Gå til innhold

Når kan man begynne med gåstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen spesiell alder man anbefaler?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg begynte med gåstol da han var 6 mnd jeg:)

Skrevet

Om man skal gå etter anbefalingene så skal du ikke bruke gå stol. Men det er vel opp til hver enkelt å bestemme hvor tidlig. Hadde nok ikke begynt før en 9- 10 mnd. Det er min mening.

Skrevet

når man ike greier å gå lengre, rundt 80 år kanskje.......

Skrevet

På grunn av belastningen på ryggen er det ikke anbefalt før de klarer å reise seg og stå selv, da er ryggmusklene sterke nok. Men da er jo ikke behovet så stort da...

Jeg vil ikke kjøpe det i det hele tatt jeg, men skulle mini vært oppi en hadde det ikke blitt mange minuttene om gangen.

Skrevet

vi har gåstol og han elsker den :D

han rekker ikke helt nedi gulvet enda da,men han elsker å sitte oppi den å leke med lekene på den..kjøpte den vel for 1 mnd siden elle noe sånt.husker ikke helt..:)

han er 6 mnd.

Annonse

Skrevet

De bør kunne reise seg opp selv. Det står 6 mnd+ på dem og det kommer rett og slett av at noen babyer reiser seg opp når de er 6 mnd og derfor har de "lov" å sette en slik aldersanbefaling. Er nå forøverig enig med en over her, gåstol kan man vente med å bruke til man er gammel og ikke klarer å gå for egen maskin lenger, hehe... Har ingenting til overs for babygåstoler, tror mange har fått ødelagt ryggen på disse.

Skrevet

Jeg har aldri hørt at noen anbefaler gåstol...tvertimot. Nå må jeg tilstå at jeg aldri har sjekket så nøye heller da... Barna lærer seg å gå når de er modne for det.

Skrevet

Fysioterpeuten på helsestasjonen advarer mot 2 ting, hoppehuske og gåstol. Ikke anbefalt ved noen alder, men kan tviler på at det er skadelig når barnet kan gå selv. Så 1 - 1 1/2 år etter min mening.

Skrevet

Samme sier fysioterapeuten ved helsestasjonen vår, ho vil helst at det blir forbudt å selge og de som allerede har kjøpt, bør brenne dem! Hehe, kan trygt si at ho er veldig imot de to tingene ja :o)

Problemet er at barnet sitter helt passiv i både gåstolen og hoppehuska, de trenger ikke bruke noen muskler for å stabilisere kroppen for å holde seg oppe...

En annen ting er hvis ikke barnet rekker helt ned til gulvet, går det gjerne på tåballene, noe som kan resultere i stramme leggmuskler og "ballettdanserbein". Altså de kan fortsette å gå på tåballene selv etter de har lært å gå.

Så jeg henger meg på ho over her som sier man kan bruke gåstol når man har passert 80 år :o)

Skrevet

vel.... vet ikke hva jeg skal tro for å være ærlig...

selvfølgelig så kan det være skadelig hvis de sitter for lenge i den, men hvis barnet kan sitte og de er sterke i muskulaturen så ser ikke jeg noen fare i å la de kose seg oppi der noen få minutter om dagen.

Helsestasjonene anbefaler jo ikke vippestol heller, og jeg gjør regning med at de fleste har en..... så hvis man bruker hodet litt og ikke lar ungen sitte der for lenge og med for stor belastning på beina tror jeg det går greit. min første hadde en, og han feiler ikke noe...

min nr 2 har også, og han er 7 mndr snart... han bruker den ikke mye, ligger mest på gulvet, og jeg setter han hvertfall ikke oppi der hvis han har sittet i bilstol nylig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...