Gå til innhold

Ikke krangle-innlegg: Hvis man skulle nå tilfeldigvis bli gravid mens man har vært langtids-sykmeldt, får man fødselspenger av det?

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om noen vet dette? Og hvis man har begynt på rehabiliteringspenger etter det, får man fødselspenger av den eller hva?

Fortsetter under...

Hvis du har hatt sykepenger i 6 av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon vil du har rett på fødselspenger. Dvs rehabtiden må være 4 mnd eller mindre

Du kan jo faktisk gå ut i permisjon 12 uker før fødsel hvis det kan hjelpe deg å få 6 mnd med sykepenger.

Saken er at jeg har vært sykmeldt i ett år nå, og nå begynner jeg på rehabiliterings-penger. Hvis jeg er gravid nå, vil jeg jo da ha mottatt rehab-penger de siste 9 månedene før fødselen. En får jo ikke fødselspenger av rehab-penger... Men har jo mottatt sykepenger i ett år før det. Hvordan regner de det ut da?Får jeg ikke fødselspenger da?

Om du mottar rehab penger 9 mnd før fødsel har du ikke rett på foreldrepenger, men du får jo rehab penger under permisjonen sålenge du klarer å opprettholde behandlingsopplegget ditt samtidig også får du engangsstønaden.

Men rehab er vel kun for 1 år, så hva som skjer etter det, dvs ca 3 mnd ut i din permisjon, er vanskelig å si. Det må du nesten spørre nav om.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...