*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 10. oktober 2007 #1 Del Skrevet 10. oktober 2007 Begynner nå å bli litt bekymret for Mirja, det går veldig tregt! I går sa hun sin første to-ord setning da vi var og handlet på mega. De har noen litago kyr i meieri avd der barna kan trykke på en knapp og så kjører de på en skinne på veggen, noen som er er høydepunktet når vi handler. Jeg lot eldstemann få løpe bort og trykke mens jeg hadde Mirja med meg i korga for å finne brød. Da hun så at han fikk løpe bort for å trykke ble det full panikk og hun hylte "trykke kua, trykke kua"!! Jeg var jo så stolt at jeg trodde jeg skulle sprekke så vi ilte bort til kua så hun fikk trykke, hehe!! Hun sier enkle ord som ku, katt, hest, ja, nei, mamma, pappa, trykke og av alle rare ting SKÅL! Hehe, ja det var vel stort sett det... Jeg har bestilt time til henne hos legen neste onsdag for videre henvisning til øre-nese-hals i håp om at de kan hjelpe oss der. Hun er så frustrert over at vi ikke forstår henne, og babler hele tiden men det meste er "gresk" for oss! Er det andre som ligger etter? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
**synne** Skrevet 10. oktober 2007 #2 Del Skrevet 10. oktober 2007 her snakker hun ganske reint nå. Må gjette av og til, men sjeldnere og sjeldnere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@nneliten Skrevet 10. oktober 2007 #3 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hei! Så bra at du undesøker om det kan være noe som forsinker språkutviklingen hennes. Ellers er det jo store normalvariasjoner når det gjelder språkutvikling - og for noen løsner det plutselig - og da kommer både nye ord og setninger i raskt tempo. Sondre snakker godt for alderen. Han tullebabler av og til når han snakker i telefonen (og avslutter alltid med " Greit, hadet!") men ellers snakker han i hele setninger - men selvsagt ikke korrekt grammatisk. Han omtaler seg selv i tredjeperson; "Sondre må gjøre" er en klassiker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ApriIbaby Skrevet 10. oktober 2007 #4 Del Skrevet 10. oktober 2007 Her snakkes det også relativt reint i lengre setninger nå, men jeg seri bhg at det er stor forskjell. Høres ut som selvskryt, men han ligger en del foran de jevngamle i bhg. Vi har et vennepar med en gutt som er født i mai 05. Han har ikke sagt noe annet enn mamma og pappa og ja/nei hittil. De siste ukene har det kommen endel ord som du beskriver...og så plutselig går utviklingen i en rasende fart her. Nå setter han feler ord etter hverandre og det er stoooor forskjell fra uke til uke, PLutselig løsner det skal du se! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 10. oktober 2007 #5 Del Skrevet 10. oktober 2007 Her snakkes det ikke rent, men flere ord settes sammen etterhvert. Hun har sin egen vri på de fleste ordene. Dumbu (dumbo), mimmi (minni), ko (sko), alt som har vinger heter gakk-gakk, bessemo (bestemor), bavateve (barnetv - ikke så bekymret for mangelen av R - skjønt at den kan være vrien for mange, selv med skarring), fatt (elefant), datti (datt), eppesin (appelsin). "Setninger" kan være "tille klara" (den berømte "klare selv"-setningen, hvor tille = matilde), mamma jøøø?? (hva ER det mamma gjør??), vil isse skjeva (vil ikke ha skive) osv. Blir helt imponert når jeg hører om barna her inne som snakker helt skikkelig. Fått innkallelse til 2,5årskontroll i posten i dag, og det er neste fredag så blir spennende å høre hva de mener om utviklingen så langt. Har hele tiden tenkt at hun er relativt tidlig fysisk og at det er grunnen til at hun er noe tregere språklig, men om hun er treg-treg vil vi jo få vite håper jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 10. oktober 2007 #6 Del Skrevet 10. oktober 2007 Her i usa er det faktisk veldig vanlig at hørende barn lærer tegnspråk, slik at de som er trege med å artikulere språket kan gjøre seg forstått. Å bruke enkle tegn (eller ordentlig tegnspråk) kan gjøre det lettere for deres barn! "Sign to me" er et program (Søk på internett). Her går det i telegramspråk også, hun lærer flere språk, da... Enkle tegn "kom", "ja", nei" (du kan tenke deg enkle tegn for det), bleie (stikk ut en knyttneve og dreie knyttneven), drikke ("stikk ut tommelen og drikk av den, liksom"), stop" (lag flate hender som en omvendt T)...kan gjøre dagen enklere. Husk å si ordet når du gjør tegnet, så tar hun etter etter en stund. Skål, haha... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig mamma... Skrevet 10. oktober 2007 #7 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hvis du er i tvil ville jeg kontaktet helsestasjonen... Ikke kjekt å gruble på slike ting... Maja snakker om seg selv i 1.person en god del, og har setninger på opptil 11 ord... Snakker flytende og har et skremmende stort ordforråd, men har fått beskjed at hun er over normalen på språket, så det er ikke sammenliknbart med snuppa di, og heller ikke dermed sagt at snuppa di ikke er innenfor normalen. Noen er kjappe med noen ting, og andre med andre... (Følte det var en veeeeeldig klk setnng, he, he...) Men sjekk med fagpersonell hvis du er bekymret... Men plutselig så knekker de koden, og da babler de hull i hodet på deg!! Sender en klem likevel... *klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 11. oktober 2007 #8 Del Skrevet 11. oktober 2007 her snakker simen ganske forståelt,kan sette sammen 4-5ord nå,kommer med setninger,men nå i det siste har språket falt litt tilbake,men han er jo ørebarn,og begge dren har falt ut,så har han undertrykk i ene øret,så hører liksom "under vann" på det øret om du forstår..så tror det kan være det. Må gjette oss til av og til hva han skal frem til,men blir sjeldere og sjeldnere,men skal tilbake til ØNH 12.12, da skal det vurderes om han må ha nye dren,noen jeg vil,for vil ikke at han skal falle tilbake i språket igjen. Men han er flink da,prater hele tiden,og sier han noe som ikke er rett,så sier vi ordet i en ny setning og prøver å legge litt mer vekt på akkurat det ordet,slik at han ikke oppfatter det som at han gjør feil hele tiden,det funker av og til,men..så er det jo denne evige trassen,så er begrenset hva han vil for tiden som vi vil han skal hehe 0) Har hun vært plaget med ørene eller? Få legen til å henvise dere til øre,nese hals lege,for vanlige fastleger har egentlig ikke utstyr til å kontrollere høresel. Det er ikke vondt i det hele tatt,setter sånne ørepropp ting i et øre om gangen,så trykker (simen fikk lov å trykke) på en knapp,så vente litt så skjekkes trykke i ørene,så ser de i ørene om det er betent eller væske i mellomørene,så tar de sånn hørselstest ting også,det gjør heller ikke vondt (selv tatt) og de tar på nyfødte også,hvertfall da jeg fikk simen,setter en dings i øre,trykker på knappen,så sender den beskjed tilbake om høreselen er ok eller ikk, tar 5sek eller noe =) Lykke til=) Husk det er jo stor variasjon med barna så ikke stress,men god å få det skjekket hvertfall =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 11. oktober 2007 Tusen takk for svar alle sammen, vi får bare vente i spenning til neste onsdag når hun skal til legen, håper nesten de finner noe for da kan vi allefall gjøre noe med det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå