Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #26 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hei! Så koselig at så mange har tenkt på meg. Det setter jeg kjempestor pris på. Blir helt rørt av dere jeg. Og så det viktigste først: Jeg HAR et bittebitte lite hjerte som dunker i magen min!!:-) Det har vært en fæl uke... Mandag var jeg så desperat og nedfor at jeg ble nesten skremt av meg selv. Kan vel nesten kalle det angst, angst for at dette skal gå galt igjen. Heldigvis har jeg søstre som forstår meg supergodt- de har nærmest vært psykologhjelp for meg;-) Mandag ringte jeg Fertilitetssenteret og fortalte om en fæl og vond opplevelse på sykehuset fredag. Legen jeg var hos hadde ikke peiling- og jeg ble bare skremt. Ultralydpinnen var hun så hardhendt med at det gjorde vondt.... Men nok om det. Legen ved Fertilitetssenteret henviste meg i allefall til en spesialist som driver privat i byen... Tirsdag og onsdag hadde jeg masse folk rundt meg hele tiden, da tenker man jo på annet enn spiren også faktisk... Onsdag fikk jeg vite at jeg skulle få komme inn til spesialisten allerede torsdag morgen, så der var jeg i går- og det ble en gledens dag!:-) Hun er en dame i 50-60årsalderen som har drevet med dette i alle år. Det er vanskelig å komme inn til henne og hun har mange mndrs ventelister, så jeg føler meg privilligert som har så dyktige og flotte folk rundt meg nå! Hun var så forståelsesfull, hun beroliget og gav meg håp om at dette skal gå bra. Dessuten har hun topp utstyr, slik at vi fikk se alt med 3D eller 4D eller hva det heter. Hun sa at senere når det ble bevegelser og sånn, så skulle vi få med dvd av vidunderet. Så det virket jo som om hun hadde troen på dette:-) Håper virkelig det går bra!!! Slapper ikke helt av... Det er jo i uke 7 og 8 fosteret har sluttet å leve ved MA'ene mine.... Men da har jeg jo ikke brukt hverken Crinone eller Klexane! Jeg skal til Fertilitetssenteret på torsdag igjen, så får vi høre hva legen sier. Men det blir nok hyppige ul'er. Jeg trenger det, virkelig. Skuldrene vil nok senkes en del dersom jeg kommer til uke 9. Jeg SKAL komme dit, og jeg skal i mål!!! Jeg er iallefall kjempeglad for den oppfølgingen jeg får. Spesialisten i byen og legen på Fertilitetssenteret er vant med å samarbeide og de skryter veldig av hverandre. Skulle det gå galt igjen er det en lettelse iallefall å ha så dyktige folk som kan hjelpe meg videre. Men det SKAL gå bra!! Nei, nå sitter jeg her med en 2åring på fanget, og det er leggetid for småfolk. Hun er skikkelig fasinert av alt på skjermen her, babyer, dyr, bøker... Og løve og elefant som kommer og går. Hun prater i ett, he he:-) Far i huset lager kjempegod mat nå, så nå skal vi snart tenne masse stearinlys, kose oss og slappe av. Takk for tips bombobadilla- om å trekke luften helt ned i magen. Det er sikkert lurt- man blir jo mer avslappet.. eller avspent heter det vel. Uff, dette ble langt.... Ha en kjempefin helg jenter!!:-) Håper alt er bra med dere. Når skal dere på ultralyd igjen da? I uka som kommer? Gratulerer så mye med positiv test, ludda!!!:-) Kjempegøy! Babyboomen har startet- håper det kommer mange flere etter!:-) Stor klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10745254
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 26. oktober 2007 #27 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jippiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!! Nå begynte jeg å gråte, Mia!!! Ble såååå glad for at alt har gått bra!! Flott at du har fått skikkelig profesjonelle mennesker til å ta vare på deg også - skulle bare mangle!!! Jenta di høres så søt ut! Mye forstyrrende (underholdende for småfolk kanskje ;-) animasjoner og reklame her på BIM :-) Kos deg masse med romantisk middag med far i huset! Vi har allerede spist lasagne og nå blir det dvd og godteri (er så flink ellers i uken at jeg må skeie ut litt i helgen). Noe må vi jo finne på nå som byturer og festing er uaktuelt ;-) Skal på ul til uken som kommer, ja... grugleder meg allerede....! God helg til dere alle:-) Stor klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10746021
go*mamma*n Skrevet 26. oktober 2007 #28 Del Skrevet 26. oktober 2007 åhhhhh nå ble jeg glad;-) Har vært her inne flere ganger i dag for å se om du hadde gitt svar fra deg og endelig..... Det er så utrolig bra at et hjerte banker i magen din, jeg ble sååå glad....og jeg hadde så på følelse av at det er var positivt var du kom til å få!!! Vet ikke hvorfor, men det bare er slik!!! Det sies jo at når man har sett et bankende hjerte på ul så er det veldig stor sjanse for at det skal gå bra!!!jeg krysser fingrene for deg, Mia. Det er bra du har et så profesjonelt team rundt deg, det fortjener du!!!denne babyen skal du ha!!!! Her blir det ul til onsdag, gleder meg veldig!!!Sist gang hadde babyen begynt å bevege seg så det skal bli gøy å se hvor stor den har blitt nå!!! Ha en fin helg og slapp av litt!!!prøve senke skuldrene... Ps er du sykemeldt nå? burde kanskje det for en periode eller? vi skrives!!!! klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10746567
Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #29 Del Skrevet 27. oktober 2007 Hei! Misunner deg de ukene du ligger foran meg altså!! Jeg er ikke sykmeldt. Har vært sykmeldt etter alle abortene det siste året, så føler det blir litt mye. Er redd det skal bli for mye hvis jeg senere begynner å slite med bekkenplager og må sykmeldes da... Men ja, hadde kanskje gjort godt. Eller både og. Jeg tenker så fryktelig mye når jeg ikke har masse folk rundt meg... I dag er jeg ikke så avslappet, igjen! Og det fordi jeg ikke kjenner sånn rivinger i sidene i dag... Har hatt det de to siste dagene. Det er liksom et tegn på at ting vokser og er ok. Men som mannen min sier så må det vel være helt normalt å ikke kjenne dette hver dag. Kan ikke huske det fra første sv.skap, om det var hver dag eller hva... Kjenner dere dette daglig? Uff, bare ikke dette går galt bare pga alle bekymringene mine for at det skal gå galt! Nei nå må jeg slutte! Å joda- jeg MÅ slappe av! Jeg skal ha en sparkende baby i magen om noen uker!! Jeg SKAL SKAL SKAL!!!!! Ha en fin kveld. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10752643
go*mamma*n Skrevet 27. oktober 2007 #30 Del Skrevet 27. oktober 2007 nei dette skal ikke gå galt, Mia. Denne gangen går det bra...som sagt jeg har så følelse av det. jeg har slike stikninger/smerter nederst i magen, spes hvis jeg reiser meg brått. Da er det så vondt at jeg bare må krøke meg sammen og sette meg ned. men det er ikke slik hver gang, kun inni mellom.... Når skal du på kontroll neste gang da? Du får ta livet med ro og tenke positive tanker, for om en liten stund ser du babyen i magen beveger seg:-) Jeg syntes ukene flyr avgårde jeg, enda jeg bare er hjemme, er ikke lenge til de magiske 12 ukene er nådd... Men kjenner jeg gruer meg litt til ul på onsdag...føles liksom så lenge mellom hver gang og det kan jo alltid skje noe da...tror nesten jeg må kjøpe meg en slik baby watcher jeg, så kan jeg holde et lite øre til den lille...gleder meg så til å høre det lille hjerte banke...... håper dere har en fin helg jenter!!!kos dere meg de voksende magene! klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10754174
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #31 Del Skrevet 28. oktober 2007 Heihei! Så vondt som du beskriver har jeg ikke opplevd...ups! Men jeg får tvinge meg til å tro at dette varierer fra person til person og at alt er ok for det om. Dessuten er jo du over 3 uker foran meg. Mye kan skje på de ukene. Det er ikke mye rivinger/stikninger jeg kjenner og det er ikke daglig.... Men alt kan jo være i skjønneste orden for det om sikkert.... Jeg øver meg på og presser meg til å ikke være helt hysterisk. Ved alle mine graviditeter har jeg vært nærmest fanatisk når det gjelder sunn mat og har ikke spist snacks, godteri eller noe. Hver gang det har gått galt har jeg sittet igjen med følelsen av at alt var forgjeves, derfor unner jeg meg litt denne gangen. Fosteret kan umulig ta skade av det! Var en god følelse da jeg fikk datteren min, å tenke på at jeg bare hadde spist sunn og næringsrik mat, men det får være måte på! Nå unner jeg meg litt sjokolade og nyter hver bit:-) I helgen har det vært mye besøk, og det har blitt kaker og altslags. Men man skal jo kose seg selv om man er gravid- det er det jeg øver meg på. Men uh, for en lettelse når man har barnet i armene etter fødselen og ser at alt gikk greit... Skulle nesten ønske jeg kunne spole frem til det "kapittelet". Syns det er litt slitsom å være gravid og så bekymret hele tiden.... Etter alle disse abortene... En ting er når man begynner å kjenne liv- da vet man jo at alt er ok fordi den lille gir tegn fra seg. Med datteren begynte jeg å kjenne liv i uke 16, håper jeg får oppleve den fantastiske følelsen igjen om et par måneder:-) God natt:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10762594
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 29. oktober 2007 #32 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hei på dere! Nå kjenner jeg at ul-timen begynner å nærme seg... Wææææ..... Blir helt skjelven bare ved tanken. Ser for meg det grusomme synet fra sist gang jeg var på ul og fosteret lå der helt stille med små armer og bein uten et bankende hjerte. Skrekk og gru..... Skjønner hva dere mener med å spole frem i tid, skulle ønske jeg kunne gå i dvale og våkne på lille julaften med en fin og rund liten mage - på den "trygge" siden av de skumle første 12 ukene, men det er jo dessverre ikke mulig... Men denne ul må jo bare overstås... Jeg er egentlig litt ambivalent til hele greia, på den ene siden så vil jeg jo vite hvordan det står til, men på den andre siden så vil jeg helst ikke at noen skal rote "oppi der"... Har det med å knyte meg så veldig også, at det nærmest blir umulig for gyn å slippe til ;-) herregud... nesten litt flaut, men jeg synes virkelig det er så fælt... skikkelig hønemor ;-) Men, det er jo ikke noen vei utenom - og egentlig er jeg jo veldig glad for å få oppfølging... det skal ikke være greit :-) Med hensyn til det å spise sunt så fikk jeg kjempdårlig samvittighet av å lese hvor flink du er, Mia! Jeg spiser virkelig IKKE sunt...*rødme* Prøver å ikke spise godteri, søtsaker og snacks, men jeg klarer ikke å holde meg. Spiser dette stort sett bare i helgene da, men jeg klarer ikke å være bare sunn hele tiden. Har spist lavkarbo en stund med masse proteiner og grønnsaker, men ble veldig lei av det så nå har jeg vel et "typisk norsk kosthold" med brød, ost, yoghurt, korn, frukt og grønt - og med poteter/ris/pasta til middag (i tillegg til noe annet selvfølgelig). Drikker ikke brus da, så der er jeg flink ;-) Vel, girls... Ha en fin dag :-) Måtte bare blåse ut litt nervøsitet ifm den forestående ultralyden.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10767021
go*mamma*n Skrevet 29. oktober 2007 #33 Del Skrevet 29. oktober 2007 når skal du på ul da bombobadilla? du skal se det går bra, krysser fingrene for deg! men skjønner du er spent. Hold oss oppdatert da! jeg spiste ikke godt i hele tatt med gutten, men det var fordi jeg ble så kvalm av alt søtt. Denne gangen så prøver jeg ikke spise så mye, helst bare i helgene. Jeg bør ta hensyn til inntaket av sukker pga sv.sk forgiftning sist gang...men det er ikke lett..har så lyst på sjokolade hver dag.... jeg skal på ul til onsdag og er så klart spent...håper at alt er bra med den lille. lykke til videre jenter....tenk for hver dag som går er vi nærmere målet;-) natta!!!!må sove jeg nå, er så trøtt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10772613
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 30. oktober 2007 #34 Del Skrevet 30. oktober 2007 Da begynner nedtellingen ;-) Skal på ultralyd i morgen tidlig kl 0815..... Er så nervøs at jeg er kvalm, så det blir godt å få det overstått. Lykke til i morgen, go*mamma*n :-) Du skal jo også på ul! Spennende tider dette her... rene thrilleren ;-) God kveld! Nå skal jeg hjem fra jobb, kaste meg i sofaen og se på tv resten av kvelden... orker ikke å la tankene svirre mer om denne ul nå :-) God kveld til dere alle sammen!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10778805
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #35 Del Skrevet 30. oktober 2007 Lykke til i morgen begge to, jenter! Jeg skal til ul på torsdag, og jeg gruer meg som bare det! Går og bekymrer meg for for lite svangerskapstegn hele tiden. Det er jo ikke bra å bekymre seg sånn heller! Kjenner litt stikninger om kveldene, og er trøtt, men det er vel alt, bortsett fra bittelitt ømme pupper da.... Men der kan jo Crinonen ha skylden. Men når det gjelder det, så merket jeg jo ikke noe særlig på brystene med prinsessa mi heller. De vokste ikke i det hele tatt under svangerskapet faktisk! Ikke før melkesperngen kom, etter fødselen da! Håper bare så inderlig at det er liv inni her på torsdag. Nå er jeg inne i den mest kritiske fasen, sikkert derfor jeg er så innmari redd. Det er på dette tidspunktet og en uke fremover at det viste seg å ha gått galt ved MA'en mine. Syns dette er nærmest uutholdelig! Tviler på at jeg klarer å gå gjennom det én gang til... Så det MÅ gå bra. Lykke til i morgen. Ha en fin kveld. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10780026
go*mamma*n Skrevet 30. oktober 2007 #36 Del Skrevet 30. oktober 2007 så da skal vi alle på kontroll i løpet av to dager, blir noen spennende dager framover. Håper vi alle kommer ut av det med positive resultater. jeg har suuuuuper ømme pupper jeg, så det kan kanskje ha med crinonen å gjøre? De er så vonde at det er det verste jeg har opplevd, kan nesten ikke ha gutten min inntil meg for de er så vonde:-( Store er de blitt også, plagsomt store... Nå har jeg bare 9 doser igjen av crinonen og det skal bli en fryd å ikke føle seg skitten hele tiden....men samtidig så litt skummelt å ikke ta de hormonene også, hvordan takler kroppen min å ikke få de tilført.... jeg var også veldig bekymret de ukene hvor det hadde gått galt tidligere, men samtidig så hadde jeg da ikke tatt crinone og fragmin så følte meg litt tryggere på en måte! Så jeg håper at hjerte på babyen din fortsatt banker på torsdag, Mia! det er jo første gangen med crinone for deg også, så du skal se dette går veien! Husk at det er stor sjanse for at det går bra når man har sett et hjerte på ul!!!! Men selvfølgelis skjønner jeg du er bekymret... jeg skal også ha jordmor time i morgen jeg, den første konsultatsjonen faktisk... Skal forhøre meg om masse, har utrolig mange spørsmål. Skal i hvertfall høre mht å bli satt i gang siden HELLP sist gang ... Håper hun jordmoren er grei å snakke med og at hun er oppdatert faglig...det er nemlig ikke kommune jordmoren her, men hun jeg skal til i morgen jobber på sykehuset!!!gleder meg.kanskje jeg får høre hjertelyden.... nå skal jeg se "Greys" og rett i seng.... masse lykke til i morgen bombobadilla!!!!!krysser fingrene for deg!!! god natt jenter!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10781403
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 31. oktober 2007 #37 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg fikk se det lille hjerte som banket!! Helt fantastisk følelse... Jeg gråt og gråt hele morgenen, var så nervøs!! Men så fikk jeg verdens beste overraskelse.... Helt rart å tenke på... Nå håper jeg bare den bittelille spiren klorer seg fast og hjertet fortsetter å slå :-) Håper det har gått bra med deg også i dag, go*mamma*n!! Fikk du svar på alle spøremålene dine? Du er jo straks over den magiske grensen, så du er kanskje ikke like nervøs lenger? Det må i tilfelle være deilig.... Synes det hjalp veldig mht. mine egne bekymringer å se et bankende hjerte i dag ihvertfall. Jeg er sikker på at dine bekymringer blir slått til skamme i morgen, Mia, når du får se en liten livsglad spire på ul :-) Masse lykke til!!! I kveld skal sambo og jeg ut på en bedre middag :-) Må jo feire den store nyheten!! Ha en fantastisk dag!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10785245
Gjest Skrevet 1. november 2007 #38 Del Skrevet 1. november 2007 Så bra bombobadilla!!:-) Hadde samme opplevelsen i dag- en lettelse!!:-) Men jeg slapper ikke av likevel, dessverre. Klarer nok ikke det før om et par uker, hvis alt går bra da. Når skal du til ul igjen? Jeg skal kontakte gynekologen min i morgen og satser på å få avtalt tid neste uke. Jeg trenger det for å slippe å gå i høyspent HELE tiden. På Fertilitetsklinikken virker de kjempepositive, snakker om når jeg har passert uke 12 osv osv. Det er jo positivt;-) Men, ingen garanti da... Var det en god middag i går da?:-) Hvordan gikk det med deg i går, go*mamma*n? Håper alt står bra til og at det var en kjekk jordmor! Hva er egentlig HELLP? Hadde vært kjekt om du fortalte historien og hvordan du merket det/ eller at det ble oppdaget. Var det dramatisk? Måtte du ligge på sykehuset flere dager før fødselen ble satt i gang? Bor dere langt fra sykehuset da? Mange spørsmål her, men er bare litt nyskjerrig på hva HELLP egentlig er. Hvis du måtte ligge flere dager på sykehus og kanskje langt hjemmefra, så tenker jeg at det må ha vært en tøff opplevelse når du midt oppi det hele sikker er kjemperedd for babyen i magen. Jaja, så er vi i gang med november! Måtte denne måneden suse avgårde til desember og få oss over den "magiske grensen"!! Ha en fin kveld! Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10799208
Gjest Skrevet 1. november 2007 #39 Del Skrevet 1. november 2007 Hørtes ut i forrige innlegg som om jeg kun syns at det med å ligge på sykehus og evt være langt hjemmefra måtte være en tøff opplevelse. Ble litt feil! Var sikkert en tøff opplevelse uansett! Jeg har bare så lite peiling på sv.skapsforgiftning... Er helt blank. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10799275
Gjest Skrevet 2. november 2007 #40 Del Skrevet 2. november 2007 Åh, endelig helg! I dag føler jeg meg så glad, og litt gravid;-) Skal hjem og nyte at jeg plutselig har en positiv følelse!:-) Håper alt står bra til med dere jenter. Gikk det greit i går, go*mamma*n? Ha en fin fredag. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10804951
go*mamma*n Skrevet 2. november 2007 #41 Del Skrevet 2. november 2007 JJJJJJJJJJJJJJJJJJJiiiiiiiiiiiiiiiiiiippppppppppppppppppppppppppiiiiiiiiii så flott jenter!!!!dette går veien for oss alle!!!så bra de små i magene deres hadde den fint!!!! jeg fikk se den lille på onsdag, den turnet og beveget seg masse. var godt å se!!!selvom hun legen er sinnsykt dårlig på å ta ul, får så uklar skjerm at det er så vidt man klarer skimte noe.. ser andre får super klare bilder i samme uke som meg , mens mine ser du ikke hva som er bilde av en gang...gleder meg til 13 des for da skal jeg på ord ul og det er det jordmødre som tar og de er flinkere!!!! Gikk bra hos jordmoren også, men hun haddde aldri hørt om crinone og det gjør at jeg mister litt tiltro til henne som fagperson. Jeg føler meg som en ekspert på min egen situasjon og styrer løpet helt på egenhånd... Det er jeg som drar på legekontoret(uten time hos legen) og ber hun ta de og de prøvene. Det er ting jeg leser hvor de anbefaler ta ulike prøver siden jeg er i den situasjonen jeg er og det må jeg jo selv be om hos legen for det er det ingen av de som vet noe om...dette har mye med HELLP å gjøre da...Kan godt fortelle om hva som skjedde den gangen Mia!!! Jeg hadde termin den 29 sept, var på kontroll den 8 sept og alt var i skjønneste orden!!!ikke høyt blodtrykk, ikke proteiner i urinen...den 9 fikk jeg smerter under høyre ribbensbue(i lever regionen) kastet opp, hodepine og vondt for å puste. Ringte føden, men de sa det mest sansynlig var omgangssyken så jeg ble hjemme. Det eneste som hjalp var å dusje i så varmt vann jeg bare klarte, så ikke ut på kroppen, var nesten blå av det varme vannet. dagen etter følte jeg meg fin, drev å luket i hagen og merket ikke noe. Men på natten begynte det igjen(natt til søn 11 sept), var helt uttholdelige smerter. men jeg holdt meg hjemme, var jo tross alt bare omgangssyken...... Alle rundt meg var livredde og ba meg dra på sykehuset med en gang, de satt nesten å våket over meg...Når pappa ringte klarte jeg ikke snakke med han for det var så vondt å puste.... På mandag hadde jeg like vondt, men hadde legetime halv to. Kom til legen, hadde 2+ på prot, 150/100 i blodtrykk og en forstørret lever. Måtte bare legge meg med en gang, legen ble veldig alvorlig, ringte mannen min med en gang å sa han måtte komme. Vi kjørte selv til sykehuset(bare hjem og hentet kamera og morgenkåpe, hadde ikke pakken bagen enda jeg...) Kom på sykehuset og lå på ctg litt før en gynekolog sa at de måtte forløse meg med en gang. De hadde tatt blodprøver, men hadde ikke tid til å vente på svarene fra de før de kjørte meg på operasjon. blodtrykket mitt var da 160/110 og 3+ på prot. Kom på sykehuset rundt kl 15(30 min å kjøre) og gutten var ute halv fem.Det gikk fort kan man si... den eneste behandling er å ta ut babyen og etter det var jeg helt fin, ingen smerter. HELLP er en form for sv.sk forgiftning, men bare mer alvorlig og sjelden. den påvirker leveren(derfor smerter der jeg hadde)jeg hadde veldig høye lever verdier og nesten ikke blodplater(det kan gjøre at blodet ikke koagulerer)måtte ligge på intensiv i et døgn pga faren for indre blødninger. Dette skjønte ikke jeg da,og fantes ikke redd el bekymret. Men nå i ettertid er det en veldig skremmende situasjon å tenke tilbake på...fikk vite av fastlegen min at hvis ikke gutten vår hadde kommet den dagen hadde ikke han vært her med oss i dag, kanskje ikke jeg heller...det er skummelt å tenke på... Dette er en svært sjelden form som utviklet seg veldig raskt, derfor hadde de ikke tid til å la meg vente, så hastesnitt i uke 37. Det sies at det er veldig få som får det igjen ved neste sv,sk, men jeg har lest siste forskning og det er faktisk en del som får det igjen. Dette visste ikke jordmoren jeg var hos på onsdag og hun skjønte ikke min bekymring for dette sv.sk...det er jo typisk. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg fikk dette, jeg har ingen av de disponerende faktorene(høy alder, overvekt, mye sukkerinntak i sv,sk, diabetes og stress)så jeg har liksom min egen teori om at kroppen min misliker å være gravid.. De vet ikke årsaken til sv.sk forgiftning. Så i dette sv.sk så håper jeg at de kan sette meg i gang i uke 37. Vet ikke om jeg skal orke å gå hjemme med slike bekymringer som jeg helt sikkert kommer til å ha... Det hender jeg får noen tak i samme området ved leveren og jeg blir utrolig redd selv om jeg vet at det ikke er det nå, men det sitter liksom bak i hodet mitt hele tiden... Håper ikke dette skremte vettet av dere jenter...men det er egentlig veldig greit å vite at får man oppkast og smerter på høyre siden opp under ribbena så er det grunn til å kontakte føden. At føden sa til meg at det mest sannsynlig omgangssyken kunne kostet oss begge livet, i verste fall...HELLP er visst den hyppigste årsaken til død hos mor... dette ble super langt da, sory, men er liksom litt vanskelig å unnlate noe... ellers skal jeg på ny ul den 15 nov og til jordmor i slutten av mnd... det må jo gå bra nå tenker jeg, men samtidig blir jeg så utrolig nervør hver gang jeg skal på ul, for tenk om atte....ja, dere vet vel hva jeg mener... På søndag er jeg 12+0 og inn i andre trimester.....tiden flyr altså, enda jeg bare er hjemme.... Håper du får ul til uken også, Mia. Det er ikke noe som er mer beroliggende å se at den lille vokser og har det bra!!! nei nå er det badetid på gutten og så er det vår tur til å slappe av foran tv'en i kveld. Skal bli godt det!!! dere skal i helgen jenter? klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10806574
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 3. november 2007 #42 Del Skrevet 3. november 2007 Hei og hopp! Godt å lese at dette så langt går veien for oss, jenter!! Synes du er SÅ heldig som kan feire 12 uker på søndag go*mamma*n!! Det har jo gått ganske fort tross alt :-) Må være helt utrolig å se en liten krabat som turner rundt inne i en!! Synd at skjermen var så dårlig da, men da blir det jo ekstra moro på ordinær ultralyd :-) Så fælt å høre at du hadde HELLP go*mamma*n... Skremmende det der altså!! Har faktisk to venninner som har opplevd det, selvom det egentlig er veldig sjelden. Hun ene gikk det lynraskt med, satt på legevakten pga smerter i lungene (trodde hun) og huden ble helt gul mens hun ventet på å komme inn til legen! Lumsk lidelse... Men det gikk bra med begge to - både mødre og barn, og det gjør det jo som oftest. De også synes det er mer skremmende å tenke tilbake på enn det var akkurat der og da. Skjønner at du gjerne vil bli satt i gang denne gangen så du slipper å engste deg for å oppleve dette igjen, håper legene også skjønner dette og etterkommer ditt ønske. _ _ _ Så flott å lese at du har fått litt positive følelser, Mia! Håper du får ul til uken, så de gode følelsene kan fortsette å blomstre :-) Vi var ute og "feiret" ultralydopplevelsen på indisk restaurant... Ikke veldig smart, for jeg er litt uforutsigbar i matveien om dagen og da maten kom på bordet var det absolutt ikke indisk som fristet :-) hehehe... sambo ble rimelig oppgitt, men jeg fikk spist litt da... I dag har jeg vært ute og gått lang tur i det nydelige været i hovedstaden. I kveld skal vi bare kose oss hjemme :-) Igjen! ;-) Blir jo litt sånn... Ikke veldig morsomt å bli med venninnene på byen heller, når alle klær strammer og øynene begynner å glippe i halv ti-tiden ;-) Skal dere noe spennende i helgen da? Kanskje bare meg som er sofasliter i helgene ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10813159
go*mamma*n Skrevet 4. november 2007 #43 Del Skrevet 4. november 2007 hallo!!! Ja, HELLP er ikke noe å spøke med, og de sier jo at det er så sjeldnt det oppstår, men jeg og vet om flere som har hatt det... Godt det gikk bra med venninnene dine da bombobadilla, men det er en skremmende følelse å ha i ettertid... Så godt det hørtes ut med indisk og må le av deg når det plutselig ikke fristet allikevel...Stakkars de vi lever sammen med, det kan ikke være enkelt for de heller... Det er godt å ta helgene med ro, samle krefter til ny uke. Vi var faktisk på fest i går vi, men var i seng til halv to da! Og det var ingen som spurte om vi skulle ha baby(er alltid noen som må spørre), men det er nesten som om at folk ikke tørr siden vi har mistet så mange. Og det er like greit altså for vi vil gjerne vente et par uker til. Bor på et lite sted hvor alle får vite det på et par dager, så de som vet har fått streng beskjed om å ikke si noe. Jeg skal på barsel treff midt i nov og de er så opptatte av hvordan det går med meg og om det er noe baby på vei, så nå skal jeg virkelig overraske når de spør om det er noe på vei enda så skal jeg si: jo da, jeg er 15 uker på vei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Der er bare derfor vi ikke sier noe til folk enda, bare for at jeg skal få si det selv på barseltreffet....Ja, ja slik er det å bo på små plasser... håper dere har hatt en rolig og fin helg alle sammen!!! Vi skravles snart igjen!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10820226
Gjest Skrevet 5. november 2007 #44 Del Skrevet 5. november 2007 Hei! Har hatt en travel helg med middagsgjester, besøk og overnatting av ei jeg er tante til. Utrolig skremmende det der med HELLP! Jeg forstår veldig godt at de følelsene kommer opp igjen og at du ønsker å bli satt i gang 3 uker før denne gangen. Kjempebra at du forteller historien din, go*mamma*n. Opptrer dette som oftetset på slutten av svangerskapet, eller? Åh, jeg skjønner så godt at du gleder deg til barseltreffet, og til å si at du er 15 uker på vei!! Det må være en kjempegod følelse!!:-)Jeg er så spent, skal til ul på torsdag igjen. Håper bare inderlig det går veien dette her!!!!!! Hun jeg går til har så bra utstyr at jeg tror vi kan få vite kjønnet tidlig denne gangen. Uff, men jeg gruer meg alt til neste ul, for tenk hvis! Nå har jeg begynt å få et stort håp. Tørr ikke tenke på hvor langt "ned" jeg havner om dette ikke går bra. Fest ja... Lenge siden vi har vært på fest nå, men fra og med neste helg er det noe som skjer hver eneste helg frem mot jul, uhh!;-) Neida, gøy det- er bare sånn med meg også at jeg er soveklar etter at klokkken har passert 20.30. Stakkars tantejenta mi på 12 som var hos oss i helga. Jeg sovnet før 21 på sofaen. Har ingen sjans, selv om vi ser en utrolig bra film som jeg bare VIL se. Kan ikke huske sist jeg holdt meg våken gjennom en hel film. Nei, nå må jeg lage middag! Morsomt med den resturantopplevelsen bombobadilla, he he. Kjenner meg litt igjen... Angrer litt på middagsvalget i dag, men for to timer siden var det det eneste jeg hadde lyst på! Senere skal jeg bake boller, vi får vi besøk... Boller liker jeg uansett:-) Ha en fin dag!!:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10828814
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 5. november 2007 #45 Del Skrevet 5. november 2007 Hei dere! Skjønner godt at du gleder deg til barseltreff, go*mamma*n!! Kjempemorsomt å kunne svare at du er 15 uker på vei :-) Du tror ikke de vil se det på deg da? På magen altså? Uansett er det jo kjempegøy å kunne overraske alle når du er så langt på vei :-) I morgen er jeg 8 fullgåtte uker, men det er jo fortsatt lang vei å gå da... Tenker at nå er jeg halvveis :-) Det gikk galt i uke 9-10 hos meg sist, noe som gjør at jeg kommer til å være ekstra nervøs i tiden fremover. Heldigvis er det mye som skjer da, så jeg håper jeg ikke får tid til å tenke så mye på det. Skal ikke på ultralyd før til neste uke... Blir spennende med ultralyd til torsdag, Mia! Det kommer til å gå kjempebra :-) Synes forresten du er veldig driftig med den bakingen ;-) (Det er jo ikke det første innlegget ditt hvor du har vært i gang med bakst). Du er flink - høres veldig godt ut med nybakte boller.... Kos deg med boller og gjester, og lykke til på torsdag!!! Ha en fin kveld :-) Skrives! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10831584
go*mamma*n Skrevet 5. november 2007 #46 Del Skrevet 5. november 2007 må si meg enig med bombobadilla, Mia. Du er et skikkelig husmor emne altså. Kunne ønske jeg også var like driftig til å bake:-) Så bra du skal på ul alt til torsdag, Mia. Det går fort dit!!! Krysser fingrene for at alt er som det skal på ul! Det er jo kjempe flott hun har så bra utstyr at dere kanskje får vite kjønnet tidlig!!! Da ser de jo at alt annet bra også! Håper spiren din også kommer seg over de neste to ukene, det er jo ekstra beroliggende at du har vært på ul og sett at alt var bra da, så får vi bare krysse fingrene og håpe det er det neste uke også! jeg skal og på ul neste uke, fredag 15. Da skal jeg ikke ta innvendig ul, og det er godt å slippe. Når i neste uke skal du på ul da, bombobadilla? Sv.sk forgiftning oppstår etter sv.sk uke 20 som regel. Og om de kommer til å se det på meg er godt mulig, magen er på full fart utover;-) men jeg får bare si det med en gang. Eller kle meg i litt store klær kanskje?! Gikk med gravid bukse i helgen og det var godt det!!!de vanlige olabuksene mine er ikke så behagelige om dagen.... nei, nå er det natta jenter! natti natt:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10833901
Gjest Skrevet 10. november 2007 #47 Del Skrevet 10. november 2007 Nå sitter jeg her, helt tom, bare gråter og gråter og føler at livet mitt er snudd opp ned..... På torsdag kom dagen som jeg har fryktet lenge. Var til ul (8+4) og det var ingen hjerte som slo hos spiren min... Den følelsen- da jeg så det- den kan ikke beskrives. Det var rett før jeg tisset der jeg satt. Hjertet hadde nettopp sluttet å slå, enten samme morgen, eller dagen før. Alt så perfekt ut og legen skjønte det ikke helt. Har jo hatt ukentlig ul og begynte å få så stort håp om at det ville bli baby denne gang... Har jo brukt Crinone og Klexanesprøyter. Dette var liksom siste håpet om å lykkes følte jeg. Men nei... Og dette er ikke det verste med historien. Snakket med legen på Fertilitetsklinikken. Har sa også at han hadde trodd at dette skulle gå bra og var ganske forundret. Ved alle mine MA har det gått galt på samme tidspunkt ca. Legen sa at en mulig årsak kan være immunologi. Det vil si at kroppen min frastøter seg fosteret (eller stopper celledelingen slik at det dør) fordi den ser på fosteret som et fremmedlegeme ettersom halvparten av genene stammer fra mannen min og ikke er fra min kropp. Hvis så er tilfellet, er dette skikkelig fortvila, for det finnes ikke dokumenterte og lovlige medisiner for dette, så da kan vi jo ikke få flere barn... Det er så ufattelig trist- kan ikke riktig forstå at det er sant!!!! Men, før vi vet om dette er tilfellet skal vi gjennom hysteroskopi iallefall. Men har en følelse av at livmoren min er helt fin. Desverre får jeg si, for ingen ting villle vært bedre enn om de fant noe som kunne fikses på. Så her sitter jeg da. Med en død, liten og ellers tilsynelatende helt perfekt spire. Kunne bare kroppen min ha fått ut denne på egenhånd iallefall!!! MA er helt grusomt syns jeg. Den ekstrabelastningen det er med en utskraping- det orker jeg nesten ikke tenke på nå. Tror jeg er fast bestemt på å få zytotec-vagitorier for å sette det hele i gang. Orker ikke en utskraping til. Er så redd. Akkurat nå skyver jeg det foran meg. Venter til onsdag. Det blir en grusom dag. Alt går opp for meg i mye større grad etter at spiren er fjernet. En tomhetsfølelse som jeg gruer til og ikke kan beskrive. Nå bare gråter jeg. Må gjemme meg å gråte så ikke datteren vår skal bli lei seg. Hun var helt sjokkert da jeg plutselig satt med masse tårer på kinnene. Hun koste med meg og virket redd, sa ikke ett ord stakkars liten. Tenk om vi aldri skal klare å gi henne et søsken!!! Og jeg som alltid har ønsket meg 4 barn. Det gikk så lekende lett med prinsessen vår. Kjapt gravid og ukomplisert svangerskap og fødsel.... Så hvorfor hvorfor hvorfor må dette skje?!?!?!?! Skulle hatt baby i mai som var, men nei... Skulle hatt baby nå i november, men nei.... Skulle hatt baby i mai som kommer, men nei... Og skulle hatt baby i juni, men nei.... Vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom dette. Legen har henvist meg til samtaleterapi. Det trenger jeg nok. Har jo fortsatt et ørlite håp om å kunne få oppleve det mest fantastiske i verden én gang til, men det er lite nå. Nå melder jeg meg ut herfra tror jeg. Det blir for tøfft. Lykke til til dere andre. Måtte det bli mange søte babyer det kommende året. Det finnes iallefall ingen opplevelse som kan slå den å bli mamma. Det finnes ikke ord for det, og derfor er det så utrolig trist å miste håpet om å få oppleve det bare en gang til.... Klem fra en kjempetrist Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10874066
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 10. november 2007 #48 Del Skrevet 10. november 2007 Kjære Mia... Dette er det tristeste jeg har lest i hele mitt liv :-( Fikk helt sjokk da jeg så overskriften din.... Dette var så utrolig urettferdig, sørgelig og vondt å lese - har ikke ord....... Hadde virkelig trodd og håpet så inderlig på at det skulle være vår alles tur denne gangen... Jeg håper virkelig ikke dette skyldes noe immunologisk, synes forresten det høres veldig rart ut i og med at dere har klart det problemfritt en gang tidligere. Når det er sagt, så er jeg jo ingen lege, men som sagt: håper dere får hjelp til å finne ut av og til å løse dette...Du fortjener å få realisere drømmen om flere barn!! Samtaleterapi er sikkert bra. Det er måte på hvor mye sorg og skuffelser en kan takle på egen hånd... Føler at alle mine ord blir fattige i en slik stund, Mia, men jeg sender deg mine varmeste tanker og trøstende klemmer og håper de når frem til deg... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10875038
go*mamma*n Skrevet 11. november 2007 #49 Del Skrevet 11. november 2007 hæ..............Det er ikke mulig...blir helt matt her jeg, Mia. Dette skulle jo gå veien, de var jeg så sikker på. Vet ikke hva jeg skal si, er helt stum. Så ufattelig trist og urettferdig dette er...Skjønner du har det tungt nå og tror nok det er bra å gå i samtaleterapi, dette må bearbeides på en ordentlig måte med profesjonell hjelp. Blir så trist på dine vegne.... må si meg enig med det bombobadilla skrev om immunologi, dere har jo klart det en gang så hvorfor skjedde det ikke da også? Skjønner du vil ta slike zytotec tabl, har selv tatt det en gang og hvis jeg skal være ærlig så er det en mye større påkjenning enn å ta utskrapning. Jeg vet ikke om du har tatt slike tabl før, men min erfaring er at det var utrolig vondt og tok en del timer og ekkelt med det som kom ut. Sorry for at jeg skriver dette altså, Mia. Men det er bare i beste mening... Å ta utskrapning er ikke vondt og det er fort overstått. Håper du velger det som er best for deg. Alle mine tanker går til deg og mannen din, livet er virkelig urettferdig.... masse klemmer deres vei.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10610529-skravletr%C3%A5den-veien-videre/page/2/#findComment-10882922
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå