Gå til innhold

Hva tar dere med til babyen i sykehusbagen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hvor du skal føde. Jeg fødte første gang på Ullevål for to år siden og jeg ble mildt sagt overrasket da jeg oppdaget at jeg burde hatt med alt jeg trengte til babyen selv.

Jeg trodde også jeg skulle få låne klær og at stellesaker skulle være tilgjengelig, men det eneste vi fikk var en liten trøye og en liten lue som de tok på henne med en gang hun var ute av magen. I tillegg fikk vi en startpakke som bestod av bleier til babyen og nettingtruser og megableier til mor. Vi fikk ikke stellesaker som salve, badeolje osv. og absolutt ingen klær hun kunne ha på mens vi var på sykehuset.

Jeg hadde i utgangspunktet bare med hjemreisetøy, så mannen min måtte kjøre hjem og hente både pysjamas, sinksalve, badeolje og litt ekstra klær.

Jeg har senere fått vite at det er annerledes dersom man blir liggende på en barselavdeling etter fødsel. Der får man visstnok alt man trenger. Vi ble flyttet over på sykehushotellet til Ullevål to timer etter fødsel fordi alt hadde gått bra med både meg og babyen. Når man havner på sykehushotellet, blir man i stor grad overlatt helt til seg selv og det gjelder visstnok også det utstyret man trenger mens man er der.

Men uansett; bagen bør inneholde følgende:

Til babyen:

Noen sett med klær (for sikkerhets skyld)

Pysjamas

Stellesaker (sinksalve, våtservietter og badeolje)

Hjemreisetøy inkl. lue, votter og en kjøredress babyen kan ha på seg i bilen. Det er jo kaldt i november.

Husk for all del å montere bilsetet i god tid før fødsel, for disse kan være litt trælete å få på plass første gang man skal gjøre det :o) og man er stresset nok som det er første gang man skal ut på kjøretur med den lille :o)

Til deg selv:

Store truser (de største du kan få tak i da de skal inneholde enorme bleier de første døgnene)

Romslige behagelige klær - gjerne treningstøy (lurt å ha med flere skift, da man blør ganske mye og da kan det fort blø litt igjennom bleiene)

Innesko/tøfler du kan ha på sykehuset

To-tre amme-bh'er

Salve til såre brystvorter (du blir utrolig fort sår etter et par gangers amming) Salve fås kjøpt på bl.a. Baby-shop.

Toalettsaker

Lader til mobiltelefonen - dette er ikke det tidspunktet man har lyst til å gå tom for batteri :o)

Lykke til med pakkingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...