lavt også så tar det litt tid å få det opp igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...