Gå til innhold

Like mange som lykkes på første forsøk, som på andre og tredje??

Anbefalte innlegg

Ble ganske overasket da jeg skulle ringe inn til klinikken for å fortelle at vårt første forsøk var mislykket.Jeg spurte sykepleieren om det var vanlig å lykkes på første forsøk, og da svarte hun at det var like vanlig å lykkes på første som på andre og tredje.

Jeg føler at de fleste som må gjennom prøverør, ofte må gjennom flere forsøk før det lykkes.

Eller er det kanskje fordi det er disse man hører om, og at man sjelden hører om de som lykkes på første forsøk?

Vet dere om det er noen slags statistikk over dette?

Vet jo at det er ingen garantier for om vi noen gang vil lykkes med dette, men man må jo bare håpe og tro det beste. Men enkelte dager er rimelige svartmalte...Har så problemer med å forestille meg at vi noengang vil oppleve den ultimate lykkefølelsen, nemlig å teste positivt og kunne få vår egen lille baby.

Fortsetter under...

Hvis du har et vellykket første forsøk, dvs at du får satt tilbake egg ev god kvalitet osv så er det like stor sjanse for å lykkes i alle førsøk såmm statistikkmessig.

På Aleris sier de 40% sjanse for graviditet og 30% sjanse for fødsel pr forsøk på kvinner under 36 år som får satt tilbake egg av tilfredstillende kvalitet.

Usikkerheten rundt første forsøk ligger i om du får riktig dose homoner

( legen må jo drive litt kvalifisert gjetting) nok egg som hentes ut og befruktes, så på den måten sees første forsøk ofte som et "prøveforsøk " for mange.

Hvis man ser bort i fra statistikken så er det følelsemessige like viktig, tror jeg da. I og med at man stresses av alt som er nytt og ukjent, vil jeg tro at man kanskje har litt mer sinnsro på forsøk nr to og videre.

Men du har nok rett i at de som lykkes på første forsøk hører vi ikke så mye fra og dermed har vi lett for å tro at det ikke skjer.

Lykke til med neste forsøk, du skal se det blir din tur også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...