Gå til innhold

April: Fikk avslag på lånet...

Lykkelig mamma...

Anbefalte innlegg

Er temmelig deppa nå, fikk telefon fra banken i dag der de ga meg avslag på lånet jeg trengte for å kjøpe x'en ut... Ønsker så inderlig å kunne sitte med huset som tross alt er barndomshjemmet hennes og mitt hjem de siste 7,5 åra... Ba banken om hjelp til å sitte med det i 2 år, slik at Maja kan få etablere seg på ett nytt setd av gangen, så ikke alt blir nytt og opprivende oppi det hele... Om 2 år har jeg enten en ny person å dele utgiftene med, eller så har vi et husprosjekt i familien i gang som jeg hopper på... Either way ba jeg kun om hjelp i 2 år, og det avslo de... Jeg har regnet på utgiftene, både de månedlige låneutgiftene, de månedlige og årlige utgiftene til alt annet som strøm, bleier, tv-lisens, veiavgift, forsikringer mm. og har med egne øyne sett at det skal gå greit fordelt på 2 år, og da irriterer det meg at banken ikke har tro på meg!! "Vit vi er der" reklamerer de med... KYSS meg en viss plass!! Huset er verdt en halv million mer enn jeg vil låne, det er snakk om en halv million mer i gjeld enn om jeg kjøper noe annet... Er det mulig å være så sneversynte?? Må ta runden rundt til andre banker og høre om de vil ha en ny kunde... Noen som kan anbefale en vennlig og omsorgsfull bank???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, uffda! Var det mye om å gjøre da? Hva var begryunnelsen deres? La du frem et regnskap der du vist at du kan klare det? Kan du på noen måte skaffe deg noen leieinntekter, da? En venninde som trenger hybel? Eller foreldre som kan leie lager hos deg en peridode - barte sånn for å spe på inntekten så kan du betale det tilbake siden..... Eller har du noen som kan kausjonere? Legg frem gode kalkyler.....og let med lykt og lupe etter muligheter til å øke inntekten eller minske utgiftene....Hvor mange prosen av det du trenger får du låne da? Kanskje kommunen kan hjelpe deg med resten. Er det ikke noe som heter etableringslån? Spør inne på aleneforeldreforeningen, Sikkert mange som har vært i denne problemstillingen der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ingen begrunnelse annet enn at likviditeten min ikke var god nok...

Har kursinntekter, ekstra barnetrygd, dekket 64% av barnehagen, barnebidrag, skatteklasse 2 o.l. + en del penger i bakhånd som budre tippet det i min favør, men det har ikke blitt bektlagt nok tydeligvis... Fikk heller ikke se regnestykket til banken... Kausjonist var ikke aktuelt da huset har mye større verdi enn lånet jeg søkte... Har mulighet til å få far med som medlåntaker, men selv DET var ikke godt nok for banken... Grrr... Skal ta runden på torsdag og regelrett tigge!!

Skal også sjekke kommunen ang. reetableringslån, muligens jeg kan få det på det beløpet jeg mangler, og da tror jeg kanskje banken kan gå med på å la meg beholde det lånet vi allerede har iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som om du har mnage gode argumneter! Er nesten sjokka over avslaget! Dette tror jeg nesten at jeg hadde klaget på..... Be i hvertfall om en begrunnelse. Dere har jo en ny takst på huset også, så sikkerhet bør jo ikke være et problem. Hvis du i tillegg kan få hjelp av din far.....det MÅ da gå ann å finne en løsning på dette! Vi har forresten DnBNor. De har være veldig greie med oss og lånetilbud (nesten sånn at vi føler de ønsker å "selge" oss mer lån enn vi vil ha) Nå vet jeg ikke om de er en "koselig" bank sånn ellers, men uansett hvem du bruker så prøv hos konkurrentene! Er det mange ganger inntekten din du trenger da?.... Finn ut hva som er maks de vil gi deg og prøv å finne en løsning med resten med din far, kommunen etc. Jeg tror dette vil løse seg. Mener å ha lest en gang at små lokale sparebanker er de greieste, men var på venninnekveld i forrige uke der dette temaet kom opp. Det var inntrykket motsatt...at det var det store bankene i byen som "pøser" ut lån, men bygdebankene skaper leven av små lån...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg SKAL få til dette... Gir meg ikke med det første... ;-( Skal ofre det aller meste for å kunne beholde huset et par år til jeg vet mer hva veien videre bør være... Unner heller ikke HAM gleden av at jeg må selge og ikke klarer det jeg har satt seg som mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det var ganske overraskende når jeg leser hva du har med deg i denne låneprosessen... Syns absolutt du skulle tatt deg en runde og hørt deg litt om. Selv har vi Postbanken og fått kjempegod service fra "vår mann i banken" men nå har han sluttet der så kan ikke anbefale noen spesiell... Ville hørt med Sandnes Sparebank, Nordea, Postbanken - ja alle sammen egentlig. Syns det er meget merkelig at de til og med nekter mtp å ha en "ekstra" person som medlåntager??? Go for it, dette SKAL gå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var lånet i boks!! Fikk lån i en bank jeg aldri har vært kunde... Hele vurderingen tok ca. 20 minutter... Far blir da stående som medlåntaker, og det fikk SR-bank også tilbud om, men der spurte de ikke engang om inntekten hans eller noe som helst... KJØSS meg sier jeg bare... Ringte opp kontaktpersonen min der og sa hvordan det lå an, og han var glad det hadde ordnet seg for meg, men prøvde ikke å overtale meg til å få se på tallene en gang til, så da mister de meg som kunde for godt... Fyttikatta som Maja sier, slike folk gidder jeg ikke forholde meg til... "Vit at vi er der"... Yeah right!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Nå ble jeg skikkelig glad på dine vegner!! ;) Er det SR-bank som ikke vil gi deg lån??? Vi har veldig god erfaring med de... Merkelig.. Kommer ofte an på hvem man treffer på, ja...! Kjempebra at det ordner seg!!! Lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var SR-bank, som både jeg og resten av familien har vært trofaste kunder hos hele livet... Nå snakket far med en av banksjefene i SR-bank, og VIPS, så var visst de også interesserte i å ha meg som lånekunde likevel... He, he... Ja, ja, LÅN får jeg, og DET er det viktigste, uavhengig av bank... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at alt har ordnet seg for dere!! Har ikke fått med meg at du og Maja er alene heller jeg, har visst ikke vært så mye inne på dataen i det siste nei, hehe... ;) Men hvordan går det med dere ellers? Har tenkt så mye på de koselige turene vi hadde i Sandved parken, kunne virkelig tenkt meg å tatt en ny tur i nærmeste fremtid jeg!! Vil du være med? Må få med Yaddaline også, hadde vært supert! Jeg er sykemeldt hele oktober etter å ha tatt min så lenge etterlengtede mageplastikk operasjon *hurrahurra*, så for meg passer det stort sett hver dag, hehe! Ellers har jeg som regel ikke så mange planer i helgene! Gi en lyd dersom det passer for dere! :o)

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjempekjekt å få treffes igjen!! Må se litt hvordan omsorgsfordelingen blir fremover, men så snart jeg vet når jeg har ledig helg, så er jeg glatt med i Sandvedparken igjen!! Har en ting jeg er litt nysgjerrig på og vil spørre deg om... He, he, NÅ kan du lure nå... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OIOIOI, du må jo ikke si slik da, hehe, er så nysgjerrig at jeg nesten faller av stolen, hehe.... :D Gi meg et hint da... hehe... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...