Gå til innhold

Kan jeg male paneltaket mitt uten å bruke kvistlakk, når jeg for to år siden beiset det med panelbeis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og da mener jeg at taket er "kalkhvitt", liksom.... Hvis noen skjønner... Brukte ikke kvistlakk før jeg beiset da, men tenkte jeg måtte bruke det nå før jeg maler, men så sa svigermor at jeg ikke behøvde det, siden det allerede var beiset. Håperhun har rett! Har hun det?

Fortsetter under...

Skrevet

Du bør bruke kvistlakk for å `kapsle` inn kvistene forde om du har beiset..

Skrevet

Hun har ikke rett. Men det er fort gjort å påføre kvistlakk. Selv min over hundre år gamle panel trengte kvistlakk. Den var malt fra før. Fant det ut etter at jeg hadde malt. Tips: flekk over kvistlakken med malingen du skal bruke, så slipper du muligens unna med to strøk.

Skrevet

neida... dette gjorde jeg for 2 uker siden... taket vårt har panellakk og nå malte jeg d.. og rådet fra maxbo var å grunne taket først, med ei grunning som inneholdt kvistlakk.. så malte jeg d 2 strøk med oljebasert maling.. lykke til!!

Skrevet

Her har vi malt panelen uten kvistlakk, men med akryl maling. Grunnen til det er at jeg fikk beskjed om at de små burde være ute av huset 2-3 dager etter kvistlakk/oljemaling... Så da ble det bare akrylmalingen. Men har blitt bra alikevel, ser kvisten men ikke mye.

Skrevet

Ta deg bryet med kvistlakk. Er så kjedelig å male over tre strøk fordi du ikke gjorde det. Som sagt. Går veldig fort og tørker med en gang

Annonse

Skrevet

Har aldri brukt kvistlakk, og vi ha malt en god del ny panel. Både vegger og tak :o)

Her synes ikke en eneste kvist, og ikke har jeg sett en eneste liten dråpe med kvae.....

Her har vi konsekvent malt to strøk med maling...

thats it ;o)

Skrevet

Det kan ta en stund før det syns. Noen år.

Skrevet

Sikkert kjekt å bruke kvistlakk, men da må man jo sende ungene avgårde 2-3 dager da!

Skrevet

Har bodd her i 6 år så ville tro du skulle ha sett det nå :o)

Vi har brukt en god del granpanel fordi det hele tiden har vært klart at den skulle males... denne har kanskje litt færre og litt "snillere" kvister.?.. ;o)

Skrevet

Det stemmer. Gran er "bedre" å male uten kvistlakk:) Man trenger ikke lufte i flere dager. Tørker jo med en gang. Lukter mye lenger av malingen. Selv vannbasert.

Skrevet

Kommer helt ann på om det er gran eller furu...

Furu må du bruke kvistlakk på, mens med gran slipper du..

Hvis du ikke gjør det på furu, så syntes kvisten igjennom malingen. Dvs hvis du maler hvitt "svetter" kvisten så det blir mørkt der kviste er.. Og det sier sambo nå etter jeg malt 3 strøk i fjor..

Grr..

Og han er trelastteknikker..

Kunne sakt det før da..

Kanskje få han til å male på nytt...

Skrevet

Ok. Takk for svar, jenter!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...