Gå til innhold

Ingen som er kritiske til tidlig UL???


Lille Blåbær

Anbefalte innlegg

Syns det er så mange her inne som tar tidlig UL. Hvorfor gjør dere dette? Er ikke UL en form for stråling, og er dette bra for barnet? Forstår jo at noen må ta tidlig UL, men syns det er så mange her inne som gjør det. Eller er det bare jeg som ikke har følgt med i utviklingen? Er det ikke noen "farer" ved å ta UL lenger? I så tilfelle kunne jeg jo tenkt meg det selv og... er jo forferdelig spent på om alt er greit der inne i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg er en av de som "må" ta tidlig ul. Kommer til å ha ul minst annenhver uke fremover. Dette pga risikosvangerskap. Nei. jeg er ikke kritisk til ul, det finnes så utrolig mange studier på dette nå at jeg regner det som trygt! Men sist jeg var på ul så såg vi såvidt hjertet, da så legen at hun kunne skru over på en annen type ul så vi kunne se bedre, men siden jeg var i starten av svangerskapet ville hun ikke pga det KUNNE være mer stråling da. Husker ikke hvilken type ul det var, men siden jeg allerede har et risikosvangerskap så ville hun ikke ta noen sjanser. Men det skal ikke være noen farer ved vanlig ul, så du kan godt unne deg en Gisela! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ul er jo stråling som når barnet som så sender informasjonen tilbake slik at man får et bilde. Akkurat som det belte noen får under fødsel for å måle rier. Jeg hadde en blødning for 2 uker siden, men jeg velger å ikke ta Ul fordi jeg vil ta så få som mulig. De som må må jo, det er klart. Men jeg tror det er lurt å begrense så mye som mulig...barnet blir jo stresset av det. det er iallefall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man så må man, og det er vel greit. Men dt anbefales ikke å ta unødige UL. Men man kan jo gjøre det likevel....

Jeg skal ikke gjøre det, hvis jeg ikke må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt MANGE jordmødre og gynekologen min om dette fordi jeg tar ultralyd ca. hver 3. uke pga. risikosvangerskap.. har blitt veldig begkymret, særlig etter at legeforeningen (eller no sånt) sa på nyhetene på nrk at de nå advarer mot unødvendig bruk av det.. fordi tester som har blitt gjort på dette har vært på gamle apparater og ikke de nye som brukes i dag.. Fikk i alle fall til svar at ultralyd tror de fleste er greit, og i hvert fall greit hvis det er indikasjon for å bruke det, det man derimot skal være forsiktig med er å lytte for mye med "babywatcher", dvs. lenge hver dag.. spesielt i begynnelsen av svangerskapet.. Dette er fordi denne sender ut mer konsentrerte lydbølger enn ultralydapparatet, og fører til at det kan bli varmt for babyen.. Ultralyd er ikke stråling men lyd vi ikke kan høre som blir sendt til barnet og reflektert igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...