Tommage♀♂ Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 De tar hele parkeringsplassen vår, sånn ca 30 kvm. Vi har leieboer som trenger parkeringsplass + hver vår bil, og nå må vi ta en stor del av hagen vår til dette. Problemet et at den delen av hagen som ligger ut mot veien, og som skal brukes til dette er en smal tarm hvor det ikke er plass til 2 biler ved siden av hverandre, og det må vi jo ha! Kan jo ikke ha det sånn at leieboer parkerer oss inne liksom... Statens vegvesen vil grave ut den delen av hagen og gruslegge den, that's it. Langs hele den delen av hagen er det en tykk steingard, denne kan rives og erstattes med gjerde, da blir det bedre plass og to biler kan med nød passere hverandre. Bør jeg be dem ordne dette for oss, eller forlanger jeg for mye da?
Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #2 Skrevet 9. oktober 2007 absolutt ikke. synes jeg du kan kreve. dere har jo rett på en økonomisk godtgjørelse også, for tomten deres faller i verdi , og dermed også huset.
LegallyBlond Skrevet 9. oktober 2007 #3 Skrevet 9. oktober 2007 Nå er jeg IKKE sikker på hva dere har krav på, men mener da at dere uansett har rett på økonomisk kompensasjon for den delen de tar og så tror jeg at de må ordne opp sånn at det blir mest hensiktsmessig for dere. De "tar" jo tre parkeringsplasser, som dere trenger, da bør de jo gjøre det de kan for å gi dere de samme mulighetene på den nye parkeingsplassen. Sånn er det iallefall for bestemoren til sambo, som er i en liknende situasjon. Men om de ordner opp av godvilje eller plikt er jeg usikker på...
Tommage♀♂ Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2007 De må betale oss 20 kr pr. kvm de tar eller noe, hehe... Ikke mye å bli rik på! Men de er jo villige til å ordne litt for oss da, men da de var her i dag var det sambo som pratte med dem, og han våget ikke "kreve" noenting i frykt for at de skulle slå seg vrange... De sender oss et forslag over det de sa i dag, og da kommer jeg til å be om riving av gard og nytt gjerde. Så får vi krysse fingrene!
Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #5 Skrevet 9. oktober 2007 det hørtes jo alt for lite ut spør du meg !! tidligere nabo av meg måtte ofre deler av tomten til veg, og fikk en kompensasjon på 70.000 for verdi nedgang på eiendommen
mammaTiL4gutter Skrevet 9. oktober 2007 #6 Skrevet 9. oktober 2007 Sånn ble det gjort hos oss: dem betalte kvm.pris på all den plassen dem tok.. de ordna opp ny avkjørsle som ble i samme stand som den vi hadde fra før.. planta opp igjen busker å sånn vi hadde der... erstatta det som ble ødelagt ve flytting.. vi krevde også att dem satte opp nytt gjerde på ene sia,pga trafikk,og att vi hadde små barn..)det var grunnen vi ga dem når dem spurte hvorfor vi villa ha gjerde mot gangvei.... en 2åring stopper ikke opp å ser om det er vei eller gangfeltet han går på da.....
Tommage♀♂ Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. oktober 2007 Hmm, leter på lovdata etter noe om dette, men vet ikke helt hva jeg skal søke på... Noen som vet?
LegallyBlond Skrevet 9. oktober 2007 #8 Skrevet 9. oktober 2007 Hehe..BURDE vite, hadde om dette på skolen i fjor høst men da var jeg nygravid og dårlig...Og nå er jeg så trøtt at jeg ikke husker noen ting. Men du kan jo rope på noen jurister her, de skulle iallefall vite hvilke rettsområde du burde søke på. Tror kanskje du er inne på tingsrett. Hva er det det heter når kommunen tar av fast eiendom? det har et navn, men er som sagt så trøtt at det står helt stille her... hvis du søker på det ordet + tingsrett så får du kanskje opp noe relevant på lovdata. Ellers kan du jo ta kontakt på jussformidlingen å høre om de kan hjelpe deg å finne ut hvilke rettigheter du har. Denne tjenesten er gratis.
camilla^ Skrevet 9. oktober 2007 #9 Skrevet 9. oktober 2007 Vet det er forskjell fra sted til sted ved dette. Hos min søster står det i papirene når de kjøpte huset at det er regulert til gang og sykkelvei på deler av demmes tomt. De har ikke krav på noe når dette blir gjort. De ordner veien og slikt, men ikke noe mer enn det. Nå har det ikke noe til eller fra om de lager gangsti der, ubrukt plass av hagen og de har heller ikke liten hage.
Himmel og hav Skrevet 10. oktober 2007 #10 Skrevet 10. oktober 2007 Har du sett i ekspropriasjonserstatningsloven? http://www.lovdata.no/all/hl-19840406-017.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå