Gå til innhold

Hvor og når osv.... håper noen kan svare meg=)???

Anbefalte innlegg

Vi bor på møre, og må kanskje ha assistert befruktning da mannens sædceller ikke er som de skal... (mange av dem)

Hvor er nærmeste sted vi kan gjøre det? Og er det lang ventetid? Hvordan virker dette? Må vi være borte mange dager? Blir man sykmeldt etter noe slikt? Må man ta det med ro? Er sjangsen stor for at det klaffer ganske kjapt?? ÅÅÅÅ har så mange spm...

Fortsetter under...

Hei.

Har akkurat vært gjennom første IVF forsøk v/ st olavs, og er nå 5 uker på vei.

Først vil du bli nedregulert med nesespray i ca 2-4 uker, for så å bli stimulert i 10-14 dager for å fremme vekst av folikkler (eggposer). Du tar da daglige injeksjoner med FSH. Under denne behandlingen er det nødvendig med en eller flere ul undersøkelser. Når eggposene er store nok setter du eggløsingssprøyte og da henter de ut egg etter ca 36 timer. Jeg ble selv sykemeldt fra den dagen de tok ut egg tom den dagen de satte inn.

Dere har en spennende prosess foran dere... Lykke til

Annonse

Tusen takk svehe..

Men skal jeg ta ut egg da? Er det nødvendig liksom?

Forstått det som at hans gode svømmere skal tas ut og injekteres i meg..??

Jeg har eggløsning og alle prøver er fine=)

Hvor lenge ventet du før du kom til?

Skal sambo avlevere prøve der rett før? Eller tar de og fryser?

Hvor lenge måtte du være der? Fort gjort? Sorry alle spm men lurer så fælt.

Skjønner godt at du har mange spm...

Jeg ble selv operert for omfattende endometeriose i mai, og begynte på nedregulering rett etter operasjonen. Så det har vært en litt lengre prosess hos oss siden jeg hadde en stor operasjon. Men når man først har kommet inn og begynt på utredning så går det jamt framover. Må virkelig skryte av St Olavs og staben på fert klinikken der.

De tar nok ut egg hos deg også ja...

Samboeren din må levere sædprøve samme dag som de henter ut egg . Selve egguthentingen tar ca 15 min, og gjøres ved hjelp av ul gjennom skjeden. Du får da smertestillende medikamenter. Jeg kjente ingen ting av dette inngrepet. Når de har tatt ut eggene så injiserer de en spermie direkte inn i egget . (ICSI) Etter inngrepet måtte jeg være der i ca 30 min før vi fikk dra hjem igjen. En til to dager etterpå vil de på laboratoriet se om eggene har blitt befruktet og om de har normal celledeling. Er det flere egg som har blitt befrukta vil de vel fryse ned noen av dem. På dag 4 etter egguthentingen ble det befrukta egget satt tilbake hos meg. Så nå håper vivirkelig at dette går!!!

Skjønner at du lurer masse og håper du har fått svar på noen spm...

Svehe

Å, håper det klaffer for dere nåda=)

Okay... tusen takk for alle svar. Virkelig snilt av deg å hjelpe meg med alle spm=) Hehe, sitter her med høyt lesing til sambo.

men for oss som bor på møre er vel Trondheim det nærmeste sykehuset hvor de utfører dette på. Driver jo å tenker på hva jeg skal gjøre i jobb sammenheng om dette skal bli aktuelt, vet jo ingenting om det før svar på neste prøver... håper jo at de skal være bra og at vi får til dette alene, men er liksom forberedt på at vi sikkert må ha hjelp, klarer ikke helt å se for meg at en antibiotika kur skal gjøre susen og så skal alt være bra liksom.

Fikk virkelig mange svar fra deg og setter veldg stor pris på det!!!!

Tusen takk atter en gang.

jeg bor på møre jeg oxo vil skryte veldi av st.olavj.jeg hadde ville valgt dem ,dem er så snille og koselige omtanksom og veldi flinke!

vi prøvde antibiotika kur på mannen og det funka dem blei bedre:) men vi måtte ta ivf likavel!og no er jeg gravid

Hei snoopy80GRAVID..

Kanskje du kan svare meg på enda mer?=) Hehe...

Var den kuren pga røde/hvite blodlegemer? Hva vil det si sånn egentlig?

Hvor lenge gikk det fra dere fikk vite dere fortsatt måtte ha hjelp til første forsøk?

Har holdt på så lenge nå at føler liksom at ting ikke skjer fort nok, selv om de skjer så fort de kan=)

Dere var på st.olav`s....(oslo)?

Se her.. er så lite inne på både sykehus og alttingen at jeg ikke engang vet hva som er hvor.... hehe=)

Og så lurer jeg på en ting til.... leser om mikroinjeksjon (der setter de sædcellen inn ved hjelp av et lite kateter) Er det dette jeg skal tror dere? Eller MÅ egga ut?

Hvor lenge ble dere borte? Greit å spørre når dere er fra samme stedet=)

og til deg svehe....

Tusen takk atter en gang, Du har vert til uvurderlig hjelp med de første tankene og spm som dukker opp når en får vite at en mest sannsynlig ikke vil klare dette uten hjelp=)

Det er nok meeeget spesielt og gruer meg litt til å starte liksom men gleder meg også for da er vi "i gang"...

Vel, løper på jobben, ha en riktig god dag=)

Annonse

Okay... det vil da være korteste reisemåten for oss...=)

Nå gjenstår det bare å få vite hvor lenge jeg evt må være der..?=)

Og du ble sykemeldt fra uttakk til innsatt?

Jeg jobber 100% i hjemmesykepleien med ganske tøffe tak til tider... er vel kanskje ikke så bra det?

Det er det jo aldri da men...

Vet at St Olavs er behjelpelig med å tipse dere om evt overnatting mens dere er i trondheim. Jeg ble sm fra uttak til egget ble satt inn igjen ja, ca 1 uke. Er ikke sikker på hvordan de gjør det når du er igang og må inn og sjekke hvor store eggposene dine blir av behandlingen...Jeg fikk beskjed om å ta det med ro samme dag som det ble satt inn, men ellers så skulle jeg leve som vanlig både når det gjelder jobb og trening=)

Om du går inn på st olavs sine hjemmesider, og klikker deg inn på avdelinger, og finner fertilitetsseksjonen så står det endel info der... Jeg så endel på de sidene ihvertfall...

Thanx=)

Du er jo myyye til hjelp du=) Sitter med høylesning til sambo her.. hehe=)

Men som for oss som må reise dit må vi vel evt være der gjennom hele prosessen... og fra det blir tatt ut.. til det blir satt inn går det vel noen dager.. som du sier..ca en uke.

Men de skal vel stoppe min produksjon først for så å sette sprøyte så EL skjer..?

Og deretter ta ut eggene.. en dag/ noen dager etterpå.?

Hmmmm, tenker på så mye da!

Må nok innpå sidene og myse=)

Vet så godt hvor mange spm som svirrer både før man kommer igang og etter at man har starta på=)

Først blir du nedregulert ja- og kommer i en kunstig overgangsalder. Når du er ferdig nedregulert så blir du stimulert med FSH, sprøyter som du setter selv hver dag i ca 9-14 dager. Det er når du blir stim med FSH at du må inn for å sjekke hvor stor eggposene er. Når legen synes de er store nok setter du eggløsningssprøyte og da blir det egguthenting etter ca 36 timer=) Og da vet du, må dere bare vente og se om eggene blir befrukta før de settes in igjen etter 2-5 dager....

Håper det går bra for dere=) og at dere kommer igang snart. Så forresten at det er 3-4 mnd ventetid på St olavs nå.

Spennende det her...

Aha.. sprøyter selv?? uff og uff... har jo sprøyteskrekk!!!!!!!

Jaja, skal vel overvinne frykten... ojojoj, litt nærvøs her nåda!!=) Store sprøyter?

Men jeg må spørre en gang til jeg...(håper dette ikke blir mas, litt treg jeg da)

Men om samboer får tatt ut noen av sine gode sædceller, hvorfor må mine taes ut? Hvorfor kan de ikke bare innføres i meg? Hvorfor må de ta ut egg fra meg?

Dette er det også ingen ventetid på=)

Du maser da vel ikke=)

Oj oj tenkte jeg også når jeg skulle begynne og sette sprøyter selv... Men det gikk kjempebra;) Brukte lang tid da sykepleieren skulle vise meg hvordan de skulle settes... Sprøtene er ikke store nei... Er en sprøyte penn, med veldig tynn spiss... Det går så bra så...

Det er nok slik at de må ta ut egg fra deg og befrukte eggene dine med din samboers sædceller ja. Det er vel fordi det er størst sjanse for befruktning da. Da setter de jo inn en sædcelle i hvert egg. og ser om de blir befrukta.

Om de bare hadde innført sædcellene i deg så har de jo ingen kontroll på om det funker eller ikke:o)

Hele denne prosessen er veldig kontrollert av legene, og jeg må si vi har følt oss i veldig trygge hender hele tiden...

Åh, så det kan minnes mer om insulin-penner da kanskje? hehe...

Så de må ut uansett? Ja som du sier så er vel sjangsene størst for at det skal lykkes på den måten=)

Håper bare det ikke blir så lenge til vi får vite hva vi skal forholde oss til=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...