kris10n Skrevet 11. oktober 2007 #1 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hei! Jeg hadde en periode for ca fem uker siden med masse skyhøye målinger, flere over 20, mange rundt 14-15 og få under 8!! Dette varte et par uker, uten at jeg skjønte hvorfor. Så viser det seg at det var akkurat rundt befruktningen, og at jeg har gått de to-tre første ukene med altfor høyt blodsukker. i tillegg var hba1c 8.4. Ganske nervøs nå..! Er det noen andre med liknende erfaringer som har noen beroligende ord å si..? Har ikke fått time hos lege enda.. Og ikke har jeg merket at behovoet for insulin er redusert heller, skjønner ikke det helt? Hvordan ligger dere i bs, klarer dere å holde det mellom 4og 8 stort sett? Første gang jeg er her inne, takknemlig for svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10613392-diabetes-h%C3%B8yt-blodsukker-i-starten-av-svangerskapet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Bailey Skrevet 12. oktober 2007 #2 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har vært gravid to ganger. Første gangen startet jeg med hba1c på 8,4% og andre gangen på 7,9% Jeg vet at det selvfølgelig kunne vært bedre, men legene har aldri kommentert dette. Bare jeg får det fort ned når jeg først finner ut at jeg er gravid er det ikke noe problem har jeg fått beskjed om. Noe jeg også har gjordt. (det har vært under 6,5% som er grensen ved svangerskap før uke 10) Og i begge svangerskapene har jeg ligget mellom 5,0 og 5,5 stort sett hele tiden. Strever mer på slutten, men det er også helt vanlig. Blodsukkeret min har alltid svingt mye under svangerskapene, men i starten så har det vært mye lavt. I siste svangerskap målte jeg under 1,1 flere ganger (apparatet måler ikke lavere) og hadde ikke følingsymtomer før det var under 1,5. Dette er jo litt skummelt men det gikk veldig bra. Målte ofte 15-20 ganger i døgnet (dette må man vel egentlig ikke, men jeg gjør det for min egen del og siden jeg ikke klarer å føle følingene) Legen syns det er flott at jeg har klart dette. For min del var det viktig å måle så ofte for å klare å holde blodsukkeret så riktig som mulig også. og unngå høye verdier. I mitt første svangerskap fikk jeg svangerskapsforgiftning og fødte 5 uker før termin. Det var egentlig ingen god opplevelse, men alt gikk veldig bra, og gutten måtte ligge 11 dager på intensivavd for å stabilisere blodsukkeret. Andre gangen ble jeg satt igang til termin. Fødte vanlig og denne gutten var helt frisk fra første stund. Så han fikk jeg ha hos meg hele tiden slik som "friske" mødre får. Dette var en utrolig stor opplevelse siden jeg faktisk ikke hadde forventet det. Trodde de tok han ihvertfall et døgn uansett. Noe jeg vet er rutine ved enkelte sykehus, men det er det ikke i Trondheim. Mitt råd er å bruk legene til å spørre om alt du lurer på. Ingen spørsmål er dumme og det er bedre å stille masse spørsmål enn å gå å være bekymret. Det kan til tider være en hard jobb å være gravid med diabetes, men det er virkelig verdt det. I første svangerskap jobbet jeg mesteparten av tiden til tross for alle disse følingene og at jeg var sinnsykt sliten. (Skulle bevise for alle at man ikke er syk selv om man er gravid og diabetesen den hadde jeg jo ellers også.. alle rundt meg sa jeg burde slappe av men jeg ville ikke) I nr to ble jeg sykemeldt tidlig og selv om det ble et langt og kjedelig svangerskap var det virkelig verdt det. Blodsukkeret var mye mer stabilt og jeg tror faktisk at det var en medvirkende årsak til at alt gikk mye bedre denne gang. (må legge til at det skal MYE til før jeg blir sykemeldt. Har vært yrkesaktiv i 10 år og har kun vært sykemeldt i forbindelse med svangerskapene mine, men å være gravid med diabetes er en jobb det også å hvis det er slitsomt med begge deler anbefaler jeg at du tenker på det som er viktigst akuratt nå.) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10613392-diabetes-h%C3%B8yt-blodsukker-i-starten-av-svangerskapet/#findComment-10622988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kris10n Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 12. oktober 2007 Tusen takk for fyldig svar med mange gode råd. Må nok innom her både titt og ofte tror jeg! Kristin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10613392-diabetes-h%C3%B8yt-blodsukker-i-starten-av-svangerskapet/#findComment-10624882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå