Gå til innhold

Glukosebelastning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos kjempehyggelig jordmor her om dagen :), men ikke overraskende fant hun ut at jeg hadde for høy BMI. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta glukosebelastningstest i uke 28. Er det noen som har gjort dette?? Trodde de bare tok blodprøve jeg, men neida, hun snakka om å drikke en halv ( EN HALV!! ) liter av en slags guffen væske?? Kjente jeg begynte å brekke meg bare av å høre om det..

Så om det er noen som har vært gjennom dette her- vil jeg gjerne høre litt om hvordan det var :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jag har varit 2 på glukosebelastnings test och det är inga problem mer än att det är fruktansvärt långtråkigt. Först tar du ett blodprov fastande och efteråt ska du dricka druesukker blandat med vann det är väldigt sött men jag har druckit värre ting =)

Det blir ju inte värre än sukkerlake.

Sen är det bara att sitta och vänta i två timmar för ett nytt blodprov. Så ta med dig en bra bok så du har något att göra.

Och något att äta efteråt....

Skrevet

jeg har tatt en slik test, og personlig synes jeg den var helt grei.. litt kjedelig å sitte å vente i to timer etterpå, men det gikk sannelig det også. Jeg gruet meg noe veldig til det, men det er ikke noe å grue seg til. Lykke til videre!

Skrevet

sukkerbelastning er en helt ok prøve. den tar tid for de skal måle opptaket av sukker. de tar først en prøve og så skal du drikke dette sukkervannet. så tar de en prøve til. er usikker på om det tar enda en blodprøve . De tar jo dette for å utelukke diabetes.

Skrevet

Dette er ingenting å grue seg for.

Du må komme fastende, forhør deg om du kan drikke litt vann på morgenen.

Så tar de en blodprøve, du drikker en sukkerdrikk som ikke er vond, men søt.

Så skal du sitte rolig i 2 timer.

Ta derfor med en god bok!

Så tar de en ny blodprøve.

Det værste er å sitte å vente i 2 timer, så da bør du ha noe å drive med som en bok, strikketøy eller liknende.

Lykke til!

Skrevet

Enig med de andre, ikke særlig vondt, bare kjedelig. I tillegg til godt lesestoff kan jeg også anbefale deg å ta med iPod eller lignende, for (jeg syntes) det var mye irriterende lyder der jeg skulle vente i to timer.

Skrevet

Ja, også skal du ha med urinprøve, og så skal du avgi en ny etter de to timene.

Skrevet

Jeg leverte ikke urinprøve.

Var så heldig at jeg fikk reise hjem de 2 timene jeg da :D Bor nærme legekontoret.

Skrevet

Leverte heller ikke urinprøve nei. Men jeg fikk beskjed om at jeg måtte sitte mest mulig i ro etter at jeg hadde drukket sukker-drikken,syns nesten det er rart du fikk reise hjem i mellomtiden?

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk sitron i min sukkerdrikk så jeg syntes ikke det var så ille. Var to fulle glass med væske jeg måtte drikke på 10min.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er ingenting å grue seg til ivertfall. Man skal bare drikke noe "sukkervann", ta et stikk i fingeren. Vente to timer og ta et nytt stikk i fingeren, så få du gå hjem. Ikke vondt i det hele tatt:) Bare litt kjedlig å måtte sitte der å vente, jeg fikk beskjed om å sitte i ro når jeg venta. Å man kan heller ikke spise eller drikke noe 10 timer før du tar prøven

Skrevet

Dette er en kjempe idiotisk test!!Legene har mer kunnskap om dette enn jordmødre og jeg syns det er dumt at bare fordi man er overvektig så skal man ta denne testen. Enda ALLE tester er flotte. Legen min sa jeg ikke behøvde mens jordmor insisterte. Altfor mye fokus på overvekt for tiden.. Er bare de som har symptomer som må gjennom en slik test egentlig!

Jeg har tatt testen.. den var helt grei men unødvendig!

Skrevet

uke 28 ?

10 min ?

Jeg tok den i uke 21 og innen 2 min....

Skrevet

Testen er selvfølgelig ikke idiotisk. Poenget er at du kan ha svangerskapsdiabetes, selv om den vanlige glukosetesten er normal. Glukosebelatsning kan være den eneste måten å avdekke det på. Du behøver heller ikke ha noen symptomer på diabetes. Vær bare glad du har en jordmor som insisterte.

Skrevet

Har sagt at jeg tar ikke denne testen om ikke der er indikasjoner, f.eks sukker i urinen som tilsier at det er sannsynlig at jeg utvikler svangerskapsdiabetes. Har heller sagt meg villig til at de kan måle fastende blodsukker på meg med stikk i fingeren om de har lyst til det på kontrollene.

Skrevet

det er jo bedre å være føre var da...det er ikke latterlig.. Det som er latterli er at alle de her inne som har blitt overvektige(inkl. meg selv), og ikke gidder å ta ansvar for det. Det går ut over babyen!

Skrevet

jeg tok denne belastningen i dag.... to fulle pappkopper med hakvtykk sykkervann..... det var sukkerpulver løst opp i vann, og jeg må som ærlig jeg er si, at det smakte helt JÆVELIG! brakk meg som bare det.... men jeg fikk nå ned de to begrene....

kjedelig å vente, hadde det ikke vært for at jeg var stup trøtt å sovnet... hehe

lykke til :-)

Skrevet

Både min jordmor og lege har sagt at alle med BMI over 28 (27?) da de ble gravide skal ta denne testen nå. Sikkert nye retningslinjer som din lege ikke har fått med seg! Det er hvertfall forskjellig fra sist jeg var gravid i 2005.

Uansett, begge mine var hyggelige og sa at grensa var satt lavt og at det var liten sannsynlighet for at jeg var i faresonen, men at det var greit å sjekke. Og det er jeg jo enig i! Svangerskapsdiabetes høres ikke noe morsomt ut!

Skrevet

HI her..

Ja, da har jeg gjort det jeg også.. FY FA.... Det var ikke bare to beger jeg fikk, siden de sikkert hadde blanda det ut med mer vann så ble det ca 4 -5 plastikbeger! Ja, jeg er glad i søtsaker, men det får da være grenser.. Ikke nok med det- så stod hun ene søstra der rett over hodet mitt og maste om at jeg MÅTTE drikke fortere. JAVEL! Jeg prøver å drikke fortere, og kjenner jeg begynner å brekke meg- og dette er første koppen :o Sier det bare som det er - at jeg ikke klarer drikke fortere- da kommer det til å komme opp igjen. Fikk til svar at Ja, da var det jo ikke noen vits- så jeg fikk drikke litt saktere.. Klarte på et merkelig vis å presse ned alle koppene med skvipet, men hvor mange ganger jeg brakk meg vites ikke.. Og prøvene? ogda alt bare bra- heldigvis får en jo si, men litt irriterende å gjøre dette bare pga noen kg for mye.. Betale måtte jeg også gjøre for torturen! :(

Skulle gjerne ha sittet der hele dagen jeg, bare for å slippe unna den sukkerlaken..

Skrevet

Hei.

Jeg har også gjort en glukosebelastning. Er helt enig i at det smaker vont. Til meg sa de at jeg skulle bruke den tiden jeg trengte til de 3,5 dl sukkerløsning. Virker som om dette blir gjort på mange forskjellige måter. Jeg gjorde det på bærum sykehus. Trengte heller ikke betale noe for det.

Jeg skal gjøre dette en eller to ganger utover i svangerskapet. Min far har diabetes så de vil følge meg opp. Det kjennes tryggt synes jeg. For hvis de ser at noe er på gang kan man kanskje gjøre noe for å forhindre det. For å slippe å få det prøver jeg å spise sunt og være i aktivitet. Men det er ikke enkelt da ettersom jeg ikke gjorde så mye av dette før svangerskapet.

"Heldigvis" er jeg veldigt kvalm og orker ikke spise så veldig mye.

klem

Skrevet

jeg har vær på sånn sak, og måtte drikke to sånne hvite plastkopper med sukkervann. et tips,ta med en sitron å tygge på mens du har i deg det der for det smaker forjævlig.en god bok og mp3 spiller er heller ikke dumt. utenom smaken på sukkervannet så er dette en helt grei sakk å gjennomføre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...