mor til 2 skjønne prinsesser Skrevet 10. oktober 2007 #1 Del Skrevet 10. oktober 2007 Mine barn er 1 og 3 år, begge går i den samme barnehagen. I år har vi hverken fått årsplan, månedsplan eller ukeplan. Grunnen til at vi ikke får månedsplan er at "barna da ikke har like stor mulighet til å påvirke sin hverdag selv". Dette er jeg ikke enig i, siden en liten unge vet ikke hva hun / han kan forvente av barnehagen når det gjelder det pedagogiske opplegget. Min erfaring så langt er at det ikke skjer noe som helst og at dagen mest består av "fri lek". Har vi som foreldre krav på å få en oversikt som viser hvilke temaer barnehagen tar opp i løpet av barnehageåret? Hvordan er det i andre barnehager? Hvem kan jeg henvende meg til for å få klage / få hjelp? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10606295-hva-kan-man-kreve-av-barnehagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #2 Del Skrevet 10. oktober 2007 I den nye rammeplanen står det om barns medvirkning,og det er nytt.Vi gir ut mndplan,der turdager,bursdager,og andre ting står på(Id-fest,feiring av ulike nasjonaldager,grønnsakfest osv)Det står og om hva vi gjorde sist mnd.det er nytt med barns medvirkning og sikkert ulike måter å gjøre det på.Vi har rammeplanen som bunn i det vi gjør,med tanke på ikt,språk osv,men har ingen fastlagte temaer som f.eks kardemommeby osv...Nå har vi jobbet med ikt(bilder) og høst.Tanken er at vi skal gripe fatt i det barn er interessert i og jobbe med det...feks var ungene opptatt av jungeldyr,da jobbet vi med det.andre temaer er edderkopper,sirkus osv...Vi lar også barna bestemme hvor vi skal på tur,og hva vi skal spise på tur.Har hatt barnesamtaler med de på forhånd og blitt enige om hvilke steder de skal velge mellom og hvilken mat de liker å spise på tur. Vi ga nettopp ut årsplanen og der står fagområdene i rammeplanen og hvordan vi har tenkt å følge den og hva vi ser for oss.kunne nevnt utrolig mye om dette!!snakk med barnehagen du,så får du nok svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10606295-hva-kan-man-kreve-av-barnehagen/#findComment-10607385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #3 Del Skrevet 10. oktober 2007 Vi fekk ut ein årsplan og årskalender på foreldremøtet som var. Der står det kva tema dei skal ta for seg dei ulike ukene og generelt kva måla til barnehagen er. El. fekk vi opplyst at dei har julefrukost for barn og foreldre, og når sola kjem tilbake skal barna gå i gult evt. kvitt og da pleier dei å ha solbolle og gul gele. El. har dei jo ein del leik. I starten av barnehageåret har dei fokusert på rundinger og lager ulike runde ting. Forløpig synest eg dei har eit kjempe fint opplegg. Som dei sa planlegg dei ikkje så mykje i forveien, da dei prøver å gjere litt av det barna har lyst på. Da det kan variere siden dei er så små. Du kan jo henvende deg til dei i barnehagen evt. personen som er leiar for barnehagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10606295-hva-kan-man-kreve-av-barnehagen/#findComment-10609576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mor til 2 skjønne prinsesser Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg forstår ditt innleg slik at det er mulig å la barna medvirke i sin hverdag og likevel gi ut månedsplaner. Jeg føler at vår barnehage prøver å gjøre det lett for seg og gjemmer seg bak den nye rammeplanen. Jeg har ikke inntrykk av at de har jobbet med ulike temaer så langt, vi har heller ikke mottatt noen oversikt over hva de har vektlagt / valgt å fokusere på. Jeg er opptatt av at barnehagen skal ha et pedagogisk opplegg, men det har jeg ikke sett noe av. Det føles mest som om barnehagen er en oppbevaringsanstalt med litt for bedaglige ansatte, og det er ingen god følelse. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10606295-hva-kan-man-kreve-av-barnehagen/#findComment-10613472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #5 Del Skrevet 11. oktober 2007 Du forstår meg rett ja!!!!Dvs at mndplan ofte vil fortelle hva vi har jobbet med,men også de planlagte tingene og tradisjonene vi har den mnd.Det er nok ulike måter å tolke barns medvirkning på,er enig at det kan høres ut som om din bhg har valgt en lettvindt løsning.Men rammeplanen består av mye mer enn barns medvirkning.I vår årsplan står det hva vi har vektlagt og våre mål.ta en prat med barnehagen og hør hvilke planer de har,dokumentasjon er og en del av rammeplanen.Vi har brukt endel tid på innkjøring og da blir det fri lek,men vi har hatt lekegrupper der barna må bestemme seg for hva de vil leke med,høytlesing,forming osv...Der jeg har barn har jeg ikke får årsplan,men får mndplan.De har valg å la en dag være barnas valg dag,der de velger mellom ulike aktiviteter.Så det er ulike måter å gripe dette fatt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10606295-hva-kan-man-kreve-av-barnehagen/#findComment-10614045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå