Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #1 Del Skrevet 10. oktober 2007 Igår var jeg på trille tur med min datter på 2 år og vi gikk langt og lenge. Ca 5 km alt i alt ! Da jeg kom hjem så var jeg så stiv og støl i hoften (spesielt på høyre side) og følte meg HELT utkjørt ! Følelsen ligner gangsperre og idag våknet jeg fortsatt øm og stiv i hoften .. med litt iling ned i låret. Kan dette tyde på bekkenløsning ?? Oj jeg ble litt redd nå - håper så inderlig jeg ikke får det ! Er 12+1 idag ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10604084-frykt-for-bekkenl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rbg27 Skrevet 10. oktober 2007 #2 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hei Jeg er gravid med nr tre og slet voldsomt med bekkenløsning i forrige svangerskap. Men jeg ble ikke plaga før i 6 mnd. Jeg hadde det også som deg for noen få uker siden, var å gikk tur i godt over en time med greit tempo. Kjente med engang jeg kom hjem at jeg var støl, og sa straks til mannen min at jeg ikke blir overraska over om jeg har gått bekkenløsninga opp igjen. Men jeg ble skikkelig støl dagen etterpå så gikk det over. Det hører og med til historien at det var ganske lenge siden jeg hadde vært ute å rørt på meg. Men husk på at alle gravide har bekkenløsning av en eller annen form. Håper at vi ikke blir plaga med det, og husk ta dine forhåndsregler. Ikke spring opp og ned trapper selv om du klarer det osv.. :-) Håper dette hjalp litt. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10604084-frykt-for-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-10605929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma-mei 240408 Skrevet 11. oktober 2007 #3 Del Skrevet 11. oktober 2007 Der har du det ;0)) Tusen takk for flott svar ! Var ganske så stiv og støl i hele går men føler det går mot bedringens vei idag.. så jeg er lettet at det ikke forverret seg ! Jeg holdt også et bra tempo på turen min på tirsdag, så selv om jeg ofte er ute på tur, så var det nok i overkant mange motbakker denne dagen! Igjen tusen takk for din fine svar og lykke til videre ! Skal følge dine råd og ikke overdrive fremover;0)) Klem tilbake Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10604084-frykt-for-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-10612342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammatilviktoriamednummerto Skrevet 11. oktober 2007 #4 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hei I følge Opstipater er det flere som får bekkenlåsning enn bekkenløsning. Det høres ut mer som om du har bekkenlåsning enn løsning. Jeg sliter med det samme som deg. Går til kiopraktor 1 gang i måneden samt ostiopat. Dette skal jeg fortsette med til fødsel for å prøve å slippe alt for mye smerter. Bekkenlåsning eller bekkenløsning? Av Jordmor Siri von Krogh Ill: Vilde von Krogh Her kommer gode nyheter for deg som opplever bekkenløsningsplager: Det som kjennes ut som bekkenløsning kan i mange tilfeller være en bekkenlåsning. Er det en låsning du har, kan kiropraktor hjelpe deg! Halvparten av de gravide som opplever at de har bekkenløsning har egentlig en bekkenlåsning. Disse kvinnene kunne vært hjulpet på en effektiv måte, sier en av Norges ledende kiropraktorer, Eirik Bjargo ved Klinikk for Alle i Oslo til BarniMagen.com. Ifølge BarniMagens store Mor- og Barn Undersøkelse 2003 opplever 14 prosent av de gravide i Norge bekkenløsningsplager. Pr. år betyr dette at 7700 gravide har denne typen symptomer. Mange av disse, kanskje opp mot halvparten, har låsninger i bekkenet som gir mange av de samme symptomene som hormonelt forårsaket bekkenløsning. Det er all grunn til å anbefale en sjekk hos kiropraktor. Min erfaring er at vi virkelig kan kan være til hjelp - ikke for alle, men for omtrent halvparten som altså har en låsning og ikke løsning, sier Bjargo. Bekkenlåsning gir i større grad smerter i korsryggen enn bekkenløsning hvor smertene som oftest sitter mer over symfysen og nedover i lysken. Bekkenløsningen er i stor grad hormonelt betinget og gjør at brusken mellom bekkenbenene foran i symfysen løser seg opp slik at man får smerter når det ved bevegelse er en ustabilitet der. En bekkenlåsning er en låsning i leddet ned mot bekkenet og kan også gi sekundære muskelspenninger. Man kan gjøre mye selv for å få det bedre, blant annet gå turer i ulendt terreng. Da bruker man alle musklene og leddene godt slik at man får mindre smerter. Den økte blodgjennomstrømningen i leddbåndene og leddkapslene smører dem og gir deg bedrebevegelighet. Svømming på ryggen vil Bjargo også anbefale og gjerne i godt varmt vann om det er mulig. Varme påvirker leddbånd og leddkapsler i positiv retning. Det kan være en av årsakene til at det ikke er så mye plager med bekkenet hos gravide i de varme delene av Asia for eksempel. Etter et svangerskap og en fødsel har bekkenet vært igjennom en stor belastning og Bjargo mener at de aller fleste ville ha godt av en tur til en kiropraktor etter fødselen, også de som ikke har vært nevneverdig plaget. Blir du plaget i svangerskapet er det veldig individuelt hvor mange behandlinger som trengs, men Bjargo sier at 6-14 behandlinger før fødselen er normalt. Det er også å anbefale videre oppfølging etter fødselen. Det har vært en prøveordning hos en del av landets kiropraktorer med refusjon fra trygdekassen for behandlinger, dette har vært vellykket og myndighetene jobber med å få satt dette i system slik at alle kan få noe billigere behandling. Men foreløpig må man betale det meste selv. Hør med legen din om du kan få henvisning, det kan gi deg litt billigere behandling, noen steder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10604084-frykt-for-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-10613659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå