snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 ...mot luft i magen... lille er tre uker, og vi strever med knirking, jammer, gråt og illskrik på grunn av luft i magen. her romler og piper det. det skriker i tarmene og bobler i halsen. vi har i tillegg en del gulp, innimellom noen skikkelige sprutgulper (ikke hver dag). hender at rapen er vanskelig å få opp. men han promper, og det er bæsj i nesten hver bleie. han sover ikke "nok" på dagen, merker at han blir utilpass og trøtt. om natta sover han bedre, men våkner ofte. noen som har noen gode råd å gi oss? vi føler ikke at vi sliter med "kolikkbarn" (det er trolig verre), men skulle likt å se han ha det bedre og få ro til å sove uavbrutt.
Expat Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Antar jeg rett i at du har en ganske imponerende utdriving? Spruten står og han svelger som en helt? Går det bedre på ettermiddagen (ammingen altså), og når du ligger? Kan du forresten skrive opp hva du spiste i går? I detalj?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 I nøden kan du gi sukkervann. 1 ts sukker i 100 ml kokt vann. Gi et par ts ved behov. Sukkervann vil på en måte avlede smertene og virkningen kan vare opp til 2 timer. Men, det fjerner jo ikke årsaken til luftsmertene. Har du prøvd å drikke Fennikkel-te evt gi noen ts te til den lille? Begge eksemplene blir hvertfall brukt på sykehus til små babyer. Ikke farlig.
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2007 JA! Her er det kraftig trykk, og han sluker nok mye luft når han tar puppen. Jeg synes ettermiddagene/kveldene ofte er verst mht gråt og jammer... Han sover endel på formiddagen. Og om vi er ute med vogn, sover han vanligvis. Når jeg ligger og ammer, så slapper vi nok mer av begge to. Om han er søvnig er det litt "lettere" mht til "kaving " ved puppen. I går spiste jeg: Tre rundstykker til "brunch". Pålegg: skinke og brunost. Rømmegrøt med kanel og sukker, og spekeskinke/fenalår med flatbrød og lettrømme til middag. Smørbukkarameller, melkesjokolade, litt ostepop og litt potetgull. (Huff, tømte visst godisskapet etter helga!) Drakk vann, Gøysaft (sukkerfri) og Pepsi Max.
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2007 Så drikker jeg 2-4 kopper ammete for dagen! HVER DAG. Men barnet vil ikke ha dråpene. Blir bare hosting og kav....
LRMG Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 Mitt beste råd er å skaffe et elastisk bæresjal og ha ham der i froskestilling. Da får hele systemet massasje når han beveges sammen med dine bevegelser. Min kan ofte komme med noen alvorlige raper fra dypet av magen når han har ligget en god stund i sjalet. Vanskeligere å få ut lufta når de ligger flatt på ryggen. I tillegg sover de ofte godt i sjalet når de er små. Ellers har jeg merket at min også ofte blir liggende og småplages om natten, men det er umulig å få ut lufta. Da hjelper det ofte å vente ca 10 min etter amming og så ta han opp for å rape. Sjekk tettinntil.no
Expat Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 Forsøk å kutte Gøysaften uten sukker og pepsi maxen i noen dager. Noen barn reagerer på kullsyren, andre reagerer (sjeldent!) på kunstig sukker. Anbefaler det siden dere plages. Ellers, det er mulig at du som en av få kan ha fordel av brystskjold. Sånn over brystvorten. Ihvertfall i begynnelsen av måltidene når han er våken. En annen ting du kan prøve er å presse innsiden av håndleddet mot den andre brystvorten, slik at utdrivingen hemmes. (forresten, går du til ammehjelpen.no og søker på udriving så ser du et kult bilde!) Du kan også la ham die i sovende tilstand, det er de som kom igjennom det (inkl hun med bildet!) med amming bare når barnet sov! Dette med bæresjalet kan være løsningen for dere! Der kan barnet "bo", spise, sove. Bare ute for å få ny bleie...
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. oktober 2007 tusen takk for råd. husker deg fra to år tilbake og, expat! du er en iherdig, grei og dedikert ammehjelper!!! takk. skal se om jeg klarer å kutte brus. safta er grei... OG jeg skal teste ut hemming av refleksen. til nå har jeg prøvd ut å trykke inn den han suger på, hvis han slipper - for å gi han tid å svelge. ville si at vi har hatt en fin natt og dag nå! han har sovet masse og godt. og jeg skal skaffe spebarnsinnllegg til ergoselen min... smask til dere her inne.
Ei stor og ei lita:) Skrevet 10. oktober 2007 #9 Skrevet 10. oktober 2007 Vi hadde problemer med at lille gullet ikkje fekk sove av di ho tudeleg var plaga med luft i magen. Ofte verst om kvelden og natta når ho skulle sove. Det var tydeleg at ho var kjempetrøtt, men låg uroleg og mykje grynting og stønning. Kunne bruke over to timar på å få henne til å sove om kvelden pga opp og rape, ned for å sove, opp og rape ned for å sove osv. Løysinga vart faktisk at ho fekk ligge på magen på stellebordet ei lita stund før vi tok på nattbleie. Slik fekk ho både trene nakke og ho fekk ut siste rest av luft og ofte "overskudds melk". No er vesla litt over tre mnd, og vi har fortsatt denne rutina. Fungerar kjempegodt for oss, ikkje sikkert det er løysinga for dokke. Men du bad om mitt beste råd:) Lykke til
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 10. oktober 2007 Takk! Vi strever også med rapen. Må ofte plukke han opp etter en stund, gynge gynge, gynge, klappe,, stryke dunke, og håpe, håpe, håpe! Det er et godt råd! Og jeg skal prøve i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå