Gå til innhold

Gravid, hva gjør jeg nå?


*stjerneklar med GULLSTJERNE*

Anbefalte innlegg

Hei! I dag har jeg testet positivt, og har mange rare tanker i hodet..

Hva bør jeg gjøre nå? Når må jeg bestille time hos lege? Eller bestiller man direkte hos jordmor?

 

Jeg er fullstendig uerfaren her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring fastlegen, så får du satt opp en time der først. Det blir sikkert om noen uker. Jeg skal dit når jeg er 9 uker på vei. Med førstemann hadde jeg 1. svangerskapskontroll hos legen da jeg var 8 uker på vei.

Der får du vite gangen videre ang kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du har spesielle spørsmål, ville jeg drøyd det til nærmere 12 uker før jeg gikk til legen (du kan selvfølgelig bestille time nå). Jeg var også helt fersk og visste ikke at det er større sjanse for å få høre hjertet hvis man har kommet lenger på vei, og at det normalt er lenge fra første kontroll til neste. Så hvis de ikke finner hjertelyden på første kontroll, må du kanskje vente helt til ultralyd i uke 17-19 med å få livstegn... Vi var heldige og fikk høre hjertet allerede da jeg var 9+4, men det er visst veldig ofte at det ikke går så tidlig.

 

Lykke til uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅHH tusen takk for råd og hjelp!! Jeg vil gjerne høre hjertet.. Utrolig merkelig dette her. Prøver å skrive på hovedoppgaven min, men jeg er jammen meg ufokusert her nå.

 

Hvis jeg venter da, er det slik at pappan er med på første kontroll? Eller alle? Bør jeg ta flere tester for å være sikker?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, stjerneklar!

Du kan gå hos både lege og jordmor. Så ring begge steder du. Jordmor er på helsestasjonen der du bor. Jordmor er den som kan alt om svangerskap, fødsel og barseltid, og det er der du får best hjelp. Legen kan evt. sykmelde deg hvis du trenger det etterhvert, så greit at legen også vet om deg. Kanskje du kan gå på første kontroll hos lege? Mellom uke 8-12 er første kontroll.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje spesifisere litt: Det er ikke sikkert at de finner hjertet når du er 12 uker heller, men større sjanse jo lenger du er på vei. Lurer på om det er noe sånt som etter 14-15 uker man "bør" finne hjertet når man prøver. Men som en annen sa, så er første kontroll mellom uke 8 og 12.

 

Mannen min var med på kontroll, og det syntes vi var kjempefint begge to. Tror nesten han syntes det var enda større enn meg å høre hjertet, han har jo ikke disse fysiske symptomene som jeg har... Han skal være med på alle kontroller så sant det passer. Legen min sa også at han anbefalte han å være med, men jeg har hørt fra noen andre at det er noen som ikke tar det like positivt. Men det kan dere gjøre akkurat som dere vil :-)

 

Testene skal ikke kunne være falskt positive, så du trenger ikke ta flere tester hvis ikke du har lyst. Det å ikke få mensen er jo også et godt bevis på at ting skjer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle plasser er jordmora knyttet til helsestasjonen. sist jeg gikk gravid, bodde jeg i Harstad, og der var det eget "jordmorkontor". På første svangerskapskontroll, som bør være hos legen, pga at man tar noen prøver, fikk jeg oversikt over hvilke uker jeg skulle til lege og til jordmor.

Her jeg bor nå, vet jeg ikke hvordan man gjør det. Men regner med jeg får info hos legen neste uke. Da jeg ringte for ei drøy uke siden, sa dama på legekontoret "du bør altså kome så fort som mulig du da", da jeg sa hvor langt jeg var på vei. Uten at det var noe "stress" altså. Men fastlegen min hadde ikke ledig tid, så jeg fikk med en turnuslege. prøvene man skal ta, gjør at man ikke bør komme så seint. Det er noe greier i blodet, som man skal måle, som flater ut/forsvinner/eller noe slik etter ca uke 12.

Ring i morgen du, så finner sektretæren en passende time hos deg. -og kanksje du da slipper en fullbooket fastlege, som jeg endte med...;-) (men det gjør ikke meg noe altså)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...