Gå til innhold

Svingbare hjul VS faste?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hadde først vogn utenssvingbart hjul og savnet det.

Solgte den og kjøpte meg en med sviingbart og deeeeet var noe annet det :o)

Det er så stor forskjell å trille at jeg ikke kan skjønne at noen vil ha med faste forhjul.....enten det er ett, to eller fire av dem.

jeg har to vogner, en med tre og en med fire hjul, begge har faste hjul fordi jeg bruker vognene mest på tur i skogen og ofte i ulendt terreng. da kan jeg ikke ha låsbart hjul fordi det ofte går istykker ved slik bruk.

i byen og på butikken kunne jeg godt tenkt meg svingbart hjul, men med mitt bruk har jeg større glede av vogn med fast hjul. til normal turgåing er nok svingbart hjul kjempefint.

finn ut hva du kommer til å bruke vogna til og husk at jo tyngre barnet blir jo vanskeligere blir det å vippe opp vogna for å svinge, spesiellt hvis vogna i seg selv veier mye også. vogn på 16 kg med 13 kg barn oppi er tungt å manøvrere : )

jeg har en vogn 4-hjuling med lett svingbare fremhjul....den beste vognen jeg har hatt....den er litt tung som gjør den stødig når man triller og man klarer helt fint å trille den med kun ei hand....

og et enda større pluss.... de tar kun inn et par av den modellen på hver butikk....

jeg har hatt vognen i 3 år og har sett en person med samme vogn en gang...... fått mye skryt av tøff vogn...

merket er trax:)

Jeg har ennå bekkenløsnig etter ett år og har både vogn med svingbare hjul og faste hjul...går jeg mye med den med faste hjul får jeg vondt mellom skulderbladene siden man må vippe hver gang man svinger men kjenner ikke noe smerte i bekkenet..vogna me svingbare hjula er grei å bruke på kjøpesenter/butikken til små ærend men kjenner det i bekkenet etter en stund siden man må bruke bekkenet for å vri...

Jeg har hatt alle typer :-)

Kort oppsummert:

Det tyngste å manøvrere er 4 hjul og knekk-styre pluss mye fjæring (typsik Brio, Simo). For å endre retning må d jo trykke ned styret, men du må jo trykke ned omtrent en halv meter før det skjer noe... TUNGT.

Neste er 4 hjul med teleskophåndtak, samme prinsipp, men du slipper å dytte styret så langt ned. Bedre for ryggen.

3 hjul m fast forhjul- veldig greit å manøvrere, selv om du har en stabil vogn. De er som reget lettere enn 4-hjulingene å vippe bakover når du skal svinge pga annet tyngdepunkt.

Lettest: 3/4 hjul med svingbare forhjul. Latterlig enkelt å manøvrere, men vogn kan samtidig bli mer ustabil og ha lettere for å velte. JEg har som sagt prøvd alle og endte opp med en smal 3-hjuling med fast forhjul.

Ulempen ved 3-hjulingene er at ingen har vendbart styre, få har vendbar sitedel, og de er som regel veldig brede i forhold til 4-hjulingene.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...