Chaiemae Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 På et annet forum er det noen som skriver at man ikke får de samme økonomiske rettighetene dersom man bevisst blir alenemor. Dette mener jeg er bare tull. Har jeg rett? De sier at man bør opppgi ukjent far istedenfor donor.
liesje Skrevet 9. oktober 2007 #2 Skrevet 9. oktober 2007 Ja nå kjente jeg at jeg ble provosert, enig med deg dette må være bare tull, hvordan skulle det håndheves.
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 Det samme har jeg hørt. Men jeg las en plass, at det er vist ikke slik det skal være. Så muligens det er noen saksbehandlere som tar avgjørelser som de mener loven skal være. Men jeg føler meg ikke trygg før jeg tar telefon til NAV for å høre.
Chaiemae Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2007 Skriv svaret du får her etterpå da.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #5 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har fått donorbarn og akkurat vært gjennom papirmølla hos NAV :-). Samme rettigheter som andre alenemødre. Rett til utvidet barnetrygd, kr. 1940 per måned (husk å søke om utvidet barnetrygd etter fødsel, tar ca 3 mnd før man får det og det etterbetales. Vanlig barnetrygd går automatisk). Forskudd farsbidrag på kr. 1260 (tror jeg), får man hvis man tjener under 6 G (ca. 403' i året). Jeg får ikke dette, så ikke helt sikker på mnd beløpet. En del får det regulert nedover etter inntekten sin, men siden farsskap ikke er fastsatt har man egentlig krav på maksbeløpet på 1260 pr. mnd. Hvis man har veldig lav inntekt har man krav på overgangsstønad også, men dette kjenner jeg ikke regelverket på.
Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #6 Skrevet 11. oktober 2007 Hei Anonym Takker for svar. Har du noen "lover" jeg kan referere til, da jeg kommer til å søke etterhvert, og de ikke vet hva de skal stille opp med?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #7 Skrevet 11. oktober 2007 Hei igjen Hvis du går inn på NAV sine hjemmesider finner du ting og tang under enslig forsørger. Retningslinjene der gjelder deg også. Lykke til!
Kjempeglad mamma Skrevet 23. oktober 2007 #8 Skrevet 23. oktober 2007 Hei! Stemmer at en får dobbel barnetrygd og "farsbidrag". I tillegg får dere barnetilsynspenger (til dekning av barnehage evt. SFO) dersom dere tjener under 6G. Da dekkes 62% av kostnaden av det offentlige. Jeg betaler f-eks. rett under 1000 lappen i måneden for barnehageplassen.
Kjempeglad mamma Skrevet 25. oktober 2007 #9 Skrevet 25. oktober 2007 Hm, sjekket litt nærmere, det var faktisk 64%...
ønsker1til Skrevet 27. oktober 2007 #10 Skrevet 27. oktober 2007 som enslig forsørger har du rett til overgangsstønad: jeg har sjekket dette: tjener du f.eks 220.000 får du 4014; pr.mnd tjener du 232.000 får du 3680; pr.mnd beløpet blir mindre og mindre jo mere du har i årsinntekt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå