Gå til innhold

Hjelp til å takle skyldfølelsen..?


mamma&urokråka

Anbefalte innlegg

Jeg merker at jeg sliter skikkelig med selvfølelsen når det gjelder mat, og hva jeg kan og ikke kan spise. Jeg føler meg så presset til å spise sunt. Jeg har bedt samboeren min om ikke å prate om det, for jeg blir så lei meg når han snakker om det. Han har sluttet med det, men jeg føler meg likevel presset. Vet ikke av hvem, kanskje meg selv? Jeg er ikke overvektig. Jeg er 160 cm høy, veide 51 kg da jeg ble gravid og har gått opp 5 kg. Er i 25 uke nå, så er jo ganske normal. Men jeg spiser ikke så veldig sunt. Eller de måltidene jeg spiser er sunne. Vi spiser ikke ferdigmat, spiser fiberrik frokosblanding eller grovt brød til frokost, litt frukt og/eller grønnsaker hver dag, men ikke nok. Har veldig lite jern, og jordmor snakker masse om kosthold hver gang jeg er hos henne. Hun sier ingenting om at jeg må ha bedre kosthold, men prater om det generelt. Da føler jeg meg enda mer elendig. Jeg har skikkelig dilla på to ting. Cola og sjokolade. Prøver å ikke få det i meg hver dag, men ærlig talt blir det rundt 5 dager i uka. Føler ikke at jeg kan prate med noen om det, men blir skikkelig lei meg og begynner nesten å gråte, fordi jeg føler meg så slem mot babyen min hver gang jeg spiser eller drikker noe sånt. Jeg kjenner ingen andre gravide, så jeg vet ikke hva som er normalt. Vet bare at jordmor sier: ikke drikk brus, juice eller saft og ikke spis godteri, og ikke mer enn to frukt hver dag. til og med mer enn to frukt er visst usunt ifølge henne..

 

Høres kanskje hysterisk ut, jeg vet ikke. Hva er egentlig normal? Er jeg slem mot babyen min som får i meg så mye cola og sjokolade? Jeg VIL jo ikke være usunn, men cola og sjokolade er det jeg har fått dilla på, og da klarer jeg nesten aldri å la være. Jeg føler ikke at jeg kan prate med noen fordi alle sier :"jeg forstår deg, MEN det er jo sant at du må være sunn og prøve å la være..." og det gjør at jeg føler meg enda mer presset, og blir lei meg..

 

Har noen noe råd om hvordan jeg kan klare å la være å spise så mye sjokolade og drikke så mye brus, eller kvitte meg med skyldfølelsen..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

Du har absolutt ikke lagt på deg mye, og du veier jo ingen ting:) I forhold til høyden din har du ingen ting å bekymre deg for!

Når jeg var gravid ( junior blir 6 mnd) drakk jeg brus og spiste godteri! Og det er helt normalt! Har den flotteste og frskeste gutten som finns:) Han har ikke tatt skade av dette!

Syns hun jord moren du går til høres rar ut! Bare to frukt om dagen.....? jeg spiste kilo vis med klemmentiner når jeg var gravid!

Ikke bekymre deg! kos deg masse med den voksende magen din, og husk at babyen tar det den trenger av næring, så den har det flott uansett! Når man er gravid har man lov til å spise det man fyser på! Masse lykke til videre:) og ikke ha skyldsfølelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jordmora synes jeg hørtes veldig streng og litt dum ut. Ikke juice og maks to frukt om dagen du liksom. Kanskje hvis man er på en veldig streng slankekur, men det skal jo ingen gravide være. Jeg ville heller snakket med legen din. Også fordi du ønsker hjelp til en skyldfølelse du ikke fortjener, og legen er en person du kan ta opp psykiske ting med.

 

Synes heller ikke litt godis og brus er helt ute, så lenge du begrenser det litt og det gjør du jo. Litt av begge deler fem dager i uken er ikke særlig ille. Store mengder er verre. Som sagt, snakk med legen og vær åpen og konkret på hvor mye du får i deg. Du høres da svært normal ut mht vekt, høyde og vektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...